Nekromanti Bästa svenska filmerna - top 3

android_iv

Warrior
Feuflux said:
Tillsammans hade t.ex. exakt EN bra scen och det är ju ganska snålt på 106 minuter.
Jag kommer ihåg Tillsammans som ganska trevlig. Kanske inte bäst, men på det stora hela en skön komedi. Och jag kommer ihåg det som att det var flera ganska bra scener =P

!Paxen

Swashbuckler
TOP 3?! Satan ta dig..

1: Vinterviken - Fucking lovely, det är en film som man har vuxit upp med, och som har en grym Kjell Bergqvist

2: Lilja 4-ever - Tycker att den är så jävla mycket bättre än Fucking Åmål..

3: Sällskapsresan - Den här måste väl folk förstå att jag gillar..

Johan K

Gammal & dryg
Oj, nu ska vi se då.. Mina bidrag är som följer:

1. Änglagård
2. Ronja Rövardotter
3. Fucking Åmål

tull

Hero
1. Vi hade i alla fall tur med vädret
2. Tomten är far till alla barnen
3. Varg

Åh, jag vill också vara med!

1. Picassos Äventyr (Hasse och Tage gör guld av det mesta, men den här är ändå den bästa)
2. Det sjunde inseglet
3. Yrrol (Trots att jag vanligtvis inte är mycket för komedier)

Arfert

Facit
1. Skräcken har 1000 ögon
2. Här kommer bärsärkarna
3. Anita - ur en tonårsflickas dagbok

:gremgrin:

..eller jag vet inte, har ju gjort så mycket film, men man har en tendens att minnas nyare grejer. Har till exempel inte sett Hets (som är skitbra och stilbildande) på nån lista här, men däremot bagateller som Tomten är far till alla barnen, Strul och liknade. Som kanske är OK filmer, men BÄST? Fast smaken är ju som sagt som baken...

Sodivra

Champion
Ronja & Alexander på bio i vinter

Jag kan meddela att Ronja Rövardotter går på Hagabion, Göteborg 25/12 till 6/1, och Fanny & Alexander går den 6/1 klockan ett.

Kom och se två av de bästa filmerna från Sverige på stora duken. :gremsmile:

Necross

Swashbuckler
Sverige suger på att göra film. Enligt min statistik på filmtipset.se hade jag bara satt 5:a i betyg på en enda svensk film, och det var en dokumentär - Konspiration 58. Bland 4-betygen rankar jag så här

1. Mannen på taket
2. Fanny och Alexander
3. Tic Tac

... men även Mannen från Mallorca, Fyra nyanser av brunt, Darling, Varg och Det sjunde inseglet fanns med där.

Bunny

Crazy like a fool
Nu skulle jag vilja hålla ett tal. Och fick jag hålla det talet... då skulle det bli ett tal till alla människor... HELA MÄNSKLIGHETEN! För då skulle jag säga att den består av en jävla massa skitstövlar!
Min signatur är på väg att ersättas. Innan det sker: Är det någon som vet varifrån det härstammar?

Ymir

Liten kantbaron
Fast det får stå för dig, Sverige var ett av jordens stora filmländer back in the day och vi gör fortfarande massor av bra film. Kanske inte lika bra som Tyskland/Frankrike/Spanien/USA/Mexico/Japan/Kinax2/Sydkorea/Indien, but still.

Jag har liksom satt Filmtipset-femmor på:

Fanny & Alexander, Fucking Åmål, Fyra Nyanser av Brunt, Mun mot Mun, Ronja Rövardotter, Smala Sussie, Torsk på Tallinn

och fyror på:

Den bästa sommaren, Den osynlige, Det sjunde inseglet, En liten julsaga, Ett hål i mitt hjärta, Frostbiten, Fröken Smillas känsla för snö, Glasblåsarnas barn, Gustav III:s äktenskap, Herr von Hancken, Jalla Jalla, Jungfrukällan, Körkarlen, Lilja 4-Ever, Män som hatar kvinnor, Pelle Erövaren, Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton och, av nån anledning, Thriller - en grym film.

Så jag tänker bara säga att du är en kinkbulle och har felfelfel :gremsmirk:

- Ymir, tycker

tull

Hero
Men hallå vi hade i alla fall tur med vädret någon?

Norrländsk kärlek <3

Ymir

Liten kantbaron
Jag hade faktiskt glömt betygsätta den. Fixat nu :gremlaugh:. Sedan finns det maaaaaaaaaaassor av svensk film jag inte tagit mig tid att se, heller, jag är generellt mycket mer för kontinental film. Viskningar och rop, Så vit som en snö, En kärlekshistoria, och andra sådana där kanoniskt bra rullar har jag helt enkelt inte...sett.

