Nekromanti Bästa systemet för att skapa egen värld?

Bassejr

Hero
Var varit en hel del trådar nu på sista tiden om att skapa egna världar och vad det innebär. Har följt de flesta av dem och fått många goda råd av dem, men en sak som jag fortfarande är lite osäker på, då jag själv försöker skapa en egen fantasy värld med lite steampunk influenser, är Vilket system som är bäst. Det jag snappat upp är att alla verkar gilla CoC systemet, men där finns en tydligt etablerad värld. Annars nämns Fantasy! rätt ofta, ett system jag har rätt lite info om, och förrutom det, diverse d20 och d100 system.

Ni som har lite bättre koll än jag, vilket system ska jag satsa på?

solvebring

Superhero
Beror ju helt på vad man vill uppnå, egentligen, och vad man är van; vilka referenser man har liksom.

Kort sagt handlar det om vad reglerna ska genererara; vad ska de svara för och ge när de används?

Det är i alla fall min åsikt – att det inte finns något universalt bäst-system.

Men ska du och dina polare lira och äventyra och Rock-N-Rolla rätt så klassiskt rollspelande så varför inte ta det ni känner er bekväma och hemma i; ett system som ni gillar och som stämmer överens med era förväntningar på vad det ska göra.

Recca

Femme Fatale
Föreslår att du lyfter frågan i spelgruppen; gillar ni enkelt system eller avancerat? Själv gillar jag ett mellanting när det kommer till klassiskt pen and paper rollspel. Men en gång i tiden spelade jag väldigt mycket Drakar och Demoner och jag är fortfarande nostalgisk till det kraftigt husreglade eller avancerade. Så för mig är det skönt om det är regler som känns hyfsat avancerade, men lättförståeliga och med möjlighet att göra om regler som är konstiga.

Bassejr

Hero
Problemet är att jag inte direkt har någon konstant spelgrupp. Jag har flera små grupper, och få av spelarna är mer erfarna än jag, vilket är rätt dåligt med erfarenhet. Men jag får snacka lite med folk. Tack så mycket för svaren.