Det kanske bör nämnas att republik inte alls är samma sak som en demokrati. Jag misstänker att centaurum består av adeln (och titeln ärvs), vilket gör det hela ännu mer likt antikens Rom.
Det finns många amerikaner som klagat på det senaste valets uppenbara odemokratiska upplösning. Varpå de med mer politiska kunskaper svarade att det är för att USA faktiskt aldrig varit en demokrati, utan enbart en republik. Hela deras röstsystem är rätt komplicerad, men ett par intressanta detaljer kanske ska nämnas.
1: En amerikan (vi använder det ordet för USA-medborgare för enkelhetens skull här) måste anmäla sig för att få rösträtt. Detta innebär att analfabeter har svåra problem att kunna rösta. Eftersom de fattiga i USA ofta är analfabeter innebär detta att USA i längden styrs främst av folk från medel- och överklass.
2: Presidentvalet är inte en särskilt god avbild av hur folk röstar. Varje stat har "elektorer", som har olika antal röster i presidentvalet. På grund av att dessa elektorer inte reviderats sen tidigt 1800-tal innebär detta att somliga stater har ett groteskt stort antal röster i förhållande till sin befolkning. Så om 70% av folkets röster går till en kandidat, betyder detta ingenting om dessa röster görs i stater där elektorerna har ett mindre antal röster. Kalifornien och Florida är bland de som har få röster i förhållande till befolkning, eftersom deras elektorer fick sitt röstavtal när dessa stater hade en befolkningsstorlek liknande Bortre Häcklefjäll.
Så i längden är USA en republik som Rom, där adel (överklass och industrialister) och plebejer (de i arbetar- och medelklassen som har rösträtt) röstar på adelsmän (senatorer, guvernörer och andra statstjänstemän). För de som säger att kejsar/presidentposten inte är ärftlig säger jag bara: nu är den det (Bush och Bush Jr).
"Ursäkta, har någon sett en fem meter hög hund springa förbi?"
En RP i en av mina krönikor.