Nekromanti Börja med NeoTech 2?

Kanturi

Swordsman
Jag funderar på att börja med NeoTech 2 till sommaren (har fudnerat på DoD6 och GD oxå men...) och undrar vad som kan vara
bra att köpa till att börja med och vart jag ska köpa det. Vad jag ser så kan man inte köpa regelböckerna i SF-bokhandeln, eller är det bara jag som ser fel??? Och sist: hur är NeoTech? Vad är det för ett rollspel? Vad jag har förstått så är det ett rollspel som utspelar sig inom en snar framtid där man kan springa runt med små roliga pistoler (och stora oxå) och den störst nackdelen är att världen är dåligt beskrivning. Har jag fattat detta rätt?

//Emil Nises

ripperdoc

Myrmidon
Du behöver grundbok, Neotech offensiv om du eller din spelgrupp gillar vapen, Neotech Ultra om du behöver massa kartor och statistik över länder, Neotech Hardware om du får tag på det (massa bra utrustning), Neotech Euro om du vill ha gott om världsbeskrivning och Avalanche samt Operation Mangala om du vill ha riktigt bra och lättspelledda äventyr...

/RD - den snabba versionen

Bastardo

Swordsman
Vad är det för ett rollspel?
Framförallt ett väldigt brett rollspel som rymmer massor av olika spelstilar. Allt ifrån highlevel technothriller, storskaliga eller mindre krigskampanjer, skyggare problemlösaräventyr och ned till mörkaste cyberpunk inryms. Beror nästan helt på spelgänget ifråga.

Neotech är väl tänkt att utspelas i en "mörk" spegelbild av vårt samhälles alternativa utveckling. Korrupta politiker och företagsmän, cyberförstärkta gatugäng, krig, smuggling, en värld i gungning.

Vad jag har förstått så är det ett rollspel som utspelar sig inom en snar framtid där man kan springa runt med små roliga pistoler (och stora oxå) (...)
Samhället bygger på ett hypermodernt teknokratiskt snitt där det mesta i den "civiliserade" delen av världen är mer eller mindre övervakat. Om du skjuter ned en snubbe på öppen gata i någon av Berlins förorter, då kan du räkna med att snabbt bli inplockad av blockets metropolis och ställd inför snabb och godtycklig rättvisa. Bestraffningen lär troligtvis vara hård och symbolisk. De som i regel har mest att frukta kanske är de som har mest rent mjöl i påsen utan egna möjligheter att organisera ett försvar.

den störst nackdelen är att världen är dåligt beskrivning.
Hyfsat fel, rätt mycket finns beskrivet om man inräknar både N1 och N2, samt respektive tillbehör. Därtill finns massvis av inofficiell info att plöja igenom ute på nätet för den som är intresserad av detaljer och djupare uppgifter.

Har jag fattat detta rätt?
Bra fråga :gremlaugh:

Honken

Hero
Vad jag har förstått så är det ett rollspel som utspelar sig inom en snar framtid där man kan springa runt med små roliga pistoler (och stora oxå) och den störst nackdelen är att världen är dåligt beskrivning. Har jag fattat detta rätt?

Alltså, en del gillar ju spelvärldar där inte så mycket är beskrivet, så att man får hitta på allt själv. Det blir ju förståss lite mer jobb...

System mässigt har Eon 2 och Neotech 2 stora likheter. Färdighetssystemet är identiskt, lite små skillnader i vilka färdigheter som finns tillgängliga. Stridssystemet är enklare. Och avpassat till strid i en modern miljö. Skadesystemet är i stort sett identiskt med Eon II, förutom att man har bytt ut tabellen för stick skada till en tabell som heter Projektil.

/Honken

Kanturi

Swordsman
Du behöver grundbok

Regelboken? Vart kan jag få tag på den? Vad jag vet så går det inte längre... :gremfrown:

Bastardo

Swordsman
Jodå, det kräver bara lite mera arbete :gremlaugh:

Prova annonsera på sajter där man kan köpa/sälja rollspelsprylar, typ här på rollspel.nu. Eller så bevakar du tradera och liknande auktionssajter för där formligen kryllar det av "äldre" utgåvor av rollspel.

Kanturi

Swordsman
Redan fixat :gremlaugh:

Det visade sig att en i klassen hade det och han spelar det inte längre. Vet någon hur mkt det kostade när det fanns att köpa? Jag ska köpa det av min klasskompis för runt 200:- (förhandlingsbart) och kvaliten är inte så bra (sidor som håller på att trilla ut etc.), och så ska jag kanske köpa Offensiv av honom också. Detta blir dock i april eftersom att alla mina pengar nog kommer att gå åt på Sci-Fi mässan i GBG nu i helgen.

//Emil Nises

k7e9

Hero
Jag råkar ju veta att N2 grundreglerna (utan box) brukar ligga på en 200-150 nytt... Nu är det väl så att det inte är så lätt att få tag i nytt längre (som redan påpekats)...

Men om det är så illa att sidor ramlar ut på alla håll och kanter tycker jag nog att du kan få både N2 och Offensiv för någonstans runt 300... Offensiv går ju att köpa från Neogames hemsida för 219:-... Så om det är begagnat, så ska du iallafall få köpa offensiv för 150:- max! (om det e bra skick på boken)... Så det maximala jag tycker du ska ge är 350 för båda... Men jag personligen skulle nog inte ge mer än 300 för båda böckerna, och max 150 för grundboken...

Tillgång och efterfrågan... Härligt! :gremwink:

Sedan beror det ju på din klasskompis, vad han tycker det är värt... Utgånget är ju alltid jobbigt!
(Jag vet inte hur mycket jag skulle vilja ha för de eon-böcker jag har som är utgångna, men de är nästan i perfekt skick också)

Bastardo

Swordsman
Det stora problemet här är ju som redan påpekats att bindningen på N2 i regel är urkass. Redan utfallna sidor är ett varningstecken, ungefär som fantastiskt stora ryska markstyrkor uppradade längs den finska gränsen :gremlaugh:

Nä, grejen är bara att om sidorna redan har börjat falla ut så kan du räkna med att det tar väldig fart när du börjar spela/bläddra i boken. Problemet är vida känt, frågan är bara om man inte kan få tag på en N2 grundbok någonstans därute i BRA skick (utan utfallna sidor) till lägre pris än 200kr? Jag tror att det finns många sådana ex därute fast det är ju bara min tro.. (och då är jag ingen evangelikal)... Min grundbok är ett exempel på ett iaf ganska bra begagnatköp. Kommer dock inte ihåg vad den kostade, men inte var det 200 spänn iaf? Tyvärr efter en tids bläddrande och gäjmande så börjar det mesta lossna från bokryggen, men hur mycket det är värt eller ställer till med problem är väl upp till dig att avgöra? Vissa tycker ju uppenbarligen att det inte är något problem alls :gremconfused:

Bastardo

Swordsman
N2-böcker? - Börja bunkra!

Måste bara tillägga att jag funderar på att börja bunkra upp med att köpa alla HELA Offensivböcker som jag kan få tag på nu INNAN de fina exen tar slut... så passa dej, vem hinner först med att rensa planeten på N2 böcker? :gremlaugh:

k7e9

Hero
Jag vill minnas att jag sett N2 ny med en prislapp runt 220 spänn.

Men det kanske var på någon rollspelsrea för något år sedan eller något... Vem vet.. Det kryllar ju av dom (rollspelsreor alltså)... Så det kanske var lite lågt pris jag uppskattade... Tog det jag mindes och präntade det... :gremwink: