Nekromanti Babylon 5, säsong 5

Dilandau

Myrmidon
Har efter många om och men äntligen kommit fram till säsong 5 av Babylon 5.

Och ärligt talat, är det värt att tillbringa 22 x 40 minuter av ens liv till att kolla igenom den?

Tycker serien tappade en hel del sista halvan av säsong 4. Och första avsnittet i sista säsongen var ärligt talat ganska kefft.

Så: Ska jag fortsätta kolla?

Storuggla

Champion
Om jag förstått det hela rätt så sa tv-bolaget att "Nej du JMS, nu får det vara nog, fyra säsonger räcker." Så JMS lade allt krut på att få ihop metaplotter, intriger och hela kalaset. Sen helt plötsligt hoppade de fram igen mitt under säsong fyra och sa "Hörru JMS, du får ju bra tittarsiffror, fixa fram en säsong till nu". Så säsong fem är... urkel. Tycker jag. Glo inte på den. Eller fan, glo på den. Jag vill minnas att den har några få fina stunder, men den är inget i jämförelse med tvåan och trean.

Storuggla, ledsen och underlig

Rosen

Myrmidon
Precis. Michael EfternamnSomInteGårAttStavaTill la ner ett bautajobb på att göra Babylon 5 till en sammansatt historia med början, mitt och slut -- en genuin berättelse som minsann inte skulle plågas av TV-seriers sedvanliga "die slowly with a whimper"-syndrom.

De två sista säsongernas öde bevisar att det inte finns något förarbete som är så gediget att ett amerikanskt TV-bolag inte kan fucka upp det.

--
Åke

Härolden

Warrior
Jag skaffade S5-boxen mest för att "jag har ju de första fyra redan" och sträcksåg det. Men så här efteråt kan jag tusan inte komma ihåg mer än ett enda avsnitt som var värt att kliva ur sängen för - PsiCorps-avsnittet.

Hade sett början tidigare och hoppades att det skulle liva upp sej efter att Hare Krishna-telepaterna drog därifrån. Men ack vad jag bedrog mej.

// Härolden

thark

Hero
Bara för att uttrycka sig tvärtemot alla andra—jag tycker B5 säsong 5 är riktigt bra.

Visst, inte riktigt lika bra som seriens höjdpunkt, säsongerna 3-4. Och visst, det är en del avsnitt som är riktigt sunkiga. Överlag tycker jag att avsnitten är på nivå med med den likaledes ganska episodiska och inte-varje-manus-skrivet-av-JMS-iga första säsongen, med skillnaden att där S1 förlorar en del på att man inte kommit in i serien och blivit varm i kläderna än, så har S5 inte samma problem. Och en del utveckling i "huvudplotten" blir det ju ändå.

Så har du gillat B5 så långt och tyckte du första säsongen var sevärd är IMO den sista också det.