Skarpskytten;n130032 said:
Som någon så, det är väl förutsättningen. Jag sympatiserar med dem från början.
Ja, det här var väl typ min reaktion också. I likhet med nån annan som uttryckte sig i tråden så tror jag inte riktigt på "onda människor". Inte på "ondska" som förklaringsmodell. Jag tycker att det är extremt slappt att nöja sig med att "men vissa människor är bara ONDA".
Alla människor är produkter av sin biologi och sin historia, och så länge de är det så går det att sympatisera med dem i någon mån. Det går att förstå varför de blivit som de blivit och vad som fått dem att fatta de beslut de fattat. För om det är något jag verkligen inte har något till övers för så är det ju det här med "fri vilja" och "individens ansvar" som meningsfulla begrepp. Varje beslut "fattas" 100% baserat på en individs historia och biologi. Varifrån skulle annars besluten komma? Gud? Någon annan metafysisk process?
Nåja, i det här fallet tjänar min - enligt en del vidriga - moraliska relativism och absoluta determinism mig väldigt väl. Jag har inga problem alls med att sympatisera med rollpersoner som är barnamördare, våldtäktsmän, pedofiler eller kannibaler. Dock spelar jag sällan sådana, eftersom jag generellt föredrar att spela hyfsat trevliga och resultatinriktade problemlösare.