Kanske. Jag vill minnas att jag diskuterade detta med Zonk och att han också tyckte att det var i expansionerna det spårade ur. Själv håller jag, utan att ha rört den på evigheter, ändå fast vid att redan grundboxen -91 har en annan känsla men jag kan inte riktigt sätta fingret på vad den beror på: Bilderna? Språket? Papperet? Helheten? Måhända ett ämne för en annan tråd och dag...Bifur;n262518 said:Fast den kom väl mest med handboksexpansionerna?
Kan hålla med till viss del och skulle säga att det i så fall var uttrycket som förändrades. Dels de fula bilderna och dels att systemet för att göra RP ändrades till något mer inmallat (med yrkesförmågor etc.). Däremot var väl själva mekaniken i princip övrigt oförändrad. Vi spelade igenom de flesta äventyr som kom ut med våra EDD-RP och det blev egentligen ingen skillnad alls. Sedan kan det ju handla om att vi kanske omedvetet fortsatte med implicita regelantaganden från Expert som funkade men som egentligen var "fel". Kanske hade upplevelsen av skillnad varit större om man gått år andra hållet DoD91 > Expert. Men oavsett är ju handböckerna en del av det officiella spelet och ur den aspekten kan man nog med fog säga att det är ett annat spel.luddwig;n262531 said:ändå fast vid att redan grundboxen -91 har en annan känsla men jag kan inte riktigt sätta fingret på vad den beror på: Bilderna? Språket? Papperet? Helheten?
Bästa spel | Antal |
Eon 4 | 9 |
Kult | 7 |
Mutant Chronicles | 4 |
Mutant Undergångens arvtagare | 4 |
Drakar och Demoner Chronopia | 3 |
Drakar och Demoner Expert | 3 |
Mutant 2089 | 3 |
Drakar och Demoner 1984/1987 | 2 |
Järn | 2 |
Mutant År noll | 2 |
Noir | 2 |
Svavelvinter | 2 |
Svärd & Svartkonst | 2 |
Fantasy! | 1 |
Medan världen går under | 1 |
Oktoberlandet | 1 |
QuestCore | 1 |
Svart av kval vit av lust | 1 |
Symbaroum | 1 |
Trollvinter | 1 |
Wastelands | 1 |
Western 3 | 1 |
Värmedöd | 1 |
Så var det definitivt. Expansionerna införde en massa nya färdigheter och koncept (vapen och stridskonster t.ex.) för att inte tala om ytterligare en nivå av yrken. Varje yrke i en expansion hade ett föräldraryrke så man fick specialförmågan från både sub- och föräldraryrket. Det var alltså bara bättre i den aspekten.luddwig;n262531 said:Kanske. Jag vill minnas att jag diskuterade detta med Zonk och att han också tyckte att det var i expansionerna det spårade ur.
Jag skulle nog säga att DoD-91 var tillräckligt olikt från Expert för att vara ett eget spel.luddwig;n262531 said:Själv håller jag, utan att ha rört den på evigheter, ändå fast vid att redan grundboxen -91 har en annan känsla men jag kan inte riktigt sätta fingret på vad den beror på: Bilderna? Språket? Papperet? Helheten? Måhända ett ämne för en annan tråd och dag...
Mina två spänn i frågan. Jag skulle lägga ihop alla utgåvor som kom innan Expert-boxen till ett spel och alla som kom efter, men innan Chronopia, som ett annat. Chronopia skulle utgöra ett eget spel. Så Ä-spels olika DoD-utgåvor tycker jag i fallet med denna omröstning ska räknas som tre olika spel.Bifur;n262492 said:Räknar DoD 1984-1987 som samma spel här, känns väl rimligt? Kanske borde det gå ihop med EDD också (men kanske inte Chronopia)? Skulle ju i så fall klättra något till delad tredje plats.
Jepp, håller med rakt av där. Stilen och känslan på grundboken i 91:an, med illos av den där Giadrosewicz (eller hur det nu stavas) är helt egen. Sen blev det extrem häftighetsinflation med alla splatbooks, men i grundboken är det faktiskt rätt återhållet!luddwig;n262531 said:Kanske. Jag vill minnas att jag diskuterade detta med Zonk och att han också tyckte att det var i expansionerna det spårade ur. Själv håller jag, utan att ha rört den på evigheter, ändå fast vid att redan grundboxen -91 har en annan känsla men jag kan inte riktigt sätta fingret på vad den beror på: Bilderna? Språket? Papperet? Helheten? Måhända ett ämne för en annan tråd och dag...
micke_p;n262525 said:Om det var D&D Expert du refererade till så har jag spelat det även som vuxen.
Nja. 1984 och 1985 års utgåvor var i stort sett identiska, så de kan utan vidare betraktas som samma spel.Gurgeh;n262501 said:Ja, det tycker jag. Jag skulle räkna alla versioner av Drakar och demoner före Chronopia som ett spel, för så stor skillnad var det inte på dem.
Det gjordes en ganska rejäl revidering av reglerna, och till viss del världen också, baserat på all feedback som inkommit på 1-3.Tant Ragnar;n262589 said:Jag noterar att Eon 4 har 9 röster, medan Eon 1-3 har noll röster. Skiljer sig upplagorna åt väldigt mycket? Eller är det enbart mindre ändringar som skiljer dem åt?
Paal;n261630 said:Delvis baserat på hög nostalgifaktor säger jag Mutant 2089 eftersom det var så rätt i tiden. Delvis för mig eftersom jag var tolv när det kom ut och delvis för att det fångade in all underbar 80-tals sci-fi, postapokalyps och cyberpunk. Judge Dredd, Neuromancer, Robocop, Blade Runner, Akira, Aliens, Mad Max, Ghost in the Shell, Flykten från New York, Terminator. För mig fångar Mutant 2089 allt detta och stöper om det till en sammanhållen värld som blir alldeles, alldeles underbar. Det och vapenfetischismen.
