Nekromanti Bättre sent än aldrig

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag passade på att köpa "Vapenmästaren" till rabatterat konventspris under LinCon. Modulen visade sig vara en positiv överraskning även om jag bara bläddrat igenom den som hastigast. Låtom oss börja ifrån början.

Omslaget är riktigt uselt. Inte nog med att det är fult, det är dessutom sällsynt opassande. Usch, usch och usch. Är det ifrån någon Elric-bok eller?

Borde inte de flesta av yrkena vara med i "Krigsherren" istället?

Vapenkapitlet är okej, även om Neogames kanske borde ha stått emot frestelsen att lägga till nya vapen. Särskilt tirakhuggaren var rent skrattretande. Och varför ska tauperna helt plötsligt ha ett eget, unikt vapen?

Det bästa kapitlet handlade om smideskonst och olika sätt att individualisera sina vapen. Det var riktigt bra och lär komma till användning.

Stridskonstkapitlet har jag inte granskat närmare, men nog känns det som om de nya mästarstridskonsterna bara har tillkommit för att ge ytterligare ett övertag till riktigt skickliga vapenmästare nu när de vanliga stridkonster blivit allmängods.

Berömda krigare är väl inte ointressant även om det kanske borde finnas ytterligare uppdelningar och underkategorier med tanke på hur mycket de skiljer sig åt inbördes. Dessutom tycker jag inte att de ska ha några färdighetsvärden utplacerade. Sådant kan överlämnas till enskilda spelledare.

Legendariska vapen var bra, även om vapnen kanske borde ge någon form av rykte de också.

Och det var nog allt som jag funderat på hittills.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Tillägg

Thûrkel Barbaren borde inte ha fått slinka in bland berömda krigare. Hur roligt det än är att spela Trygg-Torkel så har det föga med Eon att göra.

nordan

Swordsman
Kommentarer stridskonst

Mina åsikter om det nya stridskonstsystemet var ifrån början ganska fientliga. Men studerar man systemet närmare kommer man (iaf jag) fram till att det inte alls är så pjåkigt. Visserligen har en del nia tekniker tillkommit som kanske inte passar, men på något sätt så har väldigt god balans skapats.
De unika stridskonsterna är inte SÅ mycket bättre än de ovanliga. De kan ju bara inehålla 50% mer tekniker, vilket inte är så mycket, omsatt i praktiken. Om alla tekniker gick att använda samtidigt... ja, då vore det ett stort övertag. Nu blir det mer så att den unike stridskonstutövaren får en större "kompetensbredd", alltså ett större register av handlingsmöjligheter. (Exempelvis kan man inte använda "hugg" och "stick", eller "dödande anfall" och "bedövande slag" samtidigt, men man är fortfarande bättre tränad och har fler handlingsalternativ om man kan båda av någondera.)
I den gamla versionen kunde man köpa på sig en sjuk mängd tekniker bara för att stridskonsten var unik. Det kan man inte längre. Dessutom kan man inte hålla på och utveckla tekniker hej vilt, utan man måste också träna stridskonsten i sig självt (tack vare kunskapskostnad).

Jag tycker att "kroppskontroll/mystisk kroppskontroll", upptäcka fara" och "stålsättning/fakirkonst" kanske inte har så mycket med stridskonst att göra. Och om det har det, så borde man kunna träna upp de respektive attribut som respektive teknik styr (kroppskontroll = träna STY och VIL och TÅL för mer uthållighet, fakiren tränar VIL och TÅL för mer skadetålighet, för att upptäcka fara kan man träna "speja", "söka" och SYN/HÖR.

Har inte boken här nu, det finns säkert någon annan teknik som fungerar på liknande sätt.

Dessutom säger många att det "går inflation" på stridskonster. Det beror ju på vad man menar med stridskonst... Med tanke på hur många yrkesrutor som innehåller stridskonster så utger sig väl inte stridskonster direkt längre för att vara något mystiskt och höljt i dimmor? Om det ens någonsin gjort det? Många BÖNDER har ju t.o.m. drill med <vapen>, om de är milismän. Ovanliga stridskonster bör ju vara en prestigegrej, Mason an Turina är ju en innesport bland adeln. Så det är inte ens så att alla som tränar stridskonst gör det för att faktiskt kriga med hjälp av den.

Lite åsikter på ett fat.

