Nekromanti Bajkalsjön

Jaggernaut

Hero
Jag läste om denna underbara plats (i senaste illustrerad vetenskap) och blev genast inspirerad att ta med något liknande i Eon.

Lite fakta om sjön kan vara på sin plats om ni ska kunna hjälpa mig med min fråga (lite längre ned finns den).
Läge: Strax norr om Mongoliet
Längd: 636 km
Bredd: 80 km
Maximalt djup: 1620 meter
Genomsnittsdjup: 730 meter
Yta: 31500 km2
Vattenmängd: 23000 km3 (över en femtedel av det sötvatten som finns i samtliga sjöar och floder i världen)
Ålder: ca 70 miljoner år
Unika djurarter: 93 % (kommer till det)

Okej nu var vi klara sifferdelen, allt är kanske inte speciellt relevant just nu men tar med det ändå, så nu går vi över till det intressanta. Bajkalsjön är den äldsta samt den djupaste sjön på jorden. De stora vattenmängderna påverkar det lokala klimatet, isen blir aldrig mer än en meter tjockt, dvs att bajkaldalen aldrig blir lika kall som omgivningarna som blir ganska kalla på vinter (sibirien= jättekallt). Det beror på att vattnet håller kvar sommarvärmen och att det pågår en viss geologisk aktivitet (varma källor pumpar upp ljummet vatten i sjön). Källorna är fulla av syre vilket gör att det, till skillnad från andra djupa sjöar där det är så syrefattigt på botten att bara bakterier kan leva där, kan leva annat där än bakterier.

93 % av de djurarter som finns i sjön är unika (dvs att de bara finns i denna sjö). 600 olika arter av kräftdjur samt 2600 arter ryggradslösa djur (över 300 arter tångloppor, ca 200 arter av olika blödjur som snäckor) renar sjöns vatten. Det har lett till att vattnet är väldigt klart, på en del ställen kan man se ned till 50 meters djup. Det finns 53 kända fiskarter (troligtvis finns det mer som är okända, över hälften av fiskarterna är unika för Bajkalsjön) t.ex. lax, stör och ulkar (27 arter av ulkar). Den mest intressanta tycker jag är fettulken. Under vissa perioder av året innehåller den upp till 50 % fett vilket gör att den smälter om den läggs i solen en varm sommardag. Lokalbefolkningen har stor användning för den, en torkad fettulk som man stoppat en veke i fungerar som ett stearinljus och sedan är den en delikatess för dem. Sälar finns det också. Bajkalsälen är världens minsta (samtidigt som den troligtvis lever längst, världens två äldsta (kända) sälar (56 & 53 år) var bajkalsälar) och är väldigt lik sina släktingar från haven.

Ja nu då ni fått lite kött på benen så över till varför jag egentligen tog upp det här. Som sagt blev kag väldigt inspirerad.

Vars skulle denne sjö passa in i Eon? Mitt svar är på de stora stäpperna någonstans i norr. Vilka skulle leva runt sjön? Jo rauner blir det självklara svaret för mig (associerar med mongoler), fast kanske veddo ändå?

Hur skulle dessa som bor runt sjön se på sjön? Bor de runt sjön året om eller bara på sommaren? Skulle den vara helig? Är de rädda att simma/ro/paddla för långt ut i sjön pga det stora djupet+vattnets klarhet? Är de rädda för sjöodjuret (som kanske existerar) som lever i sjöns djup? Är det ett riktigt sjöodjur eller bara någon förvuxen individ av en något mindre (fortfarande ganska stor) t.ex. stör eller marulk?
Vad finns det för andra djurarter på runtomkring och i sjön? Har ni några andra synpunkter som jag inte alls tänkt på?

Jaggernaut blev nedrans hungrig och nallade en bit av sin brors chockladkaka som denne varit duktig och bakat.

Ymir

Liten kantbaron
Håller helt med: Bajkalsjön är cepehäftig. Men det är alla ärkejättesjöar i Centralöstasien. Jag hade kanske lite av förhållandena kring dessa i bakhuvudet när jag bearbetade rauntexterna till Barbarer och Människofolk, men några större utsvävningar fanns där inte utrymme för - de flesta av de jag redan gjort fick ändå strykas. Nå, vill du ha en Bajkalsjön i Mundana lär det mycket riktigt vara någon av de tre stora sjöarna innanför Ringbergen som gäller - Nevasdov i söder, Vankordov i väster, Kyzul i norr. Kyzul är den största, och där ligger också det enorma raunländska sommarlägret Ikankor. Åtminstone Nevasdov är hemsökt av underliga fenomen - läs om det i Barbarer och Människofolk -, men det finns ju inget som inte säger att det inte gäller för fler av de märkliga jättesjöarna.