- Ymir, påpekar, just in case

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
När jag såg Glasblåsarens barn hade jag feber tror jag, för jag minns inget av den utom att jag var uttråkad :gremfrown:
Fucking Åmål tyckte jag ju faktiskt rent illa om, och detsamma gällde Lilja 4-Ever - bara tråkigt! (Däremot ogillade jag den inte av samma anledning som DeBracy, för den träffade inte nära alls, även om jag också bott i de där miniatyrhålorna utan riktiga namn, och att jag att och skämes å rollpersonernas vägnar var knappast för att de kändes igen...)

Nej, de svenska filmer jag tyckt bäst om har varit Astrid Lindgren-tjafs (jag har vissa issues med -vad- Lindgren hyllas för numera, men jag tycker mycket om många av hennes böcker och mycket av det som gjordes av det till sist, även om jag hade kunnat klara mig utan Karlsson på taket och Madicken), samt då Karl-Bertil Jonssons julafton som jag fortfarande ser varje jul.

Annars är jag sorgligt obildad vad gäller svensk film, den jag tyckt mest om var en svartvit rulle jag såg för evigheter sedan och inte längre minns vad den heter (Körkarlen ringde en klocka, men det här var inte en stumfilm... däremot fanns det med en häst och kärra), i övrigt har det mest funnits Beckrullar hemma, och de var väl.... okej... på något sätt... :gremfrown:

Tibbelin

Warrior
Jag tycker som många andra att det faktiskt gjorts en himla massa bra svenska filmer. Ska jag prompt gräva fram enbart tre favoriter så får det nog bli:

1) Jerusalem
2) Tillsammans
3) Tomten är far till alla barnen

Jerusalem för att jag verkligen gillar djupet och skådespelarinsatserna. Tillsammans för att den bara är så himla skön. Tomten är far till alla barnen för efter den kände jag äntligen att jag trots allt hade en ganska normal relation till julen och min familj..

Men högt på listan hamnar även det mesta av Astrid Lindgren.

Arfert

Facit
Äntligen tog nån upp Mannen på taket.

...se där, en BRA svensk film, och inte svaga treor som mycket här, enligt mig. Med undantag av rullar som Jungfrukällan, F&A, FÅ och liknade...

...jag menar, Tomten är far till alla barnen, Sällskapsresan, Smala sussie osv.... är det verkligen sånt folk tar upp som det BÄSTA? Det är ju inte Taxisdriver, direkt.. om man säger så.

eldilon

Veteran
Ja Mannen på taket är en riktigt bra film! Bo Widerberg gjorde flera bra filmer.

Min lista (inte lätt om bara tre filmer skall med) blir nog typ:

1) Fanny och Alexander
2) Det sjunde inseglet
3) Ingenjör Andrées luftfärd

Angående nummer tre vill jag slå ett slag för Jan Troell i allmänhet! Han har gjort flera riktigt bra filmer. Förutom luftfärden även filmer som Utvandrarna, Nybyggarna och Il Capitano (den är riktigt obehaglig, men bra!).

Jag gillar även de senare filmerna som Så vit som snö och Maria Larssons eviga ögonblick, även om vissa säkert tycker de är lite långsamma.

Jag är främst svag för Troells otroliga sinne för detaljer. Det finns exempelvis klipp i Ingenjör Andrées luftfärd som in i absolut minsta detalj överrenstämmer med Strindbergs bilder från expeditionen.

Rickard

Urverk speldesign
Arfert said:
...jag menar, Tomten är far till alla barnen, Sällskapsresan, Smala sussie osv.... är det verkligen sånt folk tar upp som det BÄSTA? Det är ju inte Taxisdriver, direkt.. om man säger så.
Det här kan man ta på minst två sätt:

1) Svensk film är inte så bra i våra ögon. För egen del tycker jag inte svensk film är bra. Det finns filmer som nästan når upp till toppklass, som Så som i himmelen, men det saknas alltid något.
2) Komedi får tydligen inte räknas som bästa filmer då det finns en synsätt att komedier är mindre värda än drama.

/Han som listade tre komedifilmer

Ymir

Liten kantbaron
Hmm, jag trodde det var jag som var filmelitist och tog anstöt av saker som imdbs topp 100 och Aftonbladets pågående 2000-talets bästa film-tävling. Guess I was wrong :gremsuck:

- Ymir, mest en tanke

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Arfert said:
Äntligen tog nån upp Mannen på taket.

...se där, en BRA svensk film, och inte svaga treor som mycket här, enligt mig. Med undantag av rullar som Jungfrukällan, F&A, FÅ och liknade...

Å andra sidan handlar det om personlig smak: jag till exempel skulle sätta max en trea på Taxi Driver.