Re: Försvarstal!!!
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Att Eddings inte har karaktär eller attityd bryr jag mig inte det minsta om. Huvudsaken är att hans karaktärer i
boken har det. =)<p><hr></blockquote><p>Eddings som person känner jag ej och kan inte utala mig om hans karaktär eller attityder MEN kan har läst nog för att kunna säga detta....
Personerna i hans böcker har inte Karaktär de har en Karikatyr av en karaktär..
Personerna i hans bok har inte attityder utan plattityd...
( Plattityd = Platthet, Trivialitet, Truism, smaklöshet, fadäs, )
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Vad jag menar med färgstarka karaktärer är att alla karaktärerna är väldigt tydliga. När de reagerar som de
gör så passar de alltid in i hur man tänker sig karaktären. <p><hr></blockquote><p>*suck* det gör streckgubbar med...
Tyvär saknar Eddings figurer "Liv" de känns inte levande..
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>De har väldigt överdrivna personligheter och så men det är det som är en del av charmen med Eddings böcker. Alla har en tydlig personlighet och det bäddar för dispyter och roliga dialoger mellan karaktärerna.<p><hr></blockquote><p>Samma sak kan man göra i Tolkien, Krogg, King, Donaldsons, Rowings, böcker men till skillnad från Eddings så har deras personligheter mera djup och känns levande. Ändå kan de bråka och ha problem och gräl..
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Vad jag menar med levande värld är just det att man kan se världen framför sig! Jag håller med om den inte är så logisk och så, men jag bryr mig ärligt talat inte. <p><hr></blockquote><p>Hans förmåga att beskriva områden tycker jag är klart bra och Eddings skulle kunna ha blivit en OTROLIGT skicklig guidebok författare.... ( Om jag hade haft en rese guidebok skriven av Eddings UJ va snabt och lätt jag hade kunnat hitta runt i främande städer.. )
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Det är så pass underhållande skrivet att jag inte bryr mig det minsta om det är logiskt eller inte. Jag använder min fantasin och struntar fullkomligt i att dra paraleller med verkliga världen. <p><hr></blockquote><p>Författaren bör ändå vara konsekvent i hur hans värd och magi fungerar.
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Eddings läser man för att att böckerna är MYCKET underhållande, inte för att begrunda hur världen funkar där äventyren utspelar sig. <p><hr></blockquote><p>Fel fel fel böcker läser man för att de SKA vara underhållande och man ska ha en chans att sitta och begrunda hur värden funkar vart jag skulle villja semestra och hur de olika ställena fungerar.. I övrigt så OM jag skulle bli tvungen att semestra i Eddings värd så vet jag redan vart jag skulle åka *ler* till Tränymferna med gott om godis *ler*
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>
Svar till: "och att kalla den främsta värden ger goda ledtrådar till hur få böcker du har läst..."
Att du ska antyda att jag läst få böcker tycker jag är ett slag under bältet då du inte har en en aning om hur många böcker jag läst. Jag kan informera dig att jag läst ett antal böcker, antagligen fler än de flesta.
Jag har inget emot att du kommer med synpunkter men där gick du för långt! <p><hr></blockquote><p>Jag ber om ursäkt jag gick nog för långt....
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Jag tycker inte att Eddings värld är den mest realistiska värld som jag läst, däremot tycker jag att den är den mest underhållande. Att jag tycker det står jag för och det betyder inte att jag läst få böcker för det. <p><hr></blockquote><p>*hmmm* du borde prova att läsa lite Pratchet....
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Jag kan dessutom tillägga att jag läste hela "Sagan om ringen trilogin" plus Bilbo på en helg. Jag var i och för sig sjuk och gjorde inte så mycket annat, men det borde väl visa dig att jag inte är helt bakom styret som jag tycker du antydde.<p><hr></blockquote><p> Har alldrig påstått att du är bakom styret bara att du nyss har satt dig på sadeln och fortfarande är lite vinglig...
Sen att du som jag kan läsa fort gör mig inte mer eller mindre imponerad utan bara gör att du får en varning utan mig SE UPP passa på att börja läsa söligt av dessa orsaker..
1 Om du läser mycket och fort finns det snart inte böcker kvar du INTE har läst... ( Fast då kan du ju alltid söka bland de mer ovanliga fakta böckerna och bland romaner historiska noveller och myter och sagor på biblioteket )
2 Du kan upptäcka att du slarvläser.. ( Något som lätt kan smyga sig in vilket jag upptäckte när jag gick över från att läsa svenskt till engelska *ler* första gångerna )
3 Du läserer du för fort får du inte tid att tänka igenom reflektera eller fara på en tankens semester i bokens miljö. Sak samma att du har förstått och hängt med LÄSER du FÖR fort hinner du inte tänka över eventuela logiska moraliska etiska eller till och med TAKTISKA problem.. OM du vore BelGarion och skulle föra en styrka i krig hur skulle du fördela trupperna ?
Min lust att sitta och tänka igenom sådana saker gör att jag nu mera brukar lägga ifrån mig en spännande bok efter några kapitel sen sitta och tänka igenom boken medans jag slö tittar på TV eller går på en promenad eller bara chattar på nätet..
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Hur som helst vet jag ett antal som liksom mig tycker att Eddings böcker är en av de mest underhållande bokserierna.<p><hr></blockquote><p>*suck* Eddings är underhållande JA men det är billig underhållning och sådan har funnits genom alla tider författare som Eddings dyker upp och försvinner sedan i historiens töcken utan att lämna ett spår efter sig.
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Att böckerna dessutom är mycket lättlästa tycker jag är bra för de som inte läser lika snabbt och bra som vissa andra skryter om...
Tror jag kom ihåg allt...<p><hr></blockquote><p>
Att Eddings är lättläst är bra det kan locka fler läsare till fantasi och SF men nackdelen med Eddings är att HANS framgång kan locka fler författare av hans typ till Fantasi och SF hörnan och därmed sänka allt i mediokert dynga.
*rodnar* tja jag läser snabbt och bra men stavar fel och söligt både fördelen och nackdelen kommer av samma orsak jag har haft STOR nytta av min förmåga att läsa fort och förstå vad jag läser men gissa hur mycket problem jag har haft av min dåliga förmåga att stava och skriva rätt... *suck* så jag kanske skryter lite väl mycket över det faktum att jag läser perfekt men det är nog bara för att alla kan läsa att jag inte skriver korrekt..
Jeeep du kom ihåg allt vi är SÅ stolta över dig.. Hoppas att JAG inte glömde något....
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> //"Fredda the mean" som kände att han var tvungen att försvara sig mot det illasinnade påhoppet..
<p><hr></blockquote><p>Och det gjorde du bra "Fredda the mean" *hmm* Mean du låter i alla fall inte vidare mean..
<A HREF="
http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">
http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>