Nekromanti Bästa stridssystemet

Mogger

Hipsteranka
Jag föredrar Spirit of The Century eller The Shadows of Yesterday, båda finns på nätet. Googla. Annars knåpar jag på ett eget system som jag kallar ZERO som tar fasta på det jag gillar i strider, nämligen konsekvenserna, utan att helt låta striden vara över på ett tärningsslag, eller för den delen kräva 20 slag. Speltest säger att det blir spännande dramatiska strider! Men vi får väl se hur det artar sig...:)

Andy

Vila i frid
Systemet finns kvar och är idag ett univeralsystem. Kolla In West End Games hemsida.

Det finns D6Fantasy, D6Space (typ) osv.

Jag läst igenom Fantasy reglerna nyss och de är bra. Men jag skulle nog inte använda alla regler. Det är mycket detaljer.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Nostalgia74 said:
Men tagga ner lite ;-) Med ditt resonemang så kommer det aldrig finnas något realistiskt regelsystem. Jag utgick från de som fanns. Inte en omöjlighet som du verkar vara ute efter. Vi definierar bara lite olika. :)
Jag tror inte att det är en omöjlighet. Bara för att det inte gjorts ännu betyder det inte att det inte går... De flesta som skapar regelsystem, framförallt traditionella regelsystem med grundegenskaper/färdigheter etc, tenderar att mer kolla på varandras system än på verkligheten, man tar med väldigt mycket bara för att "det ska vara så i rollspelsregler" - och man tenderar också att mer gå på vad man tror är rimligt efter att ha läst fantasyromaner och spelat dator- och rollspel och sett på actionfilm än på utsagor från folk som t.ex faktiskt varit i eldstrid eller slagsmål. Det är alltså inte alls konstigt att det inte finns några realistiska system, men det betyder absolut inte att det inte kan skapas ett i framtiden. Jag är själv regeldesigner, så jag ser kanske inte existerande regelsystem riktigt på samma sätt - de har ju alla misslyckats, det är därför jag försöker bygga själv. Däremot är jag inte nöjd med mina egna produkter heller, men det innebär hursomhelst att man i mitt perspektiv inte kan utgå från det som "finns" när man ska bedöma regelsystem - bara vad man vill uppnå och hur väl det man skapat ställer sig mot vad man vill uppnå.

Nostalgia74 said:
Kollade upp historiken på SW's spelen... de reglerna jag syftar på är de från 88 (bara T6:or), som gjordes om på slutet av 90-talet, till det de då kallade d6-systemet (men som INTE var likadant som det tidigare), och sist gjordes de om för bara några år sedan till ett d20-system... alltså själva SW spelen då.

Det systemet från slutet av 90-talet med d6:or suger... hävdar än idag att det allra första var busenkelt, och jämför då med andra spelsystem...inte med verkligheten, för det kommer aldrig finnas nåt så enkelt. Tyvärr :-/
Jag har tyvärr bara tillgång till "Star Wars d6: 2nd edition revised" från mitten/slutet av 90-talet just nu, men jag vill minnas att den äldre utgåvan, om du menar den som översattes till svenska och gavs ut i boxform här, var ungefär samma sak... Fast OK, aningen enklare. fast fortfarande samma trasiga skalor och framförallt alldeles för många tärningar att räkna ihop För att inte tala om töntiga regler om att man blev SLP bara för att man blev "ond"... men det hör vare sig till stridssystemet eller till diskussionen om realism/enkelhet, så det kanske vi kan lämna helt därhän.

Har jag rätt om jag säger att Wild Dice-mekaniken ändrades mellan versionerna? Jag har för mig att jag gillade det sätt d6-versionen skötte wild dice betydligt mer.

Big Marco

Läskig
Hanihörnet said:
I noir så verkar det som att det är ett väldigt bra stridssystem, men det är inte jag som spelleder. Min kompis som spelleder tar väldigt lång tid på sig att få fram vad som händer varje runda, En gång tog det runt en kvart att ta reda på hur mycket jag skadade och var (!)
Det låter intressant för jag har aldrig varit med om att en runda tar en kvart. Jag undrar spontant vad din spelledare har för sig.

För ett anfall i Noir är ett slag mot försvararens slag. Högst vinner. Om skada utdelas slås skadeslaget och ger Omtöckning och eventuellt Sår. Det är typ allt. Sedan är det upp till den som slog högst att berätta helt fritt vad som skedde i scenen. Det finns inga tabeller för träffområden eller komplicerade tabeller för skador. Allt är pang på.

Så, hur gör han? =)

Nostalgia74

Veteran
Visst är det svårt att fixa bra system :) Gjorde själv massor av egna spel då det begav sig, och blandade ihop en herrans massa system man spelat i olika system. Men inget blev ju riktigt riktigt bra :-(

West Ends gällande d6 system är det nya... vilket jag finner lite sämre...

Storuggla

Champion
"Systemet finns kvar och är idag ett univeralsystem. Kolla In West End Games hemsida."

Synd bara att inte West End Games finns kvar i en aktiv roll...

Storuggla, auktionsfrotteri

Sinael

Veteran
Man bryr sig inte så mycket om tärningslagen ifall det blir slött (om de slås dolt av SL förstås), uppmuntrar spelarna att improvisera mycket under striden och inte bara slå slå slå, lägger till oväntade saker som kan hända under stridens gång.

Ett par tips ^^

Rickard

Urverk speldesign
Från de erfarna rävarna som hängt här i flera år så kommer ingen överraskning från min sida, men om du vill ha action så kan Feng Shui ge dig det i form av spelarinflytande. Spelet fokuserar på att simulera actionfilmer i stil med Crouching Tiger Hidden Dragon, Die Hard och valfri Arnold- eller Bruce Lee-film.

Jag har gjort en litevariant av systemet och det finns en hemsida som går lite mer grundligt in på förmågor och färdigheter. Läs följande förmåga och om du gillar tankegången så bör spelet vara något för dig.

Annars gillar jag stridssystemet i Svärd och Trolldom som för övrigt har Star Wars d6-systemet som grund.

/Han som fått fajtas mot flickvännen för att ens få skriva detta inlägg