Nekromanti Bättre tangentbordslayout?

Krille

Super Moderator
Med "bättre" menar jag INTE svorak, dvorak eller någon annan icke-qwerty-historia. Så tänk inte ens den tanken.

Mitt problem är att den svenska tangentbordslayouten i Windows saknar en massa trevliga saker, som till exempel æ och ø eller för den delen œ, vilket skulle kunna vara trevligt att kunna använda sig av om man skriver något på anglosaxiska. € och µ är väl ungefär det som finns.

Och jag vet inte om min google-fu är kass, men jag hittar inte några bättre tangentbordslayouter på något språk alls, utom just svorak och dvorak, och de är som sagt var automagiskt diskvalificerade.

Däremot har den macbook air som jag använder i jobbet en massa av de där hyfsat enkelt tillgängliga, så det borde fanimej inte vara raketforskning.

Men jag hittar det bara inte.

Så antingen är det ingen som bryr sig så det finns helt enkelt inte, eller så dödar google alla sådana sökningar eftersom det kränker någons upphovsrätt. I vilket fall som helst så hittar jag det bara inte.

Lösningen på mitt problem torde vara en Mac-tangentbordslayout fast för windows, eller något program som kan leta upp en mac-tangentbordslayout och konvertera den till windows. Den tredje lösningen är att bygga en egen tangentbordslayout med Pyttemjuks egen lösning, men, eh, ja. Det känns som att det borde finnas nånstans, så då tänker jag att någon där ute (Troberg?) redan har haft problemet och vet var man kan hitta det innan jag börjar bygga en egen layout.

Kort sagt, hilfe.

Big Marco

Läskig
Det finns en fjärde lösning också, som funkar om det är ett fåtal bokstäver det rör sig om. Och det är att du skriver substituttecken och när projektet är klart gör en Search-Replace på allt.

Det var då det smidigaste sättet. För Windows suger ndg flexibel teckenuppsättningshantering. (Trophy: Long word: +4xp)

Fjodor Pollett

Swordsman
Håll in Alt och skriv 0230 på det numeriska tangentbordet. Släpp Alt --> æ

0230 -> æ
0248 -> ø

Omständigt att skriva och kräver fusklapp, men å andra sidan slipper du ändra något på datorn.

Krille

Super Moderator
Fjodor Pollett said:
Håll in Alt och skriv 0230 på det numeriska tangentbordet. Släpp Alt --> æ

0230 -> æ
0248 -> ø

Omständigt att skriva och kräver fusklapp, men å andra sidan slipper du ändra något på datorn.
Jo, men det var inte den lösningen jag efterfrågade -- det är ju snarare problemet som jag vill åtgärda.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Krille said:
Lösningen på mitt problem torde vara en Mac-tangentbordslayout fast för windows, eller något program som kan leta upp en mac-tangentbordslayout och konvertera den till windows.
Eller bara köpa ett Mactangentbord och använda nåt sånt härnt?

Fast jag har iofs hört att det finns en del problem, t.ex. det här med att del-tangenten inte riktigt funkar riktigt...

Zorbeltuss

Hero
Efter många försök med microsofts eget mappningsverktyg har jag bara ett förlag om det går så långt, använd någon annans verktyg, microsofts verktyg är rent utsagt värdelöst om man inte vill byta plats på redan existerande tecken som inte ska byta funktionsknapp.

/Luna Lovegood

Krille

Super Moderator
krank said:
Eller bara köpa ett Mactangentbord och använda nåt sånt härnt?
Om Apple börjar göra vettiga splittade ergonomiska tangentbord, definitivt.

Fast jag är inte säker på att den skulle hjälpa, eftersom det inte är i själva knapparna som magin ligger, utan i tangentbordslayouten som tolkar tangenttrycket och passar vidare ett œ till operativsystemet. Kruxet är inte att Mac-tangentbord har en magisk œ-knapp, utan att OSX har en bättre layout nånstans som svarar på tangentkombos som Windows tangentbordslayout helt skiter i.

