Nekromanti Böcker

Kaigon

Helmgast
Böcker i DoD:
Alla böcker ger information, egentligen, även fast mycket inte är i kunskapssyfte, såsom romaner, ett exempel är Arn av Jan Guillou, roman, men man kan ändå klämma ut lite EP till Historia (Sverige) och Historia (Korstågen), men nu ska vi inte driva in på det.
Sen har jag delat upp det i tre typer:
- Kunskapsböcker, skrivna för att folk ska kunna lära sig saker (t.ex. läsa :gremtongue:)
- Romaner, typiska romaner utan större del kunskapsinnehåll, underhållning
- Anteckningar, såsom dagböcker, export/import
Finns det fler? Har du en bättre uppdelning?

Nåja, över till det regelmässiga:
Varför regler? Tjo, jag gillar regler och det har blivit så att rollpersonerna ofta stöter på bokbunden kunskap, det kan iofs bero på att man spelar i Chronopia...
Jag har inte hittat varken priser, kunskapsinnehåll eller vikt som regler någonstans, så jag hittade på nya. Fram till innan jag gjorde det så improviserade jag varje gång jag behövde pris/innehåll/vikt.
Mina enkla regler är följande; en bok kostar 2 silvermynt per EP innehåll (räkna för yrkesfärdigheter) och den väger 500 gram för varje EP, och vikten beror nog inte på att det är så himla mycket kunskapsinnehåll, utan för att jag anser att pappret och ramen inte är särkilt lätta, grovt halvtjovkt papper hade jag tänkt mig (det kanske finns någon expert där ute?).
Kunskapsinnehållet (antal EP) varierar givetvis, men jag har använt systemet där man säger att t.ex. en bok täcker FV 5-13 i färdigheten Tala Sabranska, vilket betyder att boken är för svår ifall du har mindre FV än 5 och för lätt ifall du har över FV 13.
Fram till någon gång i år har jag kört med de gamla reglerna (där man slår ett GE-slag och sedan 1T4 EP för varje 40 timmar man läser), numera konverterade jag det till att man får en EP efter ett lyckat GE-slag för varje 16 timmar man läser (medel på 1T4 = 2,5 -> 40/2,5 = 16). Denna idé fick jag dock från Encyklopedia Altoria.

Så, jag undrar vad ni har för regler eller riktlinjer när ni "använder" böcker i DoD?
Annars får ni gärna påminna mig varför jag skrev detta inlägget... :gremtongue:

Rickard

Urverk speldesign
"Sen har jag delat upp det i tre typer:"
Varför det? Visserligen kan jag se varför men det är väl ändå så uppenbart att man inte behöver nämna det närmare? Kunskapsböcker är "erfarenhets-källor" medan anteckningar är ledtrådar i äventyr.. Romaner kan i viss mån tjäna som antingen erf-källor eller ledtrådar, men romaner å andra sidan är till för att nöjesläsas.. Jag skulle högst kunna tänka mig ett erf i en färdighet, men det blir bara så krångligt att jag helst slipper undan sådana regler (vem vill tjafsa om ett erf ändå?)..

Sedan vet jag inte hur mycket romaner det skrevs under "medeltiden".. Det blir ju rätt dyrt att kopiera dem då det tar lång tid.. Om nu inte boktryckarkonsten är uppfunnen (det kanske den är i Chronopia?).. Romaner ter sig istället form av sång, rimmande berättelser (så att de blir lättare att komma ihåg) eller som i min värld, i form av bokstavar..

"Mina enkla regler är följande; en bok kostar 2 silvermynt per EP innehåll..."
Det låter väldigt billigt om nu böckerna är handskrivna.. Hur många EP får man för dina böcker i regel (du skrev aldrig det)?

"Så, jag undrar vad ni har för regler eller riktlinjer när ni 'använder' böcker i DoD?"
Först av allt så vill jag bara skriva att jag använder alla mina regler som riktlinjer.. Det bokregler jag använder har jag för mig fanns med i något gammalt DoD-äventyr..

Alla böcker har ett erf-värde i en (eller flera) färdighet(er).. När en spelare läser en bok så får denne så många erf i den gällande färdigheten.. Det får alltså effekten att en person med lågt FV lär sig mer än en person med högt FV.. Ett normalt erf-värde för en bok ligger på mellan 3-12 erf.. Hur många dagars sträckläsande det tar att få erf-poängen är väl lite upp till spelledaren, men säg 1 dag per erf..?

På senare tid tänkte jag inför att man måste avkräva ett INT-slag av den studerande rollpersonen.. Om denne lyckas med slaget så fås det lika många erf som tärningen visar.. Dock maximalt det erf-värde boken har.. Denna regel tillkom för att visa att alla rollpersoner kanske inte är intresserade av att läsa en bok.. Jag vet inte om jag ska använda regeln, men det känns lite dumt som det är nu att alla får lika många erf när de läser samma bok..

