Swedish Chef;n300645 said:
Jag trodde sneakattack endast fick göras en gång per runda oavsett hur många attacker man har?
Du är inte ensam.
En bra illustration faktiskt över hur beskrivningen i PHBn har misslyckats. Jag tror nämligen inte att WotC föresatte sig "vet ni vad, vad sägs om att låta Roguen vara den mest svåroptimerade klassen i hela spelet, inklusive alla spellcasters?"
Precis som Anth sade: varje Rogue har potentialen att utdela två sneak attacks varje stridsrunda. Problemet är inte bara att många spelare inte ens är medvetna om detta; problemet är att eftersom man KAN dubbelsneaka så är själva sneakskadan hälften så bra som den borde vara (ur alla dessa spelares perspektiv).
Jag menar: tänk dig att sneakskadan dubblas till den enkla "1d6 per Rogue level" men att sneak begränsas till "once per
round" inte "once per
turn". Vad får du då?
Jo,
du får en Rogue som mycket lättare når sin potential.
Är inte detta OP (overpowered)? Nej, eftersom alla sanna minmaxare redan uppnår denna DPR!
Allt du gör är återför klassen till 5th editions "lätt att spela" tagline, istället för att Roguen ska vara hårresande svåroptimerad.
(Visst, en och annan minmaxare skulle tycka detta vore tråkigt eftersom alla avancerade tricks för att krama den där andra sneaken ur gubben blir irrelefanta. Men 5E handlar ändå inte om dessa.)
Z