Point in case: på jobbmacen kan jag trycka alt-x och få fram ett ≈, men kör jag Windows på Parallels på samma jobb-mac så händer inget när jag bankar på alt-x.

Krille said:
Då antar jag att det heller inte är något alternativ att skriva texterna på macen?

Krille

Super Moderator
Mannen i skogen said:
Krille said:
Då antar jag att det heller inte är något alternativ att skriva texterna på macen?
Det är ju jobbdatorn, så det kanske är lite dumt att ha sina rollspelstexter liggande där. Plus att jag inte har alla verktyg för resten av rollspelsskapandet där. Plus att det är en macbook air, vilken är lätt men inte världens kraftpaket.

Men till slut kom jag på en lösning. Jobbdatorn har ju en Parallels, och med Parallels Tools kunde man få in mac-tangentbordslayouten i Parallels/Windows också (den biten hittade någon annan). Sedan kunde man ta MS Keyboard Layout Center och öppna den svenska mac-layouten i Windows och spara som en layoutfil. Layoutfilen kunde man sedan flytta över till arbetsdatorn, där man också har MSKLC installerat, och från den bygga installationsfilerna som behövs.

(Jag kunde nog ha byggt installationsfilen på Parallels/Windows på macen, men då skulle jag ha fått en satans massa små installationsfiler att flytta. Och det är enklare att flytta en fil än en klase.)

Helmgast
SFS 5966

Krille said:
Mitt problem är att den svenska tangentbordslayouten i Windows saknar en massa trevliga saker, som till exempel æ och ø eller för den delen œ, vilket skulle kunna vara trevligt att kunna använda sig av om man skriver något på anglosaxiska. € och µ är väl ungefär det som finns.

Och jag vet inte om min google-fu är kass, men jag hittar inte några bättre tangentbordslayouter på något språk alls, utom just svorak och dvorak, och de är som sagt var automagiskt diskvalificerade.
Kul sammanträffande. Började kika på detta för bara några dagar sedan och hittade SFS 5966, finländsk mångspråkig tangentbordsuppsättning. Den är gjord för att fungera för finska, svenska, danska, samiska med flera. Det jag var ute efter var möjligheten att kunna skriva talstreck och det fann jag i SFS 5966 som alt gr + -.

æ skapas med alt gr+ä, ø med alt gr+ö och œ med alt gr+o. Dessutom finns bra med stöd för diakritiska tecken om du ska skriva š eller liknande. Förmodar att du även är intresserad av þ och den får du fram med alt gr+t.

Här finns tangentbordsuppsättningen för nedladdning på Microsofts webbplats. Här finns en bra bild över vilka tangenter som ger vilka tecken med SFS 5966.

Sen finns möjligheten att utgå från SFS 5966 och lägga till enstaka fler tecken, vilket jag tänkt göra med enkla vinkelcitationstecken › ‹.

/ Anton

Troberg

Sinister eater
Krille said:
Att mappa om tangentbordet är typ tredje lösningen. Det var inte det jag frågade efter.
Jag skulle rekommendera att ändå ta en titt på den lösningen. Det finns bra program, det är inte svårt alls.

Jag har själv gjort en variant på vanliga svenska layouten. Bara småskillnader:

* Punkt istället för komma på siffertangetnbordet. Jag använder det när jag programmerar och när jag knappar in IP-adresser, inget behov av komma då.

* Bytt plats på ¤ och $. Ärligt talat, vem fan använder ¤? När man programmerar använder man ofta $.

* Lagt in @ på AltGr A, för att den är behändigare att nå.

Tog mig ungefär 3 minuter, och då fick jag ett installationspaket som jag kör för att installera på valfri dator.

Krille

Super Moderator
  • Läsa av tangentbordslayouten med MSKLC (Microsoft Keyboard Layout Center).
  • Och spara layoutfilen nånstans.
  • Och flytta över den till måldatorn.
  • Där man kan köra MSKLC för att bygga ett installationspaket.
  • Med vilket man kan installera sin Mac-tangentbordslayout.