Nekromanti Böckernas innehåll

Mattis

Swordsman
Böckernas innehåll
Dags för en reformation i butikerna?

Jag har länge varit förundrar över hur rollspel säljs. Nästan utan undantag så säljs rollspelen i butik som en grundbok, ibland kallas den även regelbok. I denna bok finner man en introduktion till rollspel, ett system för att skapa en rollperson, en del som beskriver färdigheterna, en del om strid och så fortsätter det så hela vägen till kapitlet om hur man spelleder. Det finns två problem i detta. Vi börjar med det lite mindre.

Det generella som finns i varje rollspelsbok borde det finnas någon bättre lösning på. Jag menar, den större delen av alla som köper ett rollspel har spelat rollspel förut och är fullt medveten om hur det går till och hur man ska spelleda. Är man sugen på att få spelledartips så kikar man ju givetvis där men om sanningen ska fram så har de en tendens till att vara lika givande som ett parti bingolotto. Till alla som vill lära sig att spelleda så skulle jag rekommendera Robin’s Laws of Good Gamemastering, visserligen på engelska, men utan tvekan så har den gett mig inte bara mest information om hur man ska spelleda bra, utan även den bästa informationen.

Nåväl, det är egentligen bara ett litet problem. Och faktum är ju att om en nybörjare köper boken så kommer han vilja veta både hur rollspel går till och hur man spelleder. Kanske vore det bästa en tillhörande CD-skiva med en film som visar exempel på hur det kan gå till? Först en introduktion där man får se lite klipp från ett spelmöte, sedan exempel på hur man gör en rollperson och sedan dessa klassiska spelar- och spelledartips fast i videoformat. Det kanske vore något.

Nu kommer jag till det andra som jag har gått och klurat på. Efter att ha läst runt på forumet så har jag kommit fram till slutsatsen att de flesta inte använder sig av reglerna som följer med i grundboken, eller regelboken. Antingen så modifierar de reglerna mer eller mindre eller så byter de ut regelsystemet mot ett helt annat.

Jag har som sagt klurat lite på det här. Den första tanken som slog mig var den att reglerna presenteras på nätet i cirka 2-10 sidor pdf och det som säljs i butik är sedan världen och äventyr. De företeelser som man vill ha siffror på i världen återfinner man på forum alternativt någon form av wiki. På detta sätt så kan flera regelsystem stödja samma värld och man kan diskutera sig fram mer angående reglerna. För låt oss inse en sak – vissa kan skriva regler, vissa kan skriva världar. Vissa kan båda och vissa kan inget, men det är få.

Det som är felet här är att det antagligen skulle sluta med att man har en värld som är halvbra uppbackad av fyra regelsystem istället för uppbackat av ett ordentligt. Finns det kanske någon bättre lösning? Eller är folk helt enkelt nöjda med att sålla i boken och plocka ut godbitarna de vill ha och pussla samman det med saker de gjort själva alternativt hittat någon annan stans? Många frågor, och jag vet inte själv svaren. Vad tycker du?

Snow

Swashbuckler
Nu kommer jag till det andra som jag har gått och klurat på. Efter att ha läst runt på forumet så har jag kommit fram till slutsatsen att de flesta inte använder sig av reglerna som följer med i grundboken, eller regelboken. Antingen så modifierar de reglerna mer eller mindre eller så byter de ut regelsystemet mot ett helt annat.
det där stämmer nog bara halvbra här på forumet. Och utanför forumet stämmer det ännu sämre. Här på forumet finner du en stor del av de som i sverige på skoj uppfinner regelsystem så det är klart att vi har en större tendens att använda regler.

Eon som är ett av sveriges bästa spel, där använder folk uppenbarligen reglerna (det är ju så att säga poängen, jag kan i varje fall inte så någon poäng att spela eon annars). Mutant UAs regler används ganska friskt om man ser till dess forum, visserligen så ändrar folk småsaker men för det mesta är grundstommen exakt samma för alla. Osv osv...

Jag tror tendensen är större att spela spel där man gillar reglerna. Många gånger har jag hört: "Jag spelar inte X eftersom det (reglerna menar folk i nästan alla fall) suger". Väldigt sällan har jag hört: "wow, det spelet har en cool värld så jag spelar det, med egna regler såklart". Helt enkelt för att det är mycket mycket jobb att komplett byta regler.

Jag har som sagt klurat lite på det här. Den första tanken som slog mig var den att reglerna presenteras på nätet i cirka 2-10 sidor pdf och det som säljs i butik är sedan världen och äventyr. De företeelser som man vill ha siffror på i världen återfinner man på forum alternativt någon form av wiki. På detta sätt så kan flera regelsystem stödja samma värld och man kan diskutera sig fram mer angående reglerna. För låt oss inse en sak – vissa kan skriva regler, vissa kan skriva världar. Vissa kan båda och vissa kan inget, men det är få.
Jag har för mig att det som säljer sämst på rollspelsbokfronten är äventyr. Jag kan ha fel.

