Hmm... väldigt mycket snack om Kebab här... så får väl slänga in den absolut överlägset bättre varianten på alla sätt och vis, ur min synvinkel (smakvinkel?) i alla fall, "Gyros"... Gyros slår Kebab på fingrarna med mil till godo! Hands down! Game over man... Game over... :grin:
En pizza med gyros kött och bearnaisesås är vad jag oftast "firar" med när jag får pengar varje månad. XD
Dessutom så är gyros+bernaisesås pizzor vad jag använder som en måttstock för att avgöra om en pizzeria är bra eller inte! XD
Mina tre favorit pizzor jag någonsin haft (också kopplat till de 3 bästa pizzor jag någonsin haft) än så länge kommer från 2 pizzerior.
"Gamlegårdens Special", vilket har tomatsås, ost, champ, gyroskött, bearnaisesås, färska tomatklyftor. Den kommer ifrån Kristianstads "Gamlegårdens Restaurang" (ute på Gamlegården på Näsby förorten), en Grekisk restaurtang. Det är en restaurang vars pizzor, och annan mat, som jag har ätit ifrån sedan sent 1990 eller tidigt 1991... min första pizza som jag provade hos dom var just "Gamlegårdens Special" (inte min första pizza någonsin... men den första som jag har något som helst minne av), för när jag såg den så tänkte jag
"Bernaisesås? På en pizza?! Kan det verkligen funka?!" Och helvete vad det funkade... för den 11.5 åriga mig funkade den så pass bra att det blev "THE" pizza för mig genom alla åren sedan dess. Så pass så att när det snackas/snackades om att köpa pizza från den restaurangen, hemma eller bland kompisar, så behövde dom nästan inte fråga mig vad jag skulle ha. För att inte tala om under många år så behövde jag bara visa mig i deras lokal, och utan att säga något, så frågade orginal ägaren Tony (vad är det med namnet Tony och restaurang ägare? XD ),
"Micke! Hur är det? Gamlegårdens? Extra kött och bernaise? Tomatklyftor på efter pizzan är klar?"... och jag behövde bara nicka som svar.
Senare sålde han pizzerian till en annan Grekisk familj (bekanta till honom tror jag) som tog över. Men kvaliten förändrades inte, so yay! Och även dom känner igen mig när jag kommer förbi, men inte på samma sätt som Tony gjorde. Det som skilljer denna Pizzeria ifrån nästan alla andra jag har haft erfarenhet av genom åren, är att dom faktiskt gör sin egen bernaisesås (tror det är samma med deras andra såser också). Där nästan alla andra pizzerior jag stött på kör med vad som verkar vara affärsköpt, billighet's, bernaisesås på stora 1+ liters flaskor, eller billig hemmagjord bernaisesås, och är oftast relativt lättflytande. Sådan bernaisesås är ju... ok... men kan inte mäta sig med Gamlegårdens. Tror dock att Gamlegårdens bernaisesås inte är helt traditionel, den är vitare/ljusgulare (blir kraftigare gul efter den varit i ugnen) och mycket mer trögflytande, dom har nog inte lika mycket smör i bl.a tror jag... det verkar nästan som om dom har försökt anpassa den för att vara på en Pizza... smaken är i alla fall riktigt god.
"Kajak" är en annan av min favorit pizza från Gamlegårdens Restaurang. Den är "halvt inbakad", med tomatsås, ost, gyroskött, lök... och när den är klar så skär dom upp mitten av toppen och lägger i: sallad, gurka, färska tomater, feferoni, och sedan häller dom i valfri sås (jag brukar ta stark- och vitlöks- sås tillsammans... ibland tar jag dock bernaisesås istället. Den ersätter ibland Gamlegårdens Special som "fira att jag fick pengar" pizza. XD
"Kebab Pizza Special (inbakad)", som kommer ifrån Everöds "Restaurang & Pizzeria Stinsen". Jag byter dock ut kebab köttet med Gyros kött, och i listan på sås så väljer jag oftast bernaisesås. Den är mer eller mindre samma som "Kajak", men den har även färska champinjoner i sig. Det som gör att den fått en plats är för att den pizzerians bernaisesås är även den hemma gjord, men den är annorlunda. Där Gamlegårdens är lite mer vit eller väldigt ljusgul (och blir starkare gul efter den varit i ugnen), så är denna pizzerias bernaisesås väldigt gul (nästan grönaktig), och mycket kraftigare i smaken (vissa gillar den inte). Den är lite mer flytande än vad Gamlegårdens är, specielt när den är varm. Tror den är en mer traditionel bernaisesås. Denna Pizza är en någerlunda ny tillkomst till min "bästa/favorit pizza någonsin" lista, bara varit i listen i ca 2.5 år nu. Jag hittade den för att jag var tvungen till att flytta ut från Kristianstad, till en liten by ute bland ingentingheten, en by där det inte ens finns en liten affär att handla i (finns inga affärer alls, bl.a allt annat som inte finns, som t,ex användbar bussförbindelse...), och pga det behövde jag då söka ny pizzeria att bli mitt nya go-to pizza ställe (tills jag åtminstone kan flytta tillbaka till Kristianstad). Turligen nog så råkar den närmsta pizzerian (som jag känner till) vara den i Everöd, som är "bara" lite mer än 5 kilometer bort. Och turligen nog så råkar den pizzerian vara en av få pizzerior som jag har stött på som inte kör med standard billighets bernaisesåsen som mer eller mindre alla andra gör. So yay! Enda problematiken är ju att jag inte har körkort, så jag får övertyga andra att köra och hämta.
Hej... mitt namn är Michael... och jag är en Gyros- och Bernaisesås- 'oholic... XD