Big Marco

Läskig
Re: Kommentarer stridskonst

Med tanke på hur många yrkesrutor som innehåller stridskonster så utger sig väl inte stridskonster direkt längre för att vara något mystiskt och höljt i dimmor? Om det ens någonsin gjort det?

Nej, i alla fall inte i min vision av stridskonster. Jag såg dem, och jag misstänker att både Dan och Krille gjorde samma sak eftersom vi pratar med varandra, som varandes just mer alternativ för de som är tränade stridsmän. När jag och Dan reviderade stridskonsterna till Vapenmästaren var detta kanske ännu mer i fokus. Stridskonster är inte gjorda för att vara överjävligt über, utan för att skapa en variation mellan krigare. Jag tycker att vi har lyckats rätt bra (även om jag skulle vilja göra en rejäl revidering till, men det kommer nog aldrig att ske mtp kompabilitet bakåt).

Ymir

Liten kantbaron
Re: Tillägg

...jag använder honom (Thûrkel) som SLP i min pågående Eonkampanj. En relativt seriös sådan (SLP), dessutom...

- Ymir, seriositetsmått?

Marcus J

Hero
Berömda krigare och dylikt

Jag har alltid sett rollpersoner ifrån skaparna i listorna. T.ex Magister Rafali. Man kan verkligen lukta sig till att någon har rollspelat henne mest eftersom hennes personlighet är mer utvecklad än de andras. Dessutom figurerar hon i intro texterna som jag har tolkat som utdarg ur speltillfällen eller åtminstonde inspirerade där ifrån.
Själv har jag i princip aldrig använt några av dem förutom kungar och dylikt.

Wictor

Warrior
Vapenkapitlet är okej, även om Neogames kanske borde ha stått emot frestelsen att lägga till nya vapen. Särskilt tirakhuggaren var rent skrattretande. Och varför ska tauperna helt plötsligt ha ett eget, unikt vapen?
Jag har också funderat lite på alla nya vapen som kommer fram. Det känns nästan som att det snart inte finns någon som använder de "normala" vapnen som finns nedtecknade i grundboken. Nu överdriver jag kanske lite, men ni förstår nog vad jag menar.

nordan

Swordsman
Appropå vapen

Som jag förstår det så finns inga hemliga tillverkningsprocesser eller extra svåra metoder för framställning av två nya vapen, vilka visat sig vara PÅ ALLA VIS överlägsna SAMTLIGA tidigare vapen. Jag pratar om Khirin-svärdet som endast överträffas av Kraggsvärdet i skada, och samtidigt har maximalt S/I, och Chineramozbågen, som är den minsta tillgängliga bågen och samtidigt har bäst räckvidd och skada (serinenaé möjligen undantagen).
Om sådana här vapen gick att tillverka tämligen enkelt (chineramoz är väldigt lik en hornbåge. Hornbågar är ganska vanliga fick jag för mig. Khirin förekommer inom tungt infanteri i Menon Auns armé, alltså finns ett mycket stort antal tillverkade), så borde väl även de andra kulturerna ha upptäckt dessa möjligheter och sluta upp med att använda till synes värdelösa vapen (i jämförelse).
Om det sedan är så att det ligger någon överjävlig tillverkningskostnad eller hemlig tillverkningsprocess i bakgrunden så är det naturligtvis en annan femma. Men när sådana metoder/hemligheter förekommit tidigare har man alltid varit så tydlig att kommentera detta.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Jag har också funderat lite på alla nya vapen som kommer fram. Det känns nästan som att det snart inte finns någon som använder de "normala" vapnen som finns nedtecknade i grundboken. Nu överdriver jag kanske lite, men ni förstår nog vad jag menar. "

Det är tyvärr något som är vanligt när det gäller de flesta rollspel. När spelmakarna känner att de måste rättfärdiga släppandet av en nyversion så slinker lätt saker som nya vapen eller annat tveksamt in. Inget som förvånade mig, även om det var lite synd naturligtvis.

Perenna

Swordsman
Re: Kommentarer stridskonst

(även om jag skulle vilja göra en rejäl revidering till, men det kommer nog aldrig att ske mtp kompabilitet bakåt).

Då kan man kanske få ta del av eventuella idéer redan nu? :gremsmile:

Alternativt skulle kanske revideringen kunna dyka upp i Phobia, om där kommer att finnas regler för några av dagens kampsporter/stridskonster?