Om jag fick en regellös värld skulle det kännas halvt. Ofta vill man ha regler som författaren har tyckt passade till världen (nej inte alltid, men ofta). Dessutom går regler och värld ihop i speldata. Man måste ha SLPer (med siffor på tack) till äventyr. Man vill ha listor med vapen. Man vill ha yrken (eller arketyper eller exempelpersoner). Detta bidrar också till spelvärlden. Bara genom att läsa färdighetslistan lär man sig saker om vad för sorts äventyr som ska spelas.

En fråga, vad vill du åstadkomma med denna diskusionen? Du vill ändra på hur de som ger ut rollspel komersiellt ska ge ut rollspel. Det finns bara en sådan här, nämligen Krille (möjligtvis någon norsk snubbe också). Ergo, det är inte vi som kontrollerar rollspelförlagen alltså.

Mattis

Swordsman
Även om vi inte kan åstadkomma så kan man ju diskutera. Jag vill inte åstadkomma ett skit, utan bara höra vad folk tycker. Som jag skrev på slutet så vet jag inte svaren själv. Konterfråga: vad vill du åstadkomma med ditt svar?

Pom

Swashbuckler
Mm. Jag håller med Snow att det nog är så att majoriteten spelar de spel de köper ungefär som de är skrivna. Just det här inlägget har du placerat på rollspelsmakarforumet, och här finns för all del dussintals individer som klurar på egna system, men för många är det nog spelandet som är det roligaste, snarare än regelkonstruktion.

När det gäller rollspelsvärldar ser jag det som en fördel om de är beskrivna för ett visst regelsystem. Det sparar helt enkelt en massa jobb för mig som SL. Visst har jag köpt spel bara för världarnas skull och ägnat lite tid åt att översätta saker och ting, men det system jag normalt spelar med använder jag rätt omodifierat. Det passar mig helt enkelt.

Men en DVD som introducerar rollspelande eller så kan säkert vara bra. Det är ju ökänt svårt att med ord förklara exakt vad rollspel är.

Krille

Super Moderator
"Jag menar, den större delen av alla som köper ett rollspel har spelat rollspel förut och är fullt medveten om hur det går till och hur man ska spelleda."

Det finns två aspekter av spelledartips och vad är rollspel. Den ena är kompletthet för nybörjare. En nybörjare ska inte behöva köpa ett extra tillbehör bara för att kunna spela sitt rollspel som han just har köpt. För att riva i gamla sår, det torde sänka spelbarheten rätt stenhårt om den nye rollspelaren inte får instruktioner för hur man gör.

Det blir inte bättre av att hänvisa till andra böcker. Det förutsätter ju att den nye spelaren vet vad han ska leta efter och hur han får tag på det. Avsaknaden av den kunskapen kännetecknar ju en nybörjare.

Den andra aspekten är mycket enklare: Robin Laws vet inte allt, och alla håller inte med honom. Att dessutom bara förlita sig på vad som en gång har skrivits och anta att det är det finita ordet i rollspelande och spelledande är att be om stagnation inom hobbyn. Jag vill veta hur Greg Costikyan tänker sig att man ska spela hans Star Wars d6. Jag vill veta hur Greg Stafford tänker sig att man ska spela hans Pendragon. Dels har de erfarenheter som jag inte har, och som kan hjälpa mig att förbättra mitt spelledande. Dels har de insikt om hur de anser att deras spel ska spelas. Det gör att jag kan förstå vad de menar med sina spel, och hjälper mig att spelleda deras spel bättre.

"Efter att ha läst runt på forumet så har jag kommit fram till slutsatsen att de flesta inte använder sig av reglerna som följer med i grundboken, eller regelboken."

Det varierar hejjans. Själv var jag en moddare och pulare en gång i tiden, men det slutade jag med. Det var för jobbigt. Nu spelar jag spelen som de kommer i boxen/boken, och varje avsteg jag tvingas ta från det gör att jag har betalt för ännu en sida som jag inte använder. Ju fler sidor som jag inte använder, desto mer pengar har jag lagt ut i onödan. Det har lett till att jag har ett kvalitetsmått som går ut på hur lite jag tvingas bygga om spelet ifråga.

Och liksom, jag har ingen större lust att betala för att speltesta ett spel.

Mattis

Swordsman
För att riva i gamla sår, det torde sänka spelbarheten rätt stenhårt om den nye rollspelaren inte får instruktioner för hur man gör.

