Nekromanti Böcker

Zypher

Veteran
hej

har spelat lite Eon med en grupp innan men pga att jag flyttar samt att vissa i gruppen fått nytt jobb så blir det inget spel där mer.

Men hittat en ny grupp att spela med dock spelar dem mest Darkar och demoner men var sugna på EON när jag prata om det. dock har ingen av oss böcker.

Så undrar lite vilka böcker (upplaga av böcker) ska man ha, behöver bådde spelar och SL böcker.

så vad är en bra start för att kunna göra fullständiga karaktärer (gärna för fler raser/yrken än vad som står i grund boken om så finns) samt regler och något äventyr m.m

vill kunna göra karaktärer o börja spela direkt med nya gruppen så alla böcker som behövs :gremsmile:

MvH Fredrik

Sarnath

Veteran
Spelledarens guide och Spelarens bok är ju måsten. Sen är Vapenmästaren väldigt bra om man spelar krigare. Ska någon spela magiker skaffa då Mystik & Magi. Vill du veta mer om Mundana så är ju Geografica Mundana ett bra val. Monster i mundana, Bestialiska folk och Vandöda & Nekromanti innehåller alla varelser du kan tänkas behöva. Till sist så behövs Sjöfarare & Pirater om ni ska tillbringa någon större tid till havs.

Alla raser/yrken står med i Spelarens bok så någon av rasmodulerna behövs inte för att göra alver m.m. men rasmodulerna ger mer djup åt raserna. Det är Eon III som är senaste utgåvan och den du bör köpa. Neogames arbetar på Eon IV som jag tror släpps inom ett år (svårt att veta med Neogames :gremwink: ).

Det var allt jag kunde komma på just nu.

Mundo

Myrmidon
Spelarboken och spelledarbroken is the good shit. Om ni har en större grupp så kan två upplagor av spelarboken vara en klok idé.

Spelledarboken är för övrigt en av de bättre jag läst, speciellt bitarna om tips till SL. Rekommenderas starkt att läsa om, gång på gång.

Geografica Mundana är som nedan sagt ett bra val och det är också krigarens väg.
Om gruppen har någon ras de särskilt mycket gillar att spela, så kan man ju plocka upp Rasboken också, tex. Alver eller Tiraker.

Såg någon annan posta om Pirater och Sjöfarare och av alla böcker om Eon så tycker jag nog att den tillsammans med Krigsherren och Religion är de som är sämst skrivna. Man behöver inte sjöfarare för att kunna resa mellan olika hamnar. Vill man spela sjöofficer i Consabers flotta med fokus på havet, visst, men annars skulle jag nog undvika den.

Barbarer och människofolk är också väldigt nice!

EDIT: Helvete. Såg att du kommer från Eslöv men flyttar? Damnit. Vi skulle behöva förstärka vår spelgrupp lite.

ThemVSyou

Veteran
Dem böckerna jag skulle nog säga är
Grundböckerna alltså spelledarens guide och spelarens bok är dem som räcker för en bra grund allt som behövs täcks där

men vill man fördjupa sin karaktär så skulle jag nog också säga
Barbarer och Människofolk
Alver Sångarens Ätt
Dvärgar Stenens Söner
möjligtvis cirefalier boken om man vill göra en sån karaktär
Misslor
Tiraker Mörkrets Döttrar

och vill man ha mer monster än dem som står i grund boken så
Monster i Mundana
Bestialiska Folk

Vapenmästaren är också en bra bok att ha om man känner att utbudet av vapen i grundboken är för litet och om man vill ha lite fler yrken annnars är det lätt att göra egna yrken om man vill det

Vandöda och Nekromanti är också en bra bok om man skulle vilja ha lite mer skelett och annat i sina äventyr eller kampanjer

Sjöfarare och Pirater om man nu vill göra en mer detaljerad Sjöman eller bara mer detaljerad sjöfärd

Utöver det jag har skrivit så tycker inte jag det behövs några fler böcker om man vill ha en bra och bred grund dock är vandöda mest vad jag tycker den går dock att strunta i, cirefalier är inte heller nån som jag känner ett behov av att man behöver ha

Finns också geografi böcker såsom asharien och Soldarn eller Consaber om man nu skulle vilja veta mer om dem länderna annars funkar också Geografica Mundana

Böcker man kan spara till senare som jag tycker är mystik och magi om man nu inte vill lära sig mer o magi än det som står i grundboken
Religioner Gudarnas Kamp är också en bok man kan ta senare om man nu inte känner att man vill ha en större inblick i religionerna

Bra nybörjar äventyr är väl då Regnsynd eller Diamantäpplet skulle jag vilja säga om man nu inte kommer på ett eget

Finns böcker jag inte har tagit upp här såsom drak boken t,ex. kolla annars på neogames hemsida alla böckerna finns där