Bästa tärningen

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,355
Location
Malmö
Är så klart T12an, som är det närmsta vi kommer en hexagon* i 3 dimensioner med sina pentagonala ytor.

Nu kanske någon säger T6or, men det är säkerligen baserat på dess popularitet, vilket är, som alla vet, ett logiskt felaktigt argument. T6or är bara vanligare för att de är enklare för primitiva samhällen att tillverka, därför har fler dem, fast de är sämre än T12or.

Prisa T12an.

*(bästagon)
 
Ja, T12 är bäst. Det enda felet med den är att vi inte har 12 fingrar. Om vi haft det hade vårt räknesystem antagligen varit baserat på 12 och inte 10, och då hade T12 och T6 varit mycket mer naturliga för oss att använda.

Men det är inget vi kan lasta T12:an för, utan vi får skylla på Gud, eller evolutionen.
 
Formmässigt gillar jag t12:an; den rullar bättre än t6:a. Om man nu ska hålla på och krångla med fysisk plast alltså, något jag egentligen gärna undviker.

Däremot gillar jag att bygga spel som man inte måste köpa nya tärningar för att spela, ens om man är en total noob. Så jag bygger mina spel med enbart t6:or.

Lösningen? Köpa såna här.
 
Jag är lite för anti för att kunna gilla T12:an. Hade det inte funnits andra människor hade det nog varit min favorit, men varenda jävel och hens morsa tycker ju att T12:an är så fin och bra och sexig att jag reagerar negativt. Så då blir det nog T8:an.

Sedan gillar jag ju inte riktigt tärningar i rollspel. Har länge känt att det är ett erkännande att man inte kunde skapa ett bra tärningslöst system. För vissa applikationer behövs det och är motiverat, men det är lite inelegant speldesign.

EDIT: Eller, det är inte riktigt rätt. Inte så att jag ogillar tärningar, men tärningslösa system är elegantare och mer imponerande för mig som regeldesigner. Det är snyggare, helt enkelt.
 
T1. Alla andra tärningar är överflödiga.

 
Om jag bara får välja en tärning, väljer jag legotärningen:


Alltså, bara tänk på alla möjligheter. Man skulle kunna exempelvis skapa världens coolaste mekaniker med 0, 0, 1, 1, 2, 2 (medelvärdet ligger runt antalet tärningar man slår) och man skulle kunna ha regler för att levla sin tärning!
 
Om jag bara får välja en tärning, väljer jag legotärningen:


Alltså, bara tänk på alla möjligheter. Man skulle kunna exempelvis skapa världens coolaste mekaniker med 0, 0, 1, 1, 2, 2 (medelvärdet ligger runt antalet tärningar man slår) och man skulle kunna ha regler för att levla sin tärning!

Den utnyttjas inte alls i det spel jag sett den i, utan där är den bara en vanlig tärning som man bygger själv. Jag vill minnas att det finna någon gammal tråd på forumet där det fantiseras om ett spel där man bygger sin gubbe som en legotärning och sätter på pluppar när man blir bättre. Röda pluppar är attack, blå är försvar, gröna extra skada, till exempel.
 
Om jag bara får välja en tärning, väljer jag legotärningen:


Alltså, bara tänk på alla möjligheter. Man skulle kunna exempelvis skapa världens coolaste mekaniker med 0, 0, 1, 1, 2, 2 (medelvärdet ligger runt antalet tärningar man slår) och man skulle kunna ha regler för att levla sin tärning!

Kallade du just genesistärningar för världens coolaste mekanik? :gremgrin:
 
T1. Alla andra tärningar är överflödiga.


D1 - when coin flipping has has too many outcomes
 
Är så klart T12an, som är det närmsta vi kommer en hexagon* i 3 dimensioner med sina pentagonala ytor.
Håller med!
The One Ring är inne på något där med sin kombination av t12 och t6 helt klart.
 
Ja, T12 är bäst. Det enda felet med den är att vi inte har 12 fingrar. Om vi haft det hade vårt räknesystem antagligen varit baserat på 12 och inte 10, och då hade T12 och T6 varit mycket mer naturliga för oss att använda.

Men det är inget vi kan lasta T12:an för, utan vi får skylla på Gud, eller evolutionen.

Du får börja räkna med tummen på fingerlederna, som en babylonier.
a-hand-of-12-image-sweetsciencebox.png
 
Självfallet är alla mina tärningar oavsett form jämlikar varandra, skulle någon av mina tärningar våga yttra motsatt åsikt så hamnar de i den mytomspunna tärningspåsen i norr varifrån få tärningar någonsin återvänt. Skapa ojämlikhet mellan mina tärningar går ju inte för sig...

Mer seriöst dock, jag skulle nog vilja säga D8 och D6, jag gillar yatzy och jag gillar formen på D8. Säg inget till mina tärningar bara, utan låt dem leva i illusionen att de har en rättvis ledare som strävar efter jämlikhet mellan alla sina tärningar.
 
T12, lätt. Synd att den inte är vanligare i spel. T100 är också bra eftersom den är så flexibel. Men det är ju ingen riktig tärning.

Jag är lite för anti för att kunna gilla T12:an. Hade det inte funnits andra människor hade det nog varit min favorit, men varenda jävel och hens morsa tycker ju att T12:an är så fin och bra och sexig att jag reagerar negativt. Så då blir det nog T8:an.

Jag har annars alltid trott att T6 var populärast.
 
Finns det något coolt enkelt fantasy-RPG som är T12-baserat?

EDIT: Hittadehttp://dominionrules.org
 
Last edited:
Problemet med T12:or i dagsläget är att man ofta behöver köpa dem i ett set med olika tärningar. Alltså blir de orimligt dyra – särskilt om man ska ha flera.
 
Back
Top