Nekromanti Bättre namn på A-/B-färdigheter

mirandir

Veteran
I det spelsystem jag arbetar med så kommer det finnas sk. A-färdigheter och B-färdigheter. Där den stora skillnaden är att det normalt inte slås något slag mot dessa utan FV är direkt avgörande för framgångsrikheten eller möjligtvis påverka andra färdighetstester.

T.ex. färdigheten tala språk modifierar framgångsrikheten på bl.a. färdighetena förhandla eller förhöra när de används på det aktuella språket.

B-Färdigheterna kommer antagligen också ha bara hälften så stort spann i färdighetsvärden. 1-5 istället för 1-10.

Grejen är den att jag gillar inte riktigt termerna A-/B-färdigheter och skulle hellst vilja ha någonting bättre.

De flesta färdigheterna är kunskapsbaserade: språk, kemi, geologi m.m. Men där finns även praktiska färdigheter som Flå & Stycka, Smide, Mekanik, Simma m.m. så att bara kalla dom kunskapsfärdigheter funkar inte.

Någon föreslog "Kompetenser" vilket funkar på sätt och vis. Men känns inte riktigt 1800-tal... :/

Just nu lutar det åt att de eventuellt kommer hamna under förmågor där redan vissa färdigheter som t.ex. överlevnadsfärdigheterna, jordbruk, sjunga, dansa m.fl. hamnat. De är dock inte graderade med ett FV utan är antingen eller.

Så någon som har något bättre förslag namnförslag?

Staffan

Myrmidon
Aktiva/Passiva färdigheter?

Alternativt göra som i DoD-91, att alla färdigheter införskaffas normalt, men att man även kan ha en B-nivå (eller kompetensnivå) kopplad till varje färdighetsvärde. Så FV 1-4 var B1, 5-9 B2, 10-14 B3, 15-19 B4, och 20+ B5 (på DoDs 1-20-skala - jag kan komma ihåg siffrorna fel, men det var något liknande). Man kanske även kan kombinera detta med mer fluff-baserade namn på nivåerna, t ex Novis, Lärling, Gesäll, Mästare, Stormästare.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har delat upp i "Egenskaper" och "Expertiser" i Kutulu/Krank. Där Expertiser då är just den där sortens "binära" egenskaper. Även om jag avgränsat ytterligare så att expertiserna enbart används för att se om rollpersonen får ut information från en specifik ledtråd.