En hel liten recension
"Hur är det med grundegenskaper, färdigheter, vilket system liknar det..."
Umm... inte något? 8)
Det finns inte mindre än 12 grundegenskaper, fördelade i tre övergripande kategorier för fysik, mental förmåga och "kulturell smidighet". Dessutom finns en trettonde egenskap för telepater, plus tre stycken sekundära egenskaper. Skalan är från 0 till 9, och man utgår från ett rasmedelvärde som ligger någonstans i närheten av 5. Varje ras har sin egen uppsättning rasmedelvärden. Därefter får man frångå rasmedelvärdet med två poäng, men måste balansera det med någon annan egenskap. Spelar jag Narn och höjer min Strength från värdet 6 (narners medel-Strength) till 8 så kan jag balansera det genom att minska till exempel Finesse med 1 från 4 och Insight med 1 från 5.
Färdigheter går från skala 0 till 5, där 0 är ingenting och 5 är tokmycket. Dessutom kan man skaffa en specialisering som inom det smalare området ger +2.
När man slår så slår man två sexsidiga tärningar av olika färg, till exempel en röd och en grön. En av dem kallas positiv, den andra kallas negativ. Slå båda. Välj den lägsta. Om den positiva väljs lägger man till den tärningen till summan av en lämplig egenskap och en färdighet. Om den negativa väljs frar man ifrån den tärningen från summan av en lämplig egenskap och en färdighet. Om tärningarna är lika blir slumpmodifikationen 0, dvs man lägger inte till någonting till egenskap + färdighet. Ju högre desto bättre. Kommer man över en svårighet lyckas man.
Stridssystemet är snabbt men realistiskt. Man utgår från en riktpunkt någonstans i målet. Ju högre man slår desto närmare riktpunkten hamnar man. Sedan beräknas skada med ett fast skadevärde och var man träffar målet. I stridens hetta nöjer man sig bara med hur mycket minus man får och om man fortfarande står upp, men efteråt, när man rullas in på akuten, då kommer alla grisiga detaljer fram.
Spelets största fördel är att man får så oerhört mycket hjälp att skapa episka, storslagna kampanjer. Där kan stårytellingspelen slänga sig i väggen - Babylon Project är IMHO bäst av alla rollspel jag någonsin sett vad gäller tips till spelledaren (med Star Wars som god tvåa och Ars Magica som trea).
Det finns tre nackdelar med Babylon Project. För det första är det några småsaker som saknas i regelboken och som kom först i Earth Force Sourcebook, till exempel rymdstrid och automateld. För det andra är illustrationerna av "högst varierad kvalitet", som det brukar heta (Charles Ryan borde inte få illustrera rollspel). För det tredje har samarbetet mellan Chameleon Eclectic och Wireframe Productions brutit samman. WFP som har rollspelsrättigheten letar efter en ny distributör, men det har strulat. Dessutom räknas rollspel som böcker, och Titan Books har ensamma Europarättigheter till Babylon 5-böcker, så Titan Books var tvungna att ge ut en europeisk version (med annorlunda omslag). Kort sagt, det är en härlig sörja av rättigheter hit och dit och slutresultatet för oss är att det är tveksamt om det kommer något mer material till Babylon Project.
Jag har hört om att någon håller på att bygga en modul till D20-systemet för att spela i Babylon 5s miljö. Om det är Wireframe vet jag inte, men jag tror inte att jag kommer gilla det. Jag har oerhört svårt att tänka mig en fjärde levelns Starfury-pilot...
- Krille
<A HREF="
http://www.foxtail.nu" target="_new">
http://www.foxtail.nu</A>