Re: Fråga om Gutenberg
Okej, det här blir en rätt förenklad version, och jag kollar inte upp någonting, så det finns säkert fel. Dessutom lyssnar jag på två webradiokanaler samtidigt, och det är inte så bra för koncentrationen. Och så struntar jag i de kinesiska och koreanska tryckpressar som fanns redan under 600-talet, så om någon vill säga något om dem är fältet helt öppet.
---
Så vitt jag förstår finns det väl inget stort tekniskt hinder som undanröjdes alldeles innan tryckpressen uppfanns, men däremot kan jag tänka mig en del ekonomiska och sociala faktorer. Framför allt uppkomsten av ett “kulturliv” (i brist på bättre term) som var skilt från den katolska kyrkan — även om bibeln var den första bok som trycktes så hade det knappast funnits någon marknad för tryckpressen om alla böcker som tryckts varit för kyrkans behov.
Så även om tryckpressen förstås ledde till ökad läskunnighet i samhället misstänker jag att det delvis var den ökning av läskunnigheten som skedde
innan tryckpressen som gjorde att marknaden för böcker blev så stor att någon kände sig motiverad att utveckla en merr effektiv trycktecknik (tryckpressar fanns i Europa innan Gutenberg också, men då använde man träsnitt av hela sidor, så de hade aldrig samma potential för snabb produktion av stora upplagor. Fast å andra sidan var de säkert en viktig del av den utveckling som ledde till Gutenbergs tryckpress, så... äh, nu stänger jag av den ena webradiostationen så jag kan tänka ordentligt).
Den enda rent tekniska sak jag kan komma på är att papper, som väl är ungefär det enda praktiska materialet att trycka böcker på (kan man ens trycka på pergament? Jag har aldrig hört talas om det i alla fall, men det kan ju bero på att det var ett dyrt material också) hade introducerats i Europa relativt nyligen (1200-talet, kanske? Antagligen som något slags konsekvens av korstågen, eftersom papper kom till Europa via araberna. Fast i Warhammer-världen finns väl varken Europa eller araber, så det är kanske irrelevant). Men jag skulle inte säga att det var någon direkt orsak, eller så. Det är nog den sociala utvecklingen som är viktigast.
Äsch, det blev inget bra svar, men det får väl duga. “Good enough for role playing.”
Edit: länk (wikipedia)