Nekromanti Bästa rasen?

Man Mountainman

Storsvagåret
Potatisgnomen

<A HREF="http://hem.passagen.se/hob/gnom.htm">hem.passagen.se/hob/gnom.htm</A> /Dnalor Man, i have an ogre slaying knife, it has a +9 against ogres!

Emil

Hero
Re: Triad

Jo, men hur roligt kan det bli att spela sex-sju bilars eller hur många som nu behövs för att de ska bli duktiga... Inte nåt vidare skulle jag tro...

/Emil

WolmerX

Warrior
Re: Dvärgen

Jag tycker också om dvärgen. Dels på grund av anledningarna som alla andra skrivit (stark, har fötterna på jorden o.s.v) och dels på att deras samhälle är så välordnat och strukturerat (min uppfattning efter att ha läst "Dvärgar -stenens söner").

Yllle

Warrior
Missla eller T'skrang.

Misslor är ju så underbara helt enkelt!!

T'skranger är snobbiga ödlor med smak för det melodramiska. Dom är hur kul som helst att spela!

/Mvh
Björn, fortfarande grisodlare. Och stolt över det!

Krille

Super Moderator
Fördomar?

Det var en hel del folk som tyckte att människor var den bästa rasen eftersom de var mest flexibla.

Är det bara jag som ser på andra raser som individer som kan ha och måste ha samma flexibilitet som människor för att kunna existera som samhälle? Är det bara jag som ser standardmallen för dem som en helt normal fördom, ungefär som den jag har om nollåttor (och nollåttor förmodligen anser om oss "riktiga svenskar")? Och är det någon som någon gång har tänkt på alla de fördomar som andra raser måste ha om människor?

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A><P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Krille on 2000-06-25 11:56.</EM></FONT></P>

Discordian

Swordsman
Re: Fördomar?

Jag håller med, åtminstone delvis. Många mänskliga samhällen har ju varit rätt "stela", åtminstone i min relativt oinformerade värld (Kina under vissa perioder, Japan under "samurajperioden", det viktorianska England), men ändå klarat sig rätt bra, även om mänskligheten som helhet har varit väldigt anpassningsbar och flexibel.

Jag tror att ickemänskliga arter (oftast rör det sig ju faktiskt om arter och inte raser) måste vara mer flexibla än de oftast porträtteras som, men jag tror inte att de nödvändigtvis måste vara lika flexibla som människor, eller flexibla på samma sätt.

Det som oftast är mest intressant med fantasyspel (utan att ge sig in i debatten om vad fantasy egentligen är) är hur man hanterat de klassiska fantasyraserna: alver, dvärgar, orcher, i viss mån hobbitar, troll, jättar, goblins med mera. Tyvärr är väl det vanligaste att man inte gör något speciellt utan försöker hålla sig till stereotyperna (dvärgar är ordhålliga, långlivade, bor i klippfort, är hårda krigare; alver bor i skogen, är duktiga på magi, är mycket långlivade eller odödliga; orcher är krigiska och brutala, har primitiva samhällen, faller lätt under ondskans inflytande) när det blir så mycket intressantare om man i stället gör om dem lite på ett sätt som kontrasterar mot stereotyperna (dvärgar i ett vikingasamhälle - skickliga skeppsbyggare och hårda, pragmatiska krigare, men inte med någon särskild kunskap om stenhuggande eller smide; samurajalver - anser att äran kommer (långt) före allt annat, krig är ärofullt, lever i ett strikt hierarkiskt samhälle; välorganiserade och imperialistiska hobbitar; djupsinniga och stillsamma orcher som lever i samklang med naturen).

Det allra trevligaste vore ju om icke-människorna kunde få vara lika varierade som människorna i stället för att nischas in som "tuffa krigare", "odödliga naturmagiker", "ondsinta vildingar" eller "matglada småbönder".

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste

Vindhand

Myrmidon
Triad-trivia

En trevlig sak med triaderna som spelpersoner är att de är rätt begränsade jämfört med andra parasitiska kroppsstjälande livsformer med kollektivmedvetande. En triad kan inte vara mer än tre varelser och även om dessa tre kan ta över tre olika ryggradsdjur så kan triaden som kollektiv bara göra komplicerade saker med en varelse i taget.
Dessa begränsningar gör att de faktiskt skulle fungera som rollpersoner. Spelaren kanske kan ha tre kroppar, men han kan bara fokusera sin uppmärksamhet på en åt gången, precis som triaden :)

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb

Visst har man fördommar, speciellt om man följer a) Hur spelkonstruktörer beskriver de olika "arterna" och b) om man har förläst sig på böcker där tex. alver har figurerat på ett speciellt sätt.
Det blir alltså lätt att man följer minsta motstånds lag och spelare varelserna efter dessa "färdiga" former. Jag själv måste erkänna att jag avskyr dessa stereotypa bilder av dem olika raserna. Exempelvis att alver och dvärgar aldrig står på riktigt god fot etc. Att från det gå och bryta formmönster av sagda varelser kan vara lite svårt speciellt som detta medför en viss förändring av det tänkta mönstret i handlingen...

Svårt men inte omöjligt. Vi har fört motsvarande diskussion i den grupp som jag en gång ingick i (numera sorgligt splittrad) och det slutade med att vi hade minst två individer som envist vidhöll att specifik ras gjorde si eller så....

Men rent teoretiskt vidhåller jag att det är minimum två delar som styr en varelses beteende, uppväxtmiljö och kroppslig förmåga. Alltså är det upp till SL att protestera, men jag tycker i alla fall olika individer kan hamna i oväntade situationer... och därigenom bli unika. Undantag kanske kan finnas från den tankegången också... Men det är ju undantagen som bekräftar regeln.