Du river inte i gamla sår, jag tar inte illa upp. Notera slutet på min trådstart där jag skriver att jag själv inte vet svaret, utan vill höra vad ni tycker. Ingen skada skedd.

DODswe4

Hero
Hmm angående det du säger om att dom flesta inte spelar spel på grund utav dåliga regler så det finns undantag, exempel DoD6 som ska ha rå sunkiga regler, men apläcker värld.

annars stämmer det du säger

Jarre

Swordsman
Jag har för mig att det som säljer sämst på rollspelsbokfronten är äventyr. Jag kan ha fel.
Jag har för mig att det är tvärtom - det som säljer mest eller kanske snarare generar mest pengar, är grundregelböckerna. Men jag kan ju också ha fel. :gremcrazy:

"Jag spelar inte X eftersom det (reglerna menar folk i nästan alla fall) suger"
Låter som vad folk brukar säga om Riddle of Steel, nämligen värdelös värld men intressant (strids-)system.

Jarre

Swordsman
Re: Böckernas innehåll [lite OT]

Regler till spel är något man alltid bör granska kritiskt, "vad har spelutvecklaren egentligen tänkt när spelet använder X i situation Y?". Risken finns att konstruktören är okunnig i ämnet han skriver om och bara gissar sig till hur det borde vara samt hur andra spel har löst problemet. Titta bara på lustigheter som initiativ i strid, som funnits med hur länge som helst bland rollspelen, men samtidigt saknar motsvarighet i verkliga strider.

Å andra sidan får man hoppas och utgå ifrån att konstruktören verkligen har tänkt igenom reglerna, valt ett nog granskat tillvägagångssätt som faktiskt passar spelstilen; här kan man indirekt hitta en väldigt stor del av hur spelet är tänkt att spelas.

Lindenius

Swashbuckler
Re: Böckernas innehåll [lite OT]

När jag skriver mina spel, utgår jag till stor del från en kampanjtanke, vilket innebär att regelsystemet och kampanjens kärna är intimt sammanflätade. Kanske inte så mycket på detaljnivå, men definitivt större områden som till exempel magi, religion, färdighetsindelningar etc.

//erik. borde gå och lägga sig

Pom

Swashbuckler
Re: Böckernas innehåll [fortsatt OT]

Risken finns att konstruktören är okunnig i ämnet han skriver om och bara gissar sig till hur det borde vara samt hur andra spel har löst problemet. Titta bara på lustigheter som initiativ i strid, som funnits med hur länge som helst bland rollspelen, men samtidigt saknar motsvarighet i verkliga strider.
Fast det finns ju okunnighet och okunnighet. Ditt exempel utgår från att spelkonstruktören vill simulera verkliga strider. Det kanske inte alls är avsikten. Lika gärna kan det ju vara hur strider utmålas i en viss genre. Eller att strid med vapen ses som en bisak jämfört med strid med besvärjelser. Eller.

Men jag håller med om att en konstruktör förstås kan vara mer eller mindre insatt i det han försöker förmedla.

Snow

Swashbuckler
hehe... driver du med mig? eller så har du läst fel :gremsmile:

du säger efter första citatet att du har hört tvärtom, sen säger du exakt samma sak som mig.
Jag sa: äventyr säljer sämst
Du sa: nej tvärtom, grundregelböcker säljer bäst

Riddle of steel är nog undantaget som bekräftar regeln. (För övrigt så har jag kollat på det och det verkar vara innihelvete mycket mer att hålla reda på än jag vill ha.)

Snow

Swashbuckler
Även om vi inte kan åstadkomma så kan man ju diskutera. Jag vill inte åstadkomma ett skit, utan bara höra vad folk tycker. Som jag skrev på slutet så vet jag inte svaren själv. Konterfråga: vad vill du åstadkomma med ditt svar?

Men det är ju bara vad jag tycker. Ta det inte så allvarligt.
nej jag tar det inte så allvarligt... jag var mest lite nyfiken.
vad ville jag? mest pådyvla dig min verklighetsuppfattning, som vanligt här på forumet

Lindenius

Swashbuckler
Re: Lite D20-bashing [lite OT]

Risken finns att konstruktören är okunnig i ämnet han skriver om och bara gissar sig till hur det borde vara samt hur andra spel har löst problemet.
Konstigt att det funkar så bra för D20 (och andra generiska system också för den delen). Jag menar: samma nedärvda mekanismer oavsett spelvärld.

//erik. plockar upp tutten

Jarre

Swordsman
Oj! :gremblush: Läste fel.. Antar att det stämmer att de flesta misstagen görs på fastande mage. Och på natten. Men då hade vi för oss samma sak!

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Gäsp

Börjar det inte bli väldigt tröttsamt med d20-bashing, särskilt när den inte ens är rolig?

M.