Nightowl
Champion
Har du kollat ungdomsavdelningen på det lokala biblioteket? Mycken fantasy som skrivs för ungdomar är långt ifrån barnslig, och många av mina mer inskränkta kollegor (jag är bibliotekarie) envisas med att betrakta ALL fantasy som inriktad på ungdomar (grrrr...).
Philip Pullman: Serien Den Mörka Materien; Guldkompassen och Den Skarpa Eggen har kommit på svenska. Del tre finns tyvärr bara på engelska (The Amber Spyglass).
Serien handlar om folk som reser med alternativa världar i samband med en kosmisk strid där gott och ont är svåra att särskilja och de visar sig mycket viktiga för hur det kommer att utfalla. Det är inte standard pseudomedeltida fantasymiljö, utan ganska vridna versioner av vår egen värld. Rekommenderas varmt.
Patricia McKillip: Böckerna om Stjärnbäraren från Hed, där den första är Gåtmästaren från Hed. Mer "klassisk" fantasy. Tung vad gäller underkänsla, "sense of wonder", trovärdiga huvudpersoner (man kan mao tro de är verkliga människor).
J. K. Rowling: Böckerna om Harry Potter. Nej, stöna inte, vuxna kan läsa dem också. Den första heter Harry Potter och De Vises Sten. Om du har bott i en garderob de senaste åren ;-), så handlar den om att trollkarlar och häxor och andra magiska väsen lever parallellt med oss vanliga människor ("mugglarna"). Huvudpersonen är (i princip) en stor naturbegåvning på magi som växt upp bland vanliga dödliga, och det handlar om hans... skolgång. Vilket låter tråkigt, men går man på Hogwart, världens mest ansedda internatskola för Häxkonster och Trolldom, blir ens skolgång ganska fantastisk. I synnerhet om man tenderar att hamna mitt i smeten i alla de intriger som pågår i trollkarlarnas dolda värld.
Peter Dickinson: Skriver historier som ofta utspelar sig i vår värld, men förändrad genom magi och andra övernatúrligheter. Rekommenderar särskilt Regnmakaren och Den Ondes Barn, som utspelar sig i ett framtida England som genom en märklig "mental pest" vilken får folk att hata teknologi kastats tillbaka till ett medeltida samhälle.
Diana Wynne Jones: Hennes Chrestomancy-cykel handlar om magisk skolning, så det finns vissa länkar om man gillar J.K. Rowling. Annars är i princip allt hon skrivit god och ofta tänkvärd fantasy. Hennes sätt att skapa... _system_ för hur det övernaturliga fungerar gör henne bra på "suspension of disbelief", upphävandet av misstro - hur konstigt det än blir verkar det helt logiskt. Favoriterna är Med Nio Liv (ur nämnda Chrestomancy-cykel - vad sägs om interdimensionella smugglarmagiker som jagar utrotningshotade enhöringar i en värld för att sälja deras kroppsdelar i mindre magirika världar?), Guldkragen och De Sju Makterna.
Robert Westall: Skriver skräck, SF och mainstream för ungdom, mest, men Serosters Katter är fantasy, definitivt, och rekommenderas varmt. För skräck, kolla hans samlingar med spökhistorier, eller Fågelskrämmorna. För SF är Framtidsbana 5 en höjdare.
Slutligen tre tips från vuxenhyllorna:
Orson Scott Card brukar stå på vuxen (om det inte finns en särskild avdelning för SF/Fantasy). Hans böcker om Alvin the Maker – Sjunde Sonen, Profeten, Alvin Lärlingen och Alvin Gesällen, är annorlunda fantasy vad gäller miljön (ett tidigt 1800-tals USA där folkmagi fungerar och historien gått mycket annorlunda) men typisk vad gäller vad som händer – mäktiga magiker utsedda mer eller mindre av ödet för att göra viktiga saker är ju inget ovanligt, men Cards version av den kända berättelsen är ändå mycket annorlunda. Tyvärr blir serien gradvis sämre vad gäller personbeskrivningar etc ju längre fram den går, men jag vill hemskt gärna rollspela i den här världen… vilket är en komplimang.
Mervin Peake skriver fullständigt grotesk och udda… man får kalla det fantasy, fast det övernaturliga lyser mest med sin frånvaro. Gormenghast-trilogin börjar mycket bra, och utspelas i slottet Gormenghast, så enormt att det är ett eget samhälle, styrt av uråldriga och mystiska ceremonier. Vildsinta intriger kastar det mesta över ända i samband med att en ny tronföljare, Titus, föds. Udda, som sagt, men rekommenderas.
Tim Powers är en fullkomligt jävelbäst författare som skriver mycket historisk fantasy – i On Stranger Tides jagar den legendariske piraten kapten Svartskägg Ungdomens Källa och voodoo-magi är verklig och ytterst effektiv (med underbara resonemang kring järnet och blodet och hur de påverkar magi), i The Drawing of the Dark är det enda som under 1500-talet kan rädda världen som vi känner den… öl (mysko men bra!) och i Last Call har Arthur-sagans The Fisher King, graalens väktare, reinkarnerats som gangstern Bugsy Malone, och mystiska quests utspelas i hazardspelens Las Vegas.
Tyvärr är det enda som finns på svenska Anubisportarna – magiska tidsresor, hemliga tiggargillen som intrigerar mot varandra i det viktorianska London, och uråldriga egyptiska magiker som konspirerar för att störta… men mer säger jag inte. Eftersom den inte har några Gandalf-kloner eller rymdskepp kunde folk inte förstå att den var vare sig SF eller fantasy i mina kretsar (suck) så på många bibliotek står den bland vanliga vuxenböcker.