Lady Silver Wolf

Krille

Super Moderator

"Visst har man fördommar, speciellt om man följer a) Hur spelkonstruktörer beskriver de olika "arterna" och b) om man har förläst sig på böcker där tex. alver har figurerat på ett speciellt sätt."

Framförallt b) är den stora orsaken till att jag inte vill ha med standardvarelserna i vare sig Västmark eller Skymningshem. Jag hoppas att experimentet med framförallt Skymningshem fungerar i detta avseende så att man slipper standardalverna och standarddvärgarna lite mer.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Riddaren

Swashbuckler

Det är också det som gäller i Gondica. Anders Blixt vill inte ha in dvärgar i detta spel. Annars under ett helt annat namn, och andra egenskaper.

Riddaren

dream

Hero

Min åsikt i frågan är att arketypalver och arketypdvärgar förmodligen alltid måste finnas. Vi (spelarna) måste nämligen ha ett sätt att relatera till dem och en ingångspunkt för vår förståelse. Det är också därför dessa raser är så väldans mycket mer svårspelade i min mening, för för att lyckas spela en individuell alv eller dvärg så måste man nämligen sätta sig in i så mycket mer än bara rasens kultur och samhälle, man måste också krypa under skinnet på vad som mer eller mindra får anses vara en alien...
Det andra alternativet till användningsområde för andra raser än människor är att använda dem för att skapa en speciell sorts karaktär, och då är det naturligt att man överdriver och spelar på den rasens karaktäristika. Jag kan exempelvis ibland känna för att spela vad jag kallar för en "Legolas", vilket är en gubbe vars essäns jag sammafattar för mig själv ungefär som "en skogsalv som är en jäkel på att skjuta båge och som gärna slänger käft med dvärgar, men som också är öppen för världen och genomsnäll", och alltså gör jag en skogsalv med färdigheten båge, långt blont hår och så.
Saken är den att ovanstående speglar två sätt att använda de ickemänskliga raserna, det ena är att använda dem som personer, det andra att använda dem som förstärkare av vissa karaktärsdrag. Eftersom Alver och Dvärgar inte finns annat än i rollspelsböckerna (eller?;), så är det helt enkelt lätt att se dem som spelsupplement (lite som karaktärsdragen i EON exempelvis) snarare än som delar av en värld.

[color:orange] //Dream </font color=orange>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>

WHaLe

Hero

Du har iaf lyckats mycket bra med Alverna i EON.
Dessa känns mycket mer genomtänkta än standard alven som kunde bli ett par
tusen år utan att det märktes på dem..

En annan nackdel är när man i en spelargrupp har både alv och dvärg
fanatiker och ingen av dessa skapar en rollperson som tycker illa om den
andra rasen...

WHaLe

Discordian

Swordsman

>>En annan nackdel är när man i en spelargrupp har både alv och dvärg
fanatiker och ingen av dessa skapar en rollperson som tycker illa om den
andra rasen...<<

Sådant är ju fullt möjligt - se bara på Legolas och Gimli i Sagan om Ringen - men det är ju viktigt att rollpersonerna vet att de själva avviker från respektive ras normala beteende/åsikter.

Något som irriterar mig ibland är att det tas för givet att alver och dvärgar ska tycka illa om varandra. Om jag minns rätt så är det så hos Tolkien på grund av att den ena rasen var tarvlig mot den andra nå'n gång för ett par tusen år sedan, eller att båda tycker att de andra var tarvliga. Sådant verkar ibland saknas. Man tar bara för givet att alver och dvärgar ogillar varandra "för så är det ju alltid", vilket känns lite enkelspårigt.

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste

Ymir

Liten kantbaron
Alv+dvärg

vad faen måste alver och dvärgar hata varandra för, egentligen? Detta är en typisk klyscha de kunde ha skippat i Eon, imho. Åtminstone léaram och pyar har inget emot dvärgar i min spelvärld, och dvärgarna har heller inget emot dem, även om de kanske misstar dem för sina dödsfiender sanari eller thism ibland.

- Ymir, sagolikt trött på tråkiga Tolkien-klyschor

Tzoch'anthar

Veteran

är den stora orsaken till att jag inte vill ha med standardvarelserna i vare sig Västmark eller Skymningshem. Men varför finns det då människor i Skymmningshem? Vi om några är väl standardvarelser?

/Tzoch

Krille

Super Moderator

"Men varför finns det då människor i Skymmningshem? Vi om några är väl standardvarelser?"

Jo, men vi är inte lika klyschiga som alver, dvärgar och övriga standardvarelser. Som någon redan tidigare sagt så är människor mer flexibla, och det var de oflexibla klyschiga varelserna jag ville undvika, samt de förutfattade meningarna om dem.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Riddaren

Swashbuckler
Re: Alv+dvärg

Ymir, sagolikt trött på tråkiga Tolkien-klyschor

I detta fall är det faktiskt en sanning med modifikation. Hos Tolkien är inte Sindaralver och Dvärgar direkt ovänner. Dessa kan faktiskt bli väldigt goa vänner, visserligen gillar inte dvärgar havet som sindaralverna gör, men ändå.

Riddaren

Lord Gehenna

Veteran

Dock inte i Eon...där är det förklarat varför. Var väl nåt med vapenseder. De ena (kommer inte ihåg vilka) ansåg att det var en fredsgäst att lägga ner vapnet mellan sig och den andre., medans de andra såg det som en krigsgest. Det hela ledde till några tusen år av fientlighet och krig.

- Lord Gehenna -