Vilken typ av spel som kan sälja brett och få trogna anhängare är en fråga som har intresserat mig länge — jag har gjort poster om det tidigare. Så den här tråden tycker jag är spännande, även om det förstås är så att wrnu är en väldigt speciell plats och det är för få röster inblandade för att säga något som håller generellt.
Jag har roat mig med att räkna på lite fler saker än bara spelen, närmare bestämt genre, förlag, regelmängd, textmängd, settingdetalj och förekomsten av äventyr till spelen. Det är inget exakt i detta, utan mer mellan tummen och pekfingret. Jag har t.ex. inte räknat tecken i spelen, och inte ens kontrollräknat rösterna. Det är helg och jag är i pyjamas
.
I materialet — just nu, i den här tråden — har den spelfilosofi som idag ff.a. företräds av Helmgast en tydlig dominans *även* om man helt tar bort deras flaggskepp Eon: Det är tydligt att det är regeltunga, detaljerade spel med rejäla textmängder, omfattande setting och god tillgång på (i teknisk bemärkelse) traditionella äventyr som gäller. Förlagsmässigt är det onekligen också en förkrossande seger för Helmgast, som gissningsvis kommer vara ännu tydligare när nya Kult kommer ut. Wrnu kan kanske betraktas som hemmaplan för förlaget, men det gäller ju andra också. Jag är lite förvånad men helhjärtat gratulatorisk! Helst ska det vara fantasy, men science fiction har också en stark bas. I sammansättningen är vissa genrer också osynliggjorda, som furries (Mutant), skräckinslagen i Noir och MC, o.s.v.
Jag tycker det känns inspirerande — tillbaka till spelritbordet: Detaljer! Tabeller! Rekylvärden! Chansen att en värdshusvärd är frånskild!
Nu jävlar!
Hälsar
Christian
---
Antal röster: 65 (jag har inte inkluderat Questcores röst, då den kommer från skaparen)
Fantasy: 34
Science fiction: 17
Skräck: 7
Noir: 2
Ångpunk: 1
Western: 1
Ä-spel/Target: 26
Helmgast: 17
Järnringen: 7
Fria Ligan: 5
Spindelkungen: 2
Urverk spel: 2