Nekromanti Bästa utgåvan?

Regmolar

Swashbuckler
Re: Bästa utgåvan? (mest OT)

Nej, tekniken Målpunkter, som gör att du slår T6 istället för T10, är fortfarande bättre då även en halvtaskig attack kan göra farlig skada; det är ju t.ex. omöjligt att få "kött-träffarna" som ger skada/10 oavsett hur kass din attack var.

Det jag hävdar är fördelen med mitt system är att killen med FV 20 och kniv kommer att träffa bättre än kraggen med FV 8 och ett kraggsvärd, även om han då inte nödvändigtvis gör mer skada. Rätta mig om jag har fel, men i det andra systemet kommer sopan med kraggsvärdet trots sin oskicklighet med största sannolikhet träffa bäst (när han väl träffar) och förutom det gör mest råskada, och jag tycker att det ena räcker mer än nog :gremwink:

Dessutom slipper man problemet "hej, jag gjorde en grym attack (dvs. med jättehög effekt) men får inget för det (då den inte var perfekt)" på samma gång, så det blir två flugor i en smäll :gremsmile:

Hjalle

Swashbuckler
Re: Bästa utgåvan? (mest OT)

Sopar du till någon med ett kraggsvärd orsakar du värre skada. Köttsår blir liksom svårt när man förutom det kommer att massakrera ben, vitala organ och de flesta pulsådror...

-Hjalle, prova med motorsågen!

Regmolar

Swashbuckler
Re: Bästa utgåvan? (OT)

Enligt mig markerar då ett köttsår att du lyckats missa benet och allt viktigt och helt enkelt "snittar" lite på sidan av armen. Det låter också kanska rimligt med tanke på att köttsåret (om du träffar på rätt ställe) kan göra mindre skada än den ytliga skadan, trots att köttsåret var "allvarligt".

Och fortfarande: varför ska knivmästaren träffa sämre? För mig känns ett högt färdighetsvärde som viktigare än ett stort vapen (även om det självklart inte är några fel på stora vapen :gremwink:)

coconets

Veteran
Statsen finns juh faktiskt för draghäst, ridhäst och stridshäst. Mer än så kan man väl knappast begära - hellre fylla ut sidorna med annat, jag behöver liksom inte veta vad en oxe har i Chockvärde.
Nja, jag skulle mycket heldre se att man hade en oxe och en dromedar (eller är det kameler dom använder?) än alla tre hästar och sedan en mer generell förklaring av hur man som spelare/spelledare kan modifera djuren som är stridstränade eller dragdjur *funderar över en stridstränad ridoxe* för att det ska verklighetsförankras.

-Hjalle, väger tjurar 1200 kilo?
Beror inte det lite på hur många tjurar det är, vilken ras och hur mycket mat dom fått i sig kontra hur mycket energi dom har gjort av med?

Avslagen_Cola

Warrior

Kan man inte göra så att den positiva effekten läggs till skadan så blir det två flugor i en smäll utan grova regelförändringar? Då kan man dessutom ta bort extra skada för skicklighet, säg att man får en positiv effekt på 5 då ger man 5 mer i skada vilket omvandlas till Ob1T6+1, vilket innebär att det blir större chans att få bättre träffar om man kör med att man slår 1T10 per 10 skada.

nordan

Swordsman
Väger tjurar 1200 kilo?

Med lite erfarenhet på området, dock utan att kalla mig särskilt kunnig...

Det kan dom göra. Jag har deltagit vid slakt av ett exemplar på 1500 kilo. Men då betraktades den också av de mer erfarna som något i "hästväg" (?). Min gissning är att normalvikten ligger på 800-1100 Kilo. Men samtidigt så tycker jag att kreaturen borde vara lite mindre i ett bondesamhälle utan fodertillskott osv. (Man ger ju proteintillskott - i gräs finns protein men också kolhydrater vilket gör att djuren blir feta samtidigt som muskler byggs, och feta djur fyller väl egentligen inget syfte).

Utöver detta kan man ju alltid argumentera om att det faktiskt är fantasy-tjurar och att dom lika gärna skulle kunna väga fem ton, men men...

/Nordan, koavhandlare

nordan

Swordsman
Vilken soft regel!

Kör ni med det på målpunkter också?

Hur hanterar ni benbrytning? Då får han bara benbrytningen rakt av, eller blir det bara benbrytning om det inte "dyker upp" något bättre?

Jaggernaut

Hero

Kan man inte göra så att den positiva effekten läggs till skadan så blir det två flugor i en smäll utan grova regelförändringar? Då kan man dessutom ta bort extra skada för skicklighet, säg att man får en positiv effekt på 5 då ger man 5 mer i skada vilket omvandlas till Ob1T6+1, vilket innebär att det blir större chans att få bättre träffar om man kör med att man slår 1T10 per 10 skada.