Kostnader har jag inte tänkt så mycket på men säg mellan 50-800 silvermynt beroende på bokens erf-mängd, rykte, ämne, ålder och köparens intresse för just den boken..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som drar sig tillbaka med en god bok i handen

Kaigon

Helmgast
Det låter väldigt billigt om nu böckerna är handskrivna.. Hur många EP får man för dina böcker i regel (du skrev aldrig det)?
Jag får nog utgå ifrån att boktryckarkonsten är uppfunnen, alternativt skulle det finnas någon bok-kopierar-magi...
I exemplet för FV 5-13, så innehåller ju det enligt de gamla reglerna 24 EP, och nu inser jag att den skulle vara värd 48 sm och väga (!) 12 kg, hmm, jag får nog omforma relgerna en del... Och även om det var boktryckare så skulle de uppenbarligen ha väldigt dåliga löner, 4 sm/kg... Nu vet jag iaf varför jag postade inlägget... Jag behöver nog lite klarhet i detta... :gremwink:
Enligt mina regler så skulle FV 5-13 kosta 30 EP, alternativt 29 EP genom ett nytt system jag utarbetar...
Mitt Chronopia är INTE vanlig högmedeltid, den saken är klar, det närmsta man kommer vår historia skulle nog vara 1400-1500 (senmedeltid), även fast alverna har en livsstil som bättre passar barocken (1600-tal)), och Gutenberg kom ju på sin tryck på 1440-talet (kineserna var nästan 600 år tidigare).
Oj, det blev OT, men det är ju min tråd... :gremcrazy:

Hur tunga kan böckerna vara?
Ett bättre alternativ till mitt pris blir nog 5 sm, då det finns viss litteratur att köpa i Chronopia, och alla kostar jämna 5 sm, så känns det bra. Encyklopedia Chronopia går på 1000 sm, alltså 200 EP, inte helt otroligt faktiskt... Men vad kan ett sådant verk väga? Kanske inte 100 kg som de gamla reglerna sade, men kanske 20 kg, d.v.s 100g/EP.
Magi kan nog inte bli mycket dyrare, då besvärjelserna kostar 5 EP/SV så blir priset 25 sm/SV, t.o.m. en SV 20 skulle kosta 50 gd, dyrt men överkomligt... såvida inte magi skulle ha en prisfaktor...

Alla böcker har ett erf-värde i en (eller flera) färdighet(er).. När en spelare läser en bok så får denne så många erf i den gällande färdigheten..
Betyder det att det inte finns några böcker som kan vara för svåra för någon? Rent kunskapsmässigt, är inte det rätt ologiskt?

På senare tid tänkte jag inför att man måste avkräva ett INT-slag
Jag har det, och det borde du egentligen också ha... det simulerar bra att vissa lär sig snabbare än andra...

Kostnader har jag inte tänkt så mycket på men säg mellan 50-800 silvermynt beroende på bokens erf-mängd, rykte, ämne, ålder och köparens intresse för just den boken..
Vad har du för folk som säljer böcker? Finns det ordentliga bokförsäljare? Eller är det en kuriosa-sak som man kan köpa hos vissa handelsmän?
I Chronopia är nog det vanligaste att man lånar från ett bibliotek, violket innebär att man köper boken och får tillbaka i princip 80% av priset när man lämnar tillbaka den (såvida den var i samma skick)

Efter en liten koll, så har en av magikerna i min nuvarande grupp två böcker, en med Giftkunskap 11-17 (34 EP) och en med Räkning 10-16 (32 EP), detta är tjocka böcker och väger enligt de nya reglerna 3,4 resp 3,2 kg. (Jag undrar verkligen vad jag fick 0,5kg/EP ifrån, kanske tänkte jag mig 0,5kg/FV först och så blev det fel... :gremsmirk: )
Dessa slog jag fram med typ 8+1T6 i startvärde och +2T6 till slutvärdet, det kanske var lite mycket...

Rickard

Urverk speldesign
"...alternativt skulle det finnas någon bok-kopierar-magi.."
Heh, den förutsättningen glömde jag.. :gremsmile: När det finns en sådan behändligt sak som minimagin Skriva eller magiska fjäderpennor så borde det vara lite lättare.. Jag håller visserligen magi för rätt ovanligt men i Chronopia så kan det vara möjligt.. Fast finns minimagin Skriva så borde någon forskat fram en formel för bokkopiering..

Fast i min värld massproduceras inte böcker utan kopieras endast när skicket på boken är såpass att det riskeras att informationen försvinner..

