Böckernas innehåll
Dags för en reformation i butikerna?
Jag har länge varit förundrar över hur rollspel säljs. Nästan utan undantag så säljs rollspelen i butik som en grundbok, ibland kallas den även regelbok. I denna bok finner man en introduktion till rollspel, ett system för att skapa en rollperson, en del som beskriver färdigheterna, en del om strid och så fortsätter det så hela vägen till kapitlet om hur man spelleder. Det finns två problem i detta. Vi börjar med det lite mindre.
Det generella som finns i varje rollspelsbok borde det finnas någon bättre lösning på. Jag menar, den större delen av alla som köper ett rollspel har spelat rollspel förut och är fullt medveten om hur det går till och hur man ska spelleda. Är man sugen på att få spelledartips så kikar man ju givetvis där men om sanningen ska fram så har de en tendens till att vara lika givande som ett parti bingolotto. Till alla som vill lära sig att spelleda så skulle jag rekommendera Robin’s Laws of Good Gamemastering, visserligen på engelska, men utan tvekan så har den gett mig inte bara mest information om hur man ska spelleda bra, utan även den bästa informationen.
Nåväl, det är egentligen bara ett litet problem. Och faktum är ju att om en nybörjare köper boken så kommer han vilja veta både hur rollspel går till och hur man spelleder. Kanske vore det bästa en tillhörande CD-skiva med en film som visar exempel på hur det kan gå till? Först en introduktion där man får se lite klipp från ett spelmöte, sedan exempel på hur man gör en rollperson och sedan dessa klassiska spelar- och spelledartips fast i videoformat. Det kanske vore något.
Nu kommer jag till det andra som jag har gått och klurat på. Efter att ha läst runt på forumet så har jag kommit fram till slutsatsen att de flesta inte använder sig av reglerna som följer med i grundboken, eller regelboken. Antingen så modifierar de reglerna mer eller mindre eller så byter de ut regelsystemet mot ett helt annat.
Jag har som sagt klurat lite på det här. Den första tanken som slog mig var den att reglerna presenteras på nätet i cirka 2-10 sidor pdf och det som säljs i butik är sedan världen och äventyr. De företeelser som man vill ha siffror på i världen återfinner man på forum alternativt någon form av wiki. På detta sätt så kan flera regelsystem stödja samma värld och man kan diskutera sig fram mer angående reglerna. För låt oss inse en sak – vissa kan skriva regler, vissa kan skriva världar. Vissa kan båda och vissa kan inget, men det är få.
Det som är felet här är att det antagligen skulle sluta med att man har en värld som är halvbra uppbackad av fyra regelsystem istället för uppbackat av ett ordentligt. Finns det kanske någon bättre lösning? Eller är folk helt enkelt nöjda med att sålla i boken och plocka ut godbitarna de vill ha och pussla samman det med saker de gjort själva alternativt hittat någon annan stans? Många frågor, och jag vet inte själv svaren. Vad tycker du?
Dags för en reformation i butikerna?
Jag har länge varit förundrar över hur rollspel säljs. Nästan utan undantag så säljs rollspelen i butik som en grundbok, ibland kallas den även regelbok. I denna bok finner man en introduktion till rollspel, ett system för att skapa en rollperson, en del som beskriver färdigheterna, en del om strid och så fortsätter det så hela vägen till kapitlet om hur man spelleder. Det finns två problem i detta. Vi börjar med det lite mindre.
Det generella som finns i varje rollspelsbok borde det finnas någon bättre lösning på. Jag menar, den större delen av alla som köper ett rollspel har spelat rollspel förut och är fullt medveten om hur det går till och hur man ska spelleda. Är man sugen på att få spelledartips så kikar man ju givetvis där men om sanningen ska fram så har de en tendens till att vara lika givande som ett parti bingolotto. Till alla som vill lära sig att spelleda så skulle jag rekommendera Robin’s Laws of Good Gamemastering, visserligen på engelska, men utan tvekan så har den gett mig inte bara mest information om hur man ska spelleda bra, utan även den bästa informationen.
Nåväl, det är egentligen bara ett litet problem. Och faktum är ju att om en nybörjare köper boken så kommer han vilja veta både hur rollspel går till och hur man spelleder. Kanske vore det bästa en tillhörande CD-skiva med en film som visar exempel på hur det kan gå till? Först en introduktion där man får se lite klipp från ett spelmöte, sedan exempel på hur man gör en rollperson och sedan dessa klassiska spelar- och spelledartips fast i videoformat. Det kanske vore något.
Nu kommer jag till det andra som jag har gått och klurat på. Efter att ha läst runt på forumet så har jag kommit fram till slutsatsen att de flesta inte använder sig av reglerna som följer med i grundboken, eller regelboken. Antingen så modifierar de reglerna mer eller mindre eller så byter de ut regelsystemet mot ett helt annat.
Jag har som sagt klurat lite på det här. Den första tanken som slog mig var den att reglerna presenteras på nätet i cirka 2-10 sidor pdf och det som säljs i butik är sedan världen och äventyr. De företeelser som man vill ha siffror på i världen återfinner man på forum alternativt någon form av wiki. På detta sätt så kan flera regelsystem stödja samma värld och man kan diskutera sig fram mer angående reglerna. För låt oss inse en sak – vissa kan skriva regler, vissa kan skriva världar. Vissa kan båda och vissa kan inget, men det är få.
Det som är felet här är att det antagligen skulle sluta med att man har en värld som är halvbra uppbackad av fyra regelsystem istället för uppbackat av ett ordentligt. Finns det kanske någon bättre lösning? Eller är folk helt enkelt nöjda med att sålla i boken och plocka ut godbitarna de vill ha och pussla samman det med saker de gjort själva alternativt hittat någon annan stans? Många frågor, och jag vet inte själv svaren. Vad tycker du?