Här har jag hållit mig undan och så kommer ett sånt här mysämne...
Först, genrer går ju aldrig att avgränsa tydligt så folk kommer alltid debattera det. Tydligt är att cyberpunk åtminstone på film tenderar att låna mycket från noir, och Bladerunner är mycket noirig (och egentligen inte särskilt punkig).
Jag har ju spelat Neotech i all evinnerlig tid men för några år sedan körde vi en kortare kampanj i Neotech-världen, fast omtolkad till något Bladerunner-aktigt, och med reglerna från Noir (och Noirs skapare som spelare). Det var riktigt kul - det handlade om ett London, förskjutet från Europa, där Storasyster (en AI) försöker ta kontrollen över allt och rollpersonerna är utskickade Interpol-agenter som helst hade sluppit allt, men som blir personligt indragna. En mystisk svart snö dalar över staden, trots sommarmånaden. Det slutar med lite kvasifilosofi runt vad som är verkligt och inte (
mer att läsa)
Reglerna funkade prima, men vi använde inte särskilda regler för cyber och hacking utan friformade det, vill jag minnas.
En annan stil är ju mer renodlad cyberpunk a la CP2020, med läderjackor, holodiskar och allt det där. Det kallar jag (som krank) mer retrocyberpunk, i och med att det är uppenbart att det handlar om alternativ historia snarare än framtid. Sådant kan jag uppskatta själv, och har spelat mycket av i Neotech, men har nog lagt det bakom mig.
N2 - och detta har diskuterats i evinnerlig tid - ger ett intryck av att vara mer techno-thriller med militära operationer i Europa några år i framtiden. Går bra att mixa med cyberpunk, men förstår att alla inte gillar känslan.
Vad jag själv ser är ett behov av en ny cyberpunk. De teman som cyberpunk i grunden bygger på - att vara emot etablissemanget i en cynisk värld kontrollerad av teknik och pengar, där det inte längre är säkert vad som är mänskligt etc - är minst lika relevanta idag. Men atmosfären, tekniken, uttrycken och fokus borde vara annorlunda. Neotech-3 arbetet centrerades runt den påhittade genren "neopunk", som helt enkelt är uppdaterad cyberpunk, där fokus ligger på en global, multi-kulturell värld som brutit ner allt vad kultur och sociala regler är till någon slags mångfärgad sörja, och där Augmented Reality, globala trådlösa nät, hacking, drönare, genetik, 3D-printing och liknande är mer i fokus. Fortfarande samma övergripande teman, men andra penslar att måla med. Tyvärr ligger det arbetet nere sedan ett tag, men det är ett hål jag vill fylla någon gång framöver.
EDIT: Eclipse Phase nämndes också. För mig personligen är nästa steg bortom neopunk renodlad transhumanism där människan som varelse brytits sönder, där det (kanske) finns utomjordingar, kompletta simulationer, etc. För mig blir det för konstigt för att jag ska vara intresserad (eller snarare kanske för svårt att associera till i praktiskt spel) men jag gillar att närma mig den gränsen.