Re: Böner i rollspel - förbannelse
Jag läste en cool förbannelse. Kanske inte så praktisk att häva ur sig under en strid, men ger en del insperation:
Genom Guds, den alismäktige faderns och sonens och den
helige andes makt, kraft och välde och i den heliga jungfruns, vår herre Jesu Kristi moders namn, i kraft af de heliga änglarne, ärkeänglarne, S:t Michael och S:t Johannes döparen, i namn af den helige aposteln Petrus och alla apostlar, i namn af den helige Stefan och alla de heliga martyrer, och S:t Adelgunda och alla heliga jungfrur, äfvensom alla helgon i himmelen och på jorden, hvilka kraft är gifven att hinda och lösa - fördöma, förbanna och från moderkyrkan utesluta vi genom förbannelsens bann N. N.
o. s. v. Deras barn måtte blif va fader- och moderlösa; förbannade vare de på fältet, förbannade på åkern, i staden, i sina hus och lador, i bädden, i kammaren, på rådhuset, i byn, till lands och vatten, förbannade vare de i kyrkan, på kyrkogården, i tingshuset, på torget och i kriget; de må tala, sof va, vaka, äta eller dricka, de må gå eller stå eller göra hvad de vilja, förbannade vare de till kropp och själ, till förnuft och alla sinnen, förbannad vare deras lifsfrubt, förbannad frukten af deras jord, förbannade vare alla deras lemmar, hufvudet, näsan, munnen, tänderna, strupen, ögonen och ögonbrynen, hjärnan, svalget, tungan, bröstet, hjärtat, lungan, lefvern, ben och armar, hud och hår; allt hvad hos dem är lefvande och rörligt från hufvudet till fotabjället måtte vara förbannadt o. s. v. Dig Lucifer och hela ditt anhang besvärjer jag vid fadern, sonen och den helige ande, vid Kristi människoblifning och börd, jag hesvärjer dig med alla helgons kraft och dygd, att du aldrig må lämna dem i ro, hvarken natt eller dag, tills du bragt dem i fördärf, fördärfvat dem i vatten eller fört dem till galgen eller låtit vilda djur sönderrif va dem eller fiender skära strupen af dem eller fördärfvat dem i eld