Utan att trampa någon på tårna så tycker jag personligen att Eon 1 sög skunk. På alla plan. Det var ingenting med det spelet som var bra. Det var skräp från sida ett till 648.Tant Ragnar;n262589 said:Jag noterar att Eon 4 har 9 röster, medan Eon 1-3 har noll röster. Skiljer sig upplagorna åt väldigt mycket? Eller är det enbart mindre ändringar som skiljer dem åt?
Detta verkar vara hyfsad konsensus.erikt;n262581 said:Nja. 1984 och 1985 års utgåvor var i stort sett identiska, så de kan utan vidare betraktas som samma spel.
1987 års utgåva tror jag hade en hel del skillnader i text och illustrationer även om själva reglerna var i stort sett desamma som i 1984/85 års utgåva, och kan nog betraktas som samma spel även det.
Allra första utgåvan, från 1982, skiljde sig däremot i många avseenden från senare utgåvor. Även 1991 års utgåva innebar stora ändringar. De är inte riktigt samma spel som utgåvorna däremellan.
Expansionerna till 1984-1987 års spel (Expert, Gigant, och Samuraj) introducerade och ändrade också på väldigt mycket så att det i princip blev att nytt spel.
Kanske en förenkling från min sida. En del har röstat på Eon IV och del bara på Eon (utan nummer). Jag har uppfattat det i stort som samma spel, men det kanske är fel.Tant Ragnar;n262589 said:Jag noterar att Eon 4 har 9 röster, medan Eon 1-3 har noll röster. Skiljer sig upplagorna åt väldigt mycket? Eller är det enbart mindre ändringar som skiljer dem åt?
Bästa spel | Antal |
Eon 4 | 10 |
Kult | 7 |
Mutant Chronicles | 4 |
Mutant Undergångens arvtagare | 4 |
Mutant 2089 | 4 |
Drakar och Demoner Chronopia | 3 |
Drakar och Demoner Expert | 3 |
Drakar och Demoner 1984/1987 | 2 |
Järn | 2 |
Mutant År noll | 2 |
Noir | 2 |
Svavelvinter | 2 |
Svärd & Svartkonst | 2 |
Fantasy! | 1 |
Medan världen går under | 1 |
Oktoberlandet | 1 |
QuestCore | 1 |
Svart av kval vit av lust | 1 |
Symbaroum | 1 |
Trollvinter | 1 |
Wastelands | 1 |
Western 3 | 1 |
Värmedöd | 1 |
Eon IV är en ganska radikal förändring jämfört med Eon I-III, ja. Basically gjorde Eon IV det djärva greppet att radikalt strömlinjeforma (förenkla) regelsystemet, men i processen lyckades man renodla Eon, destillera spelet ned till dess kärna, och då insåg man plötsligt var dess appeal alltid legat. Nästan allt som kommit ut till Eon sedan dess har varit sällsynt inspirerat och awesome. Eon har blivit ett sånt där lyckat rollspel där praktiskt taget hela fanbasen har omfamnat den nya utgåvan.Tant Ragnar;n262589 said:Jag noterar att Eon 4 har 9 röster, medan Eon 1-3 har noll röster. Skiljer sig upplagorna åt väldigt mycket? Eller är det enbart mindre ändringar som skiljer dem åt?
Haha, jag måste vara undantaget då jag fortfarande och kanske ännu mer med EON IV älskar världen Mundana men jag föredrar starkt de äldre reglerna. Jag skulle gå så långt som att säga att jag aldrig någonsin skulle använda reglerna i EON IV till något spel någonsin. Dock så är det världen som är awesome och att utvidga världen genom att lägga till nya länder och beskriva områden som Tarkas har gjort världen ännu bättre. Jag hade gärna sett att en del Rauner försökt skapa mer permanenta statsbildningar än att enbart vara nomadiska, även fler kulturella överlapp mellan nationer vore fint även om det självklart redan existerar om än i aningen för liten omfattning.Ymir;n262616 said:Eon IV är en ganska radikal förändring jämfört med Eon I-III, ja. Basically gjorde Eon IV det djärva greppet att radikalt strömlinjeforma (förenkla) regelsystemet, men i processen lyckades man renodla Eon, destillera spelet ned till dess kärna, och då insåg man plötsligt var dess appeal alltid legat. Nästan allt som kommit ut till Eon sedan dess har varit sällsynt inspirerat och awesome. Eon har blivit ett sånt där lyckat rollspel där praktiskt taget hela fanbasen har omfamnat den nya utgåvan.
Jag gillar nog även jag Eon 1-3 bättre i många avseenden. Framför allt hatar jag vissa av de nya länderna man helt i onödan klämt in i 4:an.Minimoni;n262625 said:Haha, jag måste vara undantaget då jag fortfarande och kanske ännu mer med EON IV älskar världen Mundana men jag föredrar starkt de äldre reglerna. Jag skulle gå så långt som att säga att jag aldrig någonsin skulle använda reglerna i EON IV till något spel någonsin. Dock så är det världen som är awesome och att utvidga världen genom att lägga till nya länder och beskriva områden som Tarkas har gjort världen ännu bättre. Jag hade gärna sett att en del Rauner försökt skapa mer permanenta statsbildningar än att enbart vara nomadiska, även fler kulturella överlapp mellan nationer vore fint även om det självklart redan existerar om än i aningen för liten omfattning.