Fast det finns en frivillig regel som ger plus i skada beroende på skicklighet och sedan finns det även en teknik (Hoppteknik) som ger positiv effekten plus i skada. I och för sig måste man hoppa, vilket gör att det kanske inte passar in i alla stridskonster, men tycker ändå att detta täcker upp behovet av att skickliga personer ska få in bättre träffar.

Vet av egen erfarenhet att 23 i FV + Avancerat anfall + Precisionsanfall + Målpunkter + Hoppteknik + Perfektionism + en trollsmidd Obezhan ger rätt så dödliga träffar.

/Jaggernaut - dö ditt trollkräk

Jaggernaut

Hero

Istället för att dra av effekten på T10-slaget kan man göra som så att man slår en T10 för varje 5 (eller vad man nu tycker passar) i effekt man fått och sedan välja det bästa utfallet. För 'Målpunkter' gör man bara likadant förutom att man slår Ob1T6 istället för 1T10.

/Jaggernaut - sparrat med sparris

Avslagen_Cola

Warrior

Tänkte mer om man skulle ersätta pluset man får av skicklighet med att ge effekten som bonusskada istället, så att en bra träff ger mer i skada, det blir lite mer dynamiskt på det sättet.

Men jag kan hålla med dig om att man kan bli väldigt dödlig, lägg till Skärpa på tredje magnituden så gör du köttfärs av det mesta :gremgrin:

Duddmannen

Hero
Den senaste är alltid bäst (så här långt)

Eon 2 blev bättre än Eon 1. Eon 3 slår Eon 2 med råge!

Personligen anser jag Eon 3 i box vara det bästa rollspel som givits ut någonsin. Rollspel i box känns betydligt mera "äkta" än bara rena böcker och jag är glad att Neogames gjorde som de gjorde med denna utgåva.

Jag har väl med ytterst få undantag köpt samtliga utgivna EON-prylar och jag anser att den kvalitet och de förbättringar som gjorts mer än väl motiverat mig att köpa nya böcker när sådana kommit, särskilt regelutgåvor.

Eon 3 - så bra att jag köpte det två gånger. Jag skaffade mig de enskilda regelböckerna så fort min lokala spelbutik hade dem inne. Sedan köpte jag boxen också när den kom. Man måste ju ha box.

Robert G

Veteran
Eon 3 helt klart!

Eon 3 har något som jag faktiskt har saknat hela tiden innan, nämligen lite sjysta normalperson- och monstervärden. Med hjälp av dessa kan man i vart fall göra ett normalt äventyr, för jag har svårt att hitta på sådana personer själv, så det har mest blivit "döda-monster-kampanjer" tidigare...

Legion

Warrior
Varför fråga Marco om detta? Han är ju bötesbelagd med miljarders kronor om han uttalar sig om de framtida suveräna utgåvorna. Eller...jag menar...de utgåvor som...inte.....fekk

Legion

Warrior

Dock har du resultatet i att ett stort svärd gör mer skada i en otränad hand än vad en dolk gör. Du har större chans att orsaka skada med ett svärd än med en dolk om du motsvarar det med att "svinga på måfå" och faktiskt träffa någonting.

quisling

Warrior
EON III.

Systemet är mest genomarbetat, har minst antal luckor och revideringen av skadesystemet fungerar utmärkt. Synd och skam vore det väl om tidigare system var bättre?

Regmolar

Swashbuckler

Så man borde egentligen köra med att effekten ökar skadan istället och utnyttja "standardhusregeln"? (verkar vara effektivaste kompromissen om man vill att både vapenstorlek och skicklighet ska kunna påverka träffen).

Daniel Andersson

Swordsman
Det är klart de kommer att bli suveräna, du får ju så fantastiskt bra uppslag på förbättringar från mig! :gremgrin: Saker som kommer att orsaka upplopp när nästa utgåva släpps ... (Jag är inspirerad, jag har just sett en film som - som - som satt som en smäck i sammanhanget!)

Daniel

nordan

Swordsman
Kompatibilitet [OT]

Jag tycker att en uppdatering av vissa moduler kan vara på sin plats, något som redan diskuterats. Något som är synd med vissa gamla moduler är att de referrerar till specifika sidor i "regelboken", något som man kan göra mer dynamisk genom att utlämna och istället kanske redovisa till "reglerna om ditt i boken datt" där datt kan vara någon mer generell benämning som "grundboken" etc. Detta är endast skönhetsdetaljer men skulle kunna ge känslan av ett mer dynamiskt system.