Re: 2D6/T100
Hans E Magnusson said:
Har du det, har det kommit ut, kan du berätta mer om det?
Det kommer ut i december, sitter på en draft som ska vara i stort sett klar. Om man bara vill spela OD&D där man dungeoncrawlar kan man lika gärna ta något gratis system, det är välpolerat och proficiencysystemet ser helt OK ut (särskilt som det påminner en hel del om systemet jag själv skrev till mitt dungeoncrawliga spel). Den ekonomiska biten är bra även om allt inte är klockrent presenterat och det finns flera bra smålösningar (typ att alla giftiga monster har instakillgift men att instakillgift inte ska vara så billigt att det förstör spelbalansen så gift har helt enkelt lägre potents efter att det har harvestats (fast farligare monster har fortfarande farligare gift). Det är väldigt bra om man vill kunna ta i från tårna som DM utan att det ska bli orättvist: utifrån storleken på en stad kan man räkna ut lönen och leveln på mästarlönnmördaren där och från det derivera hur många doser purple worm-gift han har råd med per månad.
Det finns en hel del sandboxiga grejer, som att man kan tjäna guld på att leda handelskaravaner och räkna ut hur mycket man kan tjäna på X varor genom att kolla städernas storlekar och vilka varor de efterfrågar och sedan hur stor profit man måste göra för att få XP för den.
En annan highlight är craftingen av magiska föremål och golems och undeads osv. samt förmågan att som magiker göra sig till en undead på hög level (och omräkningen av hur mycket xp man behöver för att levla senare vilket också används om man råkar reinkarneras som ett monster). Jag gillar också hur de har fått in både permanenta skador och raise dead på ett bra sätt: om man överlever 0 hp får man oftast en permanent skada som i värsta fall gör en invalid. Med spellen restore life & limb så väcks man till liv eller blir av med alla permanenta skador men får istället själsliga skador så på hög nivå kanske man väljer att leva med hemska ärr och avhuggna armar för att man fruktar mer för sin odödliga själ än att scrollen costar 700 gp.