Nostalgia74 said:
Men tagga ner lite ;-) Med ditt resonemang så kommer det aldrig finnas något realistiskt regelsystem. Jag utgick från de som fanns. Inte en omöjlighet som du verkar vara ute efter. Vi definierar bara lite olika.
Jag tror inte att det är en omöjlighet. Bara för att det inte gjorts ännu betyder det inte att det inte går... De flesta som skapar regelsystem, framförallt traditionella regelsystem med grundegenskaper/färdigheter etc, tenderar att mer kolla på varandras system än på verkligheten, man tar med väldigt mycket bara för att "det ska vara så i rollspelsregler" - och man tenderar också att mer gå på vad man tror är rimligt efter att ha läst fantasyromaner och spelat dator- och rollspel och sett på actionfilm än på utsagor från folk som t.ex faktiskt varit i eldstrid eller slagsmål. Det är alltså inte alls konstigt att det inte finns några realistiska system, men det betyder absolut inte att det inte kan skapas ett i framtiden. Jag är själv regeldesigner, så jag ser kanske inte existerande regelsystem riktigt på samma sätt - de har ju alla misslyckats, det är därför jag försöker bygga själv. Däremot är jag inte nöjd med mina egna produkter heller, men det innebär hursomhelst att man i mitt perspektiv inte kan utgå från det som "finns" när man ska bedöma regelsystem - bara vad man vill uppnå och hur väl det man skapat ställer sig mot vad man vill uppnå.
Nostalgia74 said:
Kollade upp historiken på SW's spelen... de reglerna jag syftar på är de från 88 (bara T6:or), som gjordes om på slutet av 90-talet, till det de då kallade d6-systemet (men som INTE var likadant som det tidigare), och sist gjordes de om för bara några år sedan till ett d20-system... alltså själva SW spelen då.
Det systemet från slutet av 90-talet med d6:or suger... hävdar än idag att det allra första var busenkelt, och jämför då med andra spelsystem...inte med verkligheten, för det kommer aldrig finnas nåt så enkelt. Tyvärr :-/
Jag har tyvärr bara tillgång till "Star Wars d6: 2nd edition revised" från mitten/slutet av 90-talet just nu, men jag vill minnas att den äldre utgåvan, om du menar den som översattes till svenska och gavs ut i boxform här, var ungefär samma sak... Fast OK, aningen enklare. fast fortfarande samma trasiga skalor och framförallt alldeles för många tärningar att räkna ihop För att inte tala om töntiga regler om att man blev SLP bara för att man blev "ond"... men det hör vare sig till stridssystemet eller till diskussionen om realism/enkelhet, så det kanske vi kan lämna helt därhän.
Har jag rätt om jag säger att Wild Dice-mekaniken ändrades mellan versionerna? Jag har för mig att jag gillade det sätt d6-versionen skötte wild dice betydligt mer.