"...Gutenberg kom ju på sin tryck på 1440-talet..."
Se där.. En siffra till som jag precis lärde mig.. Jag är mer intresserad av Grafenberg än Gutenberg (ni som undrar vem den gubben är får ta reda på det själva :gremsmile:)..

"Hur tunga kan böckerna vara?"
Jag måste erkänna att jag är väldigt dålig på hur böcker såg ut på den tiden, vare sig före eller efter tryckkonsten.. Om det är pergamentpapper så borde böckerna vara relativt tjocka även på ett mindre antal sidor.. Vikt har jag ingen aning om eller orkar ens bry mig om, men skulle rollpersonerna börja ha många böcker så kan jag väl påpeka för dem att böckerna är skrymmande och tunga (utan att nämna en siffra)..

"Betyder det att det inte finns några böcker som kan vara för svåra för någon?"
Jo, men jag gillar inte att gräva ner mig i allt för mycket regler.. Man skulle kunna göra bokläsarregler hur komplexa som helst.. Jag nöjer mig med ett par simpla, övergripande regler.. Sedan förklarar och motiverar jag varför reglerna är som de är med hjälp av tärningsslaget (se stycket nedan)..

"Jag har det, och det borde du egentligen också ha... det simulerar bra att vissa lär sig snabbare än andra..."
Fast jag motiverar mitt slag annorlunda.. INT-slaget symboliserar om läsaren kan eller orkar ta till sig den information som denne läser.. Läsaren kanske tycker boken är tråkig.. Likaså kan slaget också komma att representera att den är för svår att läsa på egen hand för den studerande.. Dock så borde det vara upp till spelaren om dennes rollperson verkligen vill läsa boken.. Men ja, jag kommer nog införa den regeln..

"Vad har du för folk som säljer böcker? Finns det ordentliga bokförsäljare?"
Nej.. Hehe.. Det finns knappast så att det är gårdfarihandlare som knatar runt och säljer böcker.. I Kandra (en DoD-modul) så improviserade jag fram (och får därmed köra med det) att man får ansöka om ett tillstånd för att få tillgång till biblioteket som måste förnyas och betalas för varje år.. Boende i Kandra får det lite billigare.. Tillståndet gör att man får tillgång till böckerna och får studera dem i biblioteket.. Man får inte ta en bok med sig hem.. Kanske kan man ansöka om det, jag vet inte.. Dock så skulle det inte vara vanligt att man får det infriat..

Det var reglerna för Kandra.. Jag skulle kunna tänka mig att det är andra bestämmelser i andra städer.. Ditt sätt ska jag lägga på minnet om jag måste improvisera fram hur det funkar i andra städer.. Nackdelen med det sättet, som jag kan se det, är att det finns en risk (om än minimal) att böckerna tar slut..

Jag finner det relativt osannolikt att böcker (då mina måste handskrivas) finns överallt.. Magiker borde ha några, liksom bibliotek som kan finnas i vissa städer.. När jag ritar ut adelsmäns hus så har jag alltid svårt att komma på vad som ska finnas i alla rummen och brukar slänga in ett bibliotek som utfyllnad.. Jag har faktiskt aldrig tänkt på varför de har dem.. Antagligen (om jag spånar lite nu) så är böcker en statussymbol.. Dessutom så kan böckerna vara gamla studiemedel för adelns söner eller döttrar då dessa (återigen, i min värld) har privata hemlärare..

Sedan kan man fundera lite på hur många som kan läsa och skriva.. Folk ute på landet borde inte kunna det, medan de flesta borgare kan det.. Jag har att munkar som tillber de Unga Gudarna har allmän undervisning för barn.. På så sätt kan de sprida sin tro lite.. :gremsmile:

Två saker som jag inte lyckades få in någonstans:
Skick, glömde jag nämna i förra inlägget, kan också komma förändra priset på en bok..

Vad kallas det dokument där man suddat ut en skrift och skrivit över den? Jag hörde ordet när jag slökollade på en dokumentär om Arkimedes och hans skrifter..

Intressant tråd.. Jag har äntligen fått saker på pränt som jag bara förut haft i huvudet..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som skulle hålla sig borta men så dök denna tråd upp

Kaigon

Helmgast
Jag är mer intresserad av Grafenberg än Gutenberg
Efter en kort sökning fick jag fram lite info om den tyska staden Grafenberg... tämligen intressant... :gremcrazy:

Skick, glömde jag nämna i förra inlägget, kan också komma förändra priset på en bok..
När det handlar om kvalité och skick brukar jag helt enkelt bara slå 1T100 för att se hur sliten den är (procentuellt)

Intressant tråd.. Jag har äntligen fått saker på pränt som jag bara förut haft i huvudet..
Se det som en liten tillbaka-betalning av alla kvalitéts-trådar som du skapat... :gremwink: