Nekromanti Böcker och sånt.

Ongost

Veteran
Hej på er...

Jag är en glad NEWBIE på eon som hoppas kunna få lite feedback på några frågor...

Kan min karaktär studera böcker mellan äventyren?
Det skulle kännas lite jobbigt annars, med tanke på vilken tid det tar, att spendera hela äventyr åt att sitta och läsa...

Hur vet man hur svåråtkomliga böcker är?
Om man letar efter en bok som lär ut t ex. Besvärjelse 5-8 (min SPL lät inte min magiker börja med några som hälst magiska färdigheter)

Hur hittar får man tag på codex med effekter eller besvärjelser?
Kan inte hitta det i varesig regleboken eller mystik och magi.

Vore trevligt med lite svar...

Helmgast
Svar och sånt

Ja, förutsatt att du kan läsa, har en bok och att speledaren tillåter detta. Men det skall nog gå bra.

Om man letar efter en bok som lär ut t ex. Besvärjelse 5-8 (min SPL lät inte min magiker börja med några som hälst magiska färdigheter)

Det är nog lätt att få tag på böcker med det kunskapsinnehållet på något av de bibliotek som finns i Mundana. Slå mot bibliotekskunskap. Din SL är lite dum tycker jag.

Man går till ett magikergille, fixar en kontaktperson, bråkar lite och frågar om det finns en bok att köpa inom överskådlig framtid. Se till att ha gott om pengar.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
um.. varför...

Det skulle kännas lite jobbigt annars, med tanke på vilken tid det tar, att spendera hela äventyr åt att sitta och läsa...

Så klart han kan. Har han tillgång till Böcker och tid över emellan äventyret så finns det ju inga hinder !

Oftast beroende på kunskapsinnehållet, läsbarhet och krävd grundnivå

Till exempel chansen att hitta Codex Ataxatropia Magnum(mitt påhitt) någonstans överhuvudtaget är ganska så magra

Däremot att hitta Rafalis grunder till besvärjande någon stans i Consaber lär vara hyffsat lätt. Det är beroende på hur tuff och vanlig boken är.

Kan inte hitta det i varesig regleboken eller mystik och magi.

Prova att ta värvning i något magikergille. Dom kommer givetvis att kräva någon form av tribut (det står i M&M) men i gengäld så kommer du att beviljas studietid på gillet.

Du nämnde att din SL inte lät dig ha några som helst magiska färdigheter när du gjorde karaktären, låter konstigt. Är du en färsk lärling ? Då kan du ju alltid läsa ur din mästares böcker.
Om du inte är en färsk lärling, inte är med i något magiker och inte har några magiska färdigheter så förstår jag faktiskt inte varför du kallar dig för magiker /images/icons/smile.gif

Ongost

Veteran
Re: Tjaa... jo...

Om du inte är en färsk lärling, inte är med i något magiker och inte har några magiska färdigheter så förstår jag faktiskt inte varför du kallar dig för magiker

Jag glömde kanske säga att jag kan "Magiförnimmelse" och "Teoretisk Magi". Dom färdigheterna fick jag vid skapandet av min karaktär...
Men då ska jag försöka att bli medlem i något Ashariskt magikergille. Verkar tuft att vara extemporatör.../images/icons/thinks.gif