Re: Eh? Vaddå 'spelar ingen roll'?
Eh...ursäkta mig? Tala för dig själv, åtminstone. När vi spelar tenderar dylika saker att komma upp emellanåt, och en karaktärs sexualitet blir, precis som i verkligheten, en viktig del av dess personlighet - sexualiteten påverkar ganska mycket, trots allt. (Ett av skälen till att jag inte vill spela dvärgar, tex- asexuella typer = skittrista).
Hur ofta har det radikalt förändrat ert spelande att en karaktär varit homo- eller bisexuell? Hade det varit en stor skillnad om en av de inblandade personerna varit av ett annat kön?
Eller så kan vi säga så här: nästa gång du är ute på stan så tänk på att var femte person du möter kan ha en "avvikande" sexuell läggning. Fundera sedan över om du någonsin kommer märka av det.
Det är klart det kan komma upp i rollspel - men då är det spelarens val att karaktären blir kär i en person och agerar på ett visst sätt. Jag ser inte det som underligare än andra saker jag sett karaktärer göra som en del av sin "personlighet" (mata hästen med kött, t.ex. "Det ska vara en riktig stridshäst!").
Dvärgar kan nog vara romantiska de också...Eller homosexuella för den delen!
/Henrik