Nekromanti Bågskytt...

Zergavas

Veteran
Om man vill göra en så bra bågskytt som möjligt, vilka skills/stridskonster borde jag välja? (frågar för jag har inte några böcker till godo just nu och kan inte kolla där och jag vill veta vad mer erfarna personer skulle använda).

tull

Hero
Du behöver 2 böcker förutom spelarens bok, nyaste alver och vapenmästaren.

Ras: Alv
Maxa din karaktärs rörlighet för att få hög grundskada.
Du vill också planera ett högt värde i Vinit och Insikt - inte för att pilen träffar bättre utan därför att dessa två är väldigt intressant att ha som "stridare".

Om din spelledare tvingar dig till slumpen hela tiden så kommer skapandet av en powerbuild bli svårare.

Försök få så många val på fysiska, mentala och övernaturliga som möjligt. Bland dessa tre grupper kommer du finna alternativ som antingen gör det enklare för dig att använda färdigheten, ökad skada och liknande ting.

Yrke: Välj Skarpskytt eller liknande alvyrke ur nyaste alver samt använd dina fria poäng till att maxa stridskonsten och till att eventuellt köpa in fler saker i den.

Jag kan kika mer på detta och återkomma imorgon eller så ifall du vill ha mer exakta tips på vad du ska ta.

Ymir

Liten kantbaron
MÅLPUNKTER

also; precisionsanfall, snabbskytte, serinebåge (eller serinenaé om du satsar på det riktigt megatöntiga), maxad Styrka och Rörlighet. Hornbåge, cineramoz samt alla alvbågar är generellt de enda bågar i Eon som duger till något.

Ett bra exempel på fuloptad bågskyttestridskonst är Ovadi'an Geal If här, se också bågen som hör till utifall att du råkar slå dåliga stats.

Första Snön har helt sinnessjukt bra kill ratio för en karaktär med STY 7, Ob1t6-1 i Kross-grundskada och 5 skadekolumner. Två bågpilar per runda i hals/hjärta/lunga dödar ganska effektivt. Det är mest vrakher och sånt utan blottor i sitt pansar som tenderar att bli ett problem.

- Ymir, tipselitipsar

Craygh

Swordsman
Ta en Serinenaé. Den är tokfjantig, men klår rent regelmässigt allt annat med hästlängder. Den är för fan en enmansballista som dessutom är portabel. Jag menar, pilarna är SEX FOT (180cm) LÅNGA!

Men som sagt, tokfjantig och om din SL bryr sig om rollspelande så är den skitopraktisk också, då den är stor och otymplig av bara satan.

tull

Hero
Zergavas said:
Om man vill göra en så bra bågskytt som möjligt, vilka skills/stridskonster borde jag välja? (frågar för jag har inte några böcker till godo just nu och kan inte kolla där och jag vill veta vad mer erfarna personer skulle använda).
Är pilbåge superviktigt? Eller kan du tänka dig en armborst?

Sedan hur ser din spelledare på att man har prylar som inte tillhör ens kultur? Skulle han acceptera att en icke-alv hade en alvisk pilbåge? Som han tagit genom plundring?

duncan_UBBT

Swordsman
Det viktigaste är färdighetsnivån. Om ni kör med att man kan välja tex en mental mot att spelledaren väljer en motsvarande nackdel så välj att vara Skicklig i båge. Detta gör att du kan höja färdighetsvärdet upp till 18 under karaktärsskapandet till halva kostnaden. Lägg sedan till en specifikation. Hitta sedan något som gör den lättlärd. Det absolut viktigaste på bakgrundstabellerna du måste få är mentala. Fysiska är bara extra enheter och bättre stats.

Hur mycket skada du gör spelar inte så stor roll, bara du kan träffa bra områden. Två pilar per runda är att föredra, och om du lägger till 1 tärning för att träffa bröstkorgen så är det ca 30% chans att få in en extremt bra träff. Då är motståndaren nere för räkning så länge han eller hon inte är ett grotttroll med fullrustning.

Om din spelledare är väldigt snäll kanske du kan lyckas få honom att godkänna att ditt bågskytte är en konstform och att du således kan få 'Konstnärligt lagd'. Detta gör så att en färdighet blir lättlärd och en nivå enklare.

Du måste se till att vara en Thism-alv och skarpskytt. Då kan du träna alviska stridskonster.

[EDIT] Och vad du än gör maxa INTE rör. När man använder bågar använder man grundskadan från Kross, fast skadan blir stickskada. Inte heller grundchansen använder RÖR då bågar har grundchans 0.

Zergavas

Veteran
Min SL är okej med allt så länge man kan förklara det bra med story och background så en icke alv med alv båge skulle vara ok om jag skrev lite mer på background storyn.

duncan_UBBT

Swordsman
Kör på Frakktrukh med Serinenaébåge då.
Mental: Skicklig i Båge
Fysisk: Övernaturlig Styrka
Fysisk: Råstark

Regmolar

Swashbuckler
Kör på Frakktrukh med Serinenaébåge då.
Mental: Skicklig i Båge
Fysisk: Övernaturlig Styrka
Fysisk: Råstark
Det är nog svårt att bli mer powergamead i bågskytte än såhär... men skicklig i Stridskonst: Überbågskytte, och inte Båge.

Tills man hittar specialreglerna om alviska superdesigner, hårt spända avståndsvapen och siluna i pilspetsarna :gremwink:

Just det, han måste ha Växtlära så att han kan göra brandgift till pilarna.

Det blir ett riktigt monster - men fortfarande ingenting mot den vandöda stridsvagnselefanten :gremwink:

Telephalsion

Swordsman
Glöm ingte att kunna geotropi och lägga skärpa på pilarna, alternativt helga varje pil med Daak's kraft som gör +ob1T6 skada.

Poseur

Swashbuckler
Höhöhöh inte behöver man varken magi eller qadosh/cermoni när det finns övernaturliga förmågor som kallas 'magisk förmåga'.

Ett schysst värde i PSY och femte magnitudens skärpa som aktiveras 'at will' med ett mycket svårt PSY slag dock men...

Vips +ob5t6 skada :gremgrin:

/Poseur.

Zergavas

Veteran
Kan du hänvisa mig till vart jag kan läsa mer om denna "Magisk förmåga" saken.

Poseur

Swashbuckler
Spelarens bok , Eon III upplagan, huvudtabellen, övernaturliga förågor.

Har inte boken här så blir ingen sidanvisning.

Förmågan gör att du får 1t6/2+2 magnituder magi att kunna använda once per turn genom att lyckas med ett PSY slag med lika många tärningar som antalet magnituder.

/Poseur - Lite Kaffe äntligen

Pendragon

Swashbuckler
Så länge motståndet inte bär rejäla harnesk, sikta på bröstkorgen eftersom det är det enda träffområdet utan delområden. En enkel väg till målpunkter.

/Joel