Re: Adelsmämn och makt...
Jag är ganska uber på högadeln... Om jag spelleder en Prins (extremt exempel) och han känner för att avrätta 50 fula människor som äter morötter på en söndag så kommer han ha befogenheterna att arrestera och avrätta dessa.
Om han vill bränna en by eller dyl. så kan han göra detta det enda som kan hindra det är hans fader tex kungen eller möjligen hans moder drottningen, Detta får prinsen göra i hela landet och grevar samt hertingar får klaga hos kungen.
Självklar så får dessa handlingar konsekvenser men han kan göra det. inget är omöjligt.
Detsamma gäller för hertingar i sitt "län" då får folket klaga till kungen. och så fortsätter det ner på maktstegen.
Det är ju betydligt farligare att göra omoraliska dåd ju fjuttigare man är... tex en rövare blir avrättad för sådana dåd,
En hertig och baron kanske får böter eller avrättning om det ogillas starkt ev lönnmördade... En prins får förmodligen en varning utav sin fader beroende på relationen... och en kung blir fruktad... detta är min lösning på adelssocialproblem ang makt...
Dessa exempel utgår från att du härjar på din egen egendom och inte i ett främmande land eller län... då får den lilla prinsen skylla sig själv när jargiens legioner kommer för hämnd....