Re: Försvarstal!!!
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Tyvär saknar Eddings figurer "Liv" de känns inte levande.. <p><hr></blockquote><p>Håller inte med. Jag tycker att Eddings figurer känns mer levande än figurerna i många andra böcker. Alla har en personlighet som är tydlig. Kanhända är de riktiga orginal men ändå. Deras personligheter gör att det blir riktigt roliga debatter och gräl hela tiden som i sin tur förgyller böckerna. Det är det som är största anledningen till varför jag gillar hans böcker så pass mycket som jag gör.
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Samma sak kan man göra i Tolkien, Krogg, King, Donaldsons, Rowings, böcker men till skillnad från Eddings så har deras personligheter mera djup och känns levande. Ändå kan de bråka och ha problem och gräl..
<p><hr></blockquote><p>Jämför man med exempelvis Tolkien så ser åtminstone jag enorma skillnader i grälen och personligheten. Eddings figurer har bra mycket mer personlighet än Tolkiens figurer. Det som gör den största skillnaden är berättar persektivet de skriver i. Tolkien skriver mer som en berättelse och man hamnar liksom en bit ovanför, ungefär som dataspelsbranchens 3:e personsperspektiv. Känslan jag har för Eddings figurer är mer som 1:a personsperspektiv. Vet inte om du fattar min något "luddiga" liknelse. Jag säger inte att det ena är bättre eller sämre än något, men det passar väldigt bra i båda bokserierna tycker jag. Tolkiens berättarepiska skrivstil och Eddings vara-med-mitt-i-handlingen-situations skrivstil. Eddings har lite av situationskomedi inslag med i sina böcker. Fattar någon vad jag menar? Jaja... Vet inte om du, Hatten förstår vad jag menar men jag har svårt att komma på hur jag ska förklara det på något annat sätt... Appropå grälen så har jag inget minne av att jag ens sett något gräl i Tolkien...Förutom Boromirs försök att ta ringen förstås...
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Författaren bör ändå vara konsekvent i hur hans värd och magi fungerar.<p><hr></blockquote><p>Det här är nog det som är kärnan i vad var våra åsikter går isär tror jag. Jag tycker inte att det spelar någon som helst roll om det finns någon riktig logik i fantasyböcker. Jag menar ska man göra all fantasy logisk så blir det mycket svårt att få till någon fantasy. En stor orsak till varför jag läser fantasy är just det att man inte behöver förklara allt som händer med logik. Det är bara att använda fantasin så löser det sig, hur ologiskt det än är! Jag tycker att Eddings värld är perfekt som den är, och även magin är lysande. Så det så.
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Fel fel fel böcker läser man för att de SKA vara underhållande och man ska ha en chans att sitta och begrunda hur värden funkar vart jag skulle villja semestra och hur de olika ställena fungerar.. I övrigt så OM jag skulle bli tvungen att semestra i Eddings värd så vet jag redan vart jag skulle åka *ler* till Tränymferna med gott om godis *ler*
<p><hr></blockquote><p>Håller med om att det vore dit man skulle fara... Skulle nog kunna bära bra mycket mer godis än jag trodde var möjligt om jag hade den motivationen.... =)
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Jag ber om ursäkt jag gick nog för långt....
<p><hr></blockquote><p>Ursäkten godtas! =)
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>*hmmm* du borde prova att läsa lite Pratchet....
<p><hr></blockquote><p>Har läst ett par böcker... Tycker de är ganska roliga. "Liftarens guide till galaxen" är roligare dock... Vet inte om man ska räkna det till fantasy...
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Har alldrig påstått att du är bakom styret bara att du nyss har satt dig på sadeln och fortfarande är lite vinglig...
Sen att du som jag kan läsa fort gör mig inte mer eller mindre imponerad utan bara gör att du får en varning utan mig SE UPP passa på att börja läsa söligt av dessa orsaker..
1 Om du läser mycket och fort finns det snart inte böcker kvar du INTE har läst... ( Fast då kan du ju alltid söka bland de mer ovanliga fakta böckerna och bland romaner historiska noveller och myter och sagor på biblioteket )
2 Du kan upptäcka att du slarvläser.. ( Något som lätt kan smyga sig in vilket jag upptäckte när jag gick över från att läsa svenskt till engelska *ler* första gångerna )
3 Du läserer du för fort får du inte tid att tänka igenom reflektera eller fara på en tankens semester i bokens miljö. Sak samma att du har förstått och hängt med LÄSER du FÖR fort hinner du inte tänka över eventuela logiska moraliska etiska eller till och med TAKTISKA problem.. OM du vore BelGarion och skulle föra en styrka i krig hur skulle du fördela trupperna ?
Min lust att sitta och tänka igenom sådana saker gör att jag nu mera brukar lägga ifrån mig en spännande bok efter några kapitel sen sitta och tänka igenom boken medans jag slö tittar på TV eller går på en promenad eller bara chattar på nätet..
<p><hr></blockquote><p>Verkar jobbigt att sitta och filosofera så mycket... Jaja, smaken är som baken, delad...
Det där med cykeln hänger jag inte riktigt med, så det hoppar jag över att kommentera.
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Att Eddings är lättläst är bra det kan locka fler läsare till fantasi och SF men nackdelen med Eddings är att HANS framgång kan locka fler författare av hans typ till Fantasi och SF hörnan och därmed sänka allt i mediokert dynga.
*rodnar* tja jag läser snabbt och bra men stavar fel och söligt både fördelen och nackdelen kommer av samma orsak jag har haft STOR nytta av min förmåga att läsa fort och förstå vad jag läser men gissa hur mycket problem jag har haft av min dåliga förmåga att stava och skriva rätt... *suck* så jag kanske skryter lite väl mycket över det faktum att jag läser perfekt men det är nog bara för att alla kan läsa att jag inte skriver korrekt..
Jeeep du kom ihåg allt vi är SÅ stolta över dig.. Hoppas att JAG inte glömde något....
<p><hr></blockquote><p>Jag läser ganska snabbt och noggrant. som tur är så har jag ett riktigt taskigt minne, eller rättare sagt jag har bra minne men det är kort... Hursomhelst så gör denna lilla egenskap att jag kan läsa samma bok efter en månad och ändå tyckaatt den är spännande!
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>*suck* Eddings är underhållande JA men det är billig underhållning och sådan har funnits genom alla tider författare som Eddings dyker upp och försvinner sedan i historiens töcken utan att lämna ett spår efter sig.<p><hr></blockquote><p>Billig underhållning? Kan du förklara det? Har du kanske någon sorts tabell där man kan avgöra vad som är billig underhållning och dyr(?) underhållning? I så fall vill jag veta hur den funkar så jag slipper slösa mina pengar på billig underhållning och köpa dyr underhållning istället.
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Och det gjorde du bra "Fredda the mean" *hmm* Mean du låter i alla fall inte vidare mean..
<p><hr></blockquote><p>Nä jag är riktigt snäll egentligen! Det är bara när jag blir påhoppad som jag blir som en tiger!*morrar lite argt*
Nä, skämt och sidor, jag tyckte att min lilla mask på Liero hade tufft namn "Fredda the mean"(kom på det själv i och för sig) och tänkte att det kan man väl registrera mig som... Om ni undrar så heter jag fredda, förlåt... Fredrik.
\\"Fredda the mean" som kommer med sina åsikter nu igen...