Nå, det var nog,
Nightowl, som ju borde vara ledig på lördagkvällar.
We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
Philip Pullman: Serien Den Mörka Materien; Guldkompassen och Den Skarpa Eggen har kommit på svenska. Del tre finns tyvärr bara på engelska (The Amber Spyglass).
Serien handlar om folk som reser med alternativa världar i samband med en kosmisk strid där gott och ont är svåra att särskilja och de visar sig mycket viktiga för hur det kommer att utfalla. Det är inte standard pseudomedeltida fantasymiljö, utan ganska vridna versioner av vår egen värld. Rekommenderas varmt.
Patricia McKillip: Böckerna om Stjärnbäraren från Hed, där den första är Gåtmästaren från Hed. Mer "klassisk" fantasy. Tung vad gäller underkänsla, "sense of wonder", trovärdiga huvudpersoner (man kan mao tro de är verkliga människor).
J. K. Rowling: Böckerna om Harry Potter. Nej, stöna inte, vuxna kan läsa dem också. Den första heter Harry Potter och De Vises Sten. Om du har bott i en garderob de senaste åren ;-), så handlar den om att trollkarlar och häxor och andra magiska väsen lever parallellt med oss vanliga människor ("mugglarna"). Huvudpersonen är (i princip) en stor naturbegåvning på magi som växt upp bland vanliga dödliga, och det handlar om hans... skolgång. Vilket låter tråkigt, men går man på Hogwart, världens mest ansedda internatskola för Häxkonster och Trolldom, blir ens skolgång ganska fantastisk. I synnerhet om man tenderar att hamna mitt i smeten i alla de intriger som pågår i trollkarlarnas dolda värld.
Peter Dickinson: Skriver historier som ofta utspelar sig i vår värld, men förändrad genom magi och andra övernatúrligheter. Rekommenderar särskilt Regnmakaren och Den Ondes Barn, som utspelar sig i ett framtida England som genom en märklig "mental pest" vilken får folk att hata teknologi kastats tillbaka till ett medeltida samhälle.
Diana Wynne Jones: Hennes Chrestomancy-cykel handlar om magisk skolning, så det finns vissa länkar om man gillar J.K. Rowling. Annars är i princip allt hon skrivit god och ofta tänkvärd fantasy. Hennes sätt att skapa... _system_ för hur det övernaturliga fungerar gör henne bra på "suspension of disbelief", upphävandet av misstro - hur konstigt det än blir verkar det helt logiskt. Favoriterna är Med Nio Liv (ur nämnda Chrestomancy-cykel - vad sägs om interdimensionella smugglarmagiker som jagar utrotningshotade enhöringar i en värld för att sälja deras kroppsdelar i mindre magirika världar?), Guldkragen och De Sju Makterna.
Robert Westall: Skriver skräck, SF och mainstream för ungdom, mest, men Serosters Katter är fantasy, definitivt, och rekommenderas varmt. För skräck, kolla hans samlingar med spökhistorier, eller Fågelskrämmorna. För SF är Framtidsbana 5 en höjdare.
Slutligen tre tips från vuxenhyllorna:
Orson Scott Card brukar stå på vuxen (om det inte finns en särskild avdelning för SF/Fantasy). Hans böcker om Alvin the Maker – Sjunde Sonen, Profeten, Alvin Lärlingen och Alvin Gesällen, är annorlunda fantasy vad gäller miljön (ett tidigt 1800-tals USA där folkmagi fungerar och historien gått mycket annorlunda) men typisk vad gäller vad som händer – mäktiga magiker utsedda mer eller mindre av ödet för att göra viktiga saker är ju inget ovanligt, men Cards version av den kända berättelsen är ändå mycket annorlunda. Tyvärr blir serien gradvis sämre vad gäller personbeskrivningar etc ju längre fram den går, men jag vill hemskt gärna rollspela i den här världen… vilket är en komplimang.
Mervin Peake skriver fullständigt grotesk och udda… man får kalla det fantasy, fast det övernaturliga lyser mest med sin frånvaro. Gormenghast-trilogin börjar mycket bra, och utspelas i slottet Gormenghast, så enormt att det är ett eget samhälle, styrt av uråldriga och mystiska ceremonier. Vildsinta intriger kastar det mesta över ända i samband med att en ny tronföljare, Titus, föds. Udda, som sagt, men rekommenderas.
Tim Powers är en fullkomligt jävelbäst författare som skriver mycket historisk fantasy – i On Stranger Tides jagar den legendariske piraten kapten Svartskägg Ungdomens Källa och voodoo-magi är verklig och ytterst effektiv (med underbara resonemang kring järnet och blodet och hur de påverkar magi), i The Drawing of the Dark är det enda som under 1500-talet kan rädda världen som vi känner den… öl (mysko men bra!) och i Last Call har Arthur-sagans The Fisher King, graalens väktare, reinkarnerats som gangstern Bugsy Malone, och mystiska quests utspelas i hazardspelens Las Vegas.
Tyvärr är det enda som finns på svenska Anubisportarna – magiska tidsresor, hemliga tiggargillen som intrigerar mot varandra i det viktorianska London, och uråldriga egyptiska magiker som konspirerar för att störta… men mer säger jag inte. Eftersom den inte har några Gandalf-kloner eller rymdskepp kunde folk inte förstå att den var vare sig SF eller fantasy i mina kretsar (suck) så på många bibliotek står den bland vanliga vuxenböcker.
Nå, det var nog,
Nightowl, som ju borde vara ledig på lördagkvällar.
We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!