- Ymir, blir själv inspirerad

Marukusu

Hero
Balalajkalsjön (kanske en smula OT)

En fin gammal sång som förhoppningsvis skänker lite inspiration...

--------------------------------------------------------------------------------

Slavnoye morye – sveshtshený Baikal,
slavný karabl' – omulyevaya botshka!
Ey, Bagruzin, pashevyelivai val!
Plýt' byegletsu nyedaletshko!

Dolgo ya zvonkiye tsepi nasil,
dolgo brodil ya v garakh Akatuya.
Starý tovarish byezhat' pasabil.
Ozhýl ya, volyu patshuya!

Shilka i Nyertshinsk nye strashný tepyer',
gornaya strazha minya nye paimala.
V debryakh nye tronul prazhorlivý zver',
pulya strelka minovala.

Shol ya i v notsh, i sred' byelovo dnya
vkrug garadov ozirayasya zorko.
Khlebom kormili krestyanki minya,
parni snabzhali makhorkoi.

Slavnoye morye – sveshtshený Baikal,
slavný moi parus – kaftan dýrovatý.
Ey, Bagruzin, pashevyelivai val,
slýshitsya buri raskatý.

(På engelska)

A glorious sea is the holy Baikal,
a glorious ship is my salmon barrel.
Hey, Bagruzin, stir up the waves!
This fugitive has to sail on still a bit.

For a long time I had to wear clanking chains,
and dragged myself through the Akatui mountains.
An old comrade helped me to escape.
I draw a deep breath when I felt I was free!

Shilka and Nertshinsk don't frighten me anymore,
the mountain guard did not catch me.
In the thicket I did not meet predacious animals,
and the bullet of the marksman missed me.

I walked also at night, and when it was day
I avoided the towns and was on my guard.
The country-women fed me with bread,
the lads provided me with tobacco.

A glorious sea is the holy Baikal,
a glorious sail is my ragged coat.
Hey, Bagruzin, stir up the waves,
I hear the thunders of an approaching storm!

--------------------------------------------------------------------------------

Words and music: Russian folksong
Pronunciation:
a as in "bar", e as in "bed", i as in "bid", o as in "bore", u as in "blue"
y = as in "yellow" / ý = dull i, as in "bill"
s = always voiceless, as in "son" / z = voiced, as in "zone"
sh = voiceless, as in "mesh" / zh = voiced, like the s in "measure"
kh = mostly rough, like the ch in Scotch "loch", but smooth when "e" or "i" follows
a, e, i, o, u, y = the underlined vowel signifies the stressed syllable of a word.
Transcription and analogous translation: Kai Kracht
Comment:
This song obviously was created in the 18th/19th century, when also the Far East of Siberia was explored, and the Russian imperial regime began to banish especially political prisoners to the most distant places like Shilka and Nertshinsk near the Mongolian frontier, six thousand kilometers away. To escape from there was nearly impossible: First you had to beat your way of nearly one thousand kilometers through the virgin forest of the Taiga and over high montains, and then you found yourself at the shore of the Baikal Sea, the deepest lake of the earth, which blocked up your way on a length of nearly seven hundred kilometers and a breadth of seventy kilometers.
Standing in a barrel, and using his coat as a sail, the dare-devil fugitive in our song tries the crossing, and he hopes that Bagruzin, the cold north-east wind which comes from the icy Tundra and steadily streams down into the Baikal valley, will drive him to the other shore before the thunderstorm will break out.
Alone on this endless sheet of water, without any oar or rudder, he is completely at the mercy of the wind, and of the waves which give whole the song its peculiar rhythm – dotted crotchet, crotchet, quaver – and so we also in the music feel the dashing of the waves where the barrel is drifting in so helplessly. The words, on the contrary, are full of tremenous energy and of the undisturbed confidence that also this daring adventure must end well. This fine tension between music and words makes this song so interesting also in a musical respect.

(baxat från http://www.kaikracht.de/balalaika/english/songs/slav_txt.htm )

Sången kan laddas ner från http://www.marxists.org/history/ussr/sounds/

Har kanske inte så mycket med Eon att göra men desto mer med bajkalsjön.
Hmmm... cirefalierna använder väl det kalla Gordion som fångprovins? Vore ju synd om någon rymmare därifrån var tvungen att korsa Mundanas fetaste sjö också på sin väg hemåt. Eller varför inte rollspela en grupp äventyrare som med improviserade båtar och under astaskiga förhållanden måste korsa Mundanas fetaste sjö för att undgå den asfeta fiendehären/nekromantikern/korrumperade fursten/slutbossen/tirakerna/whatever as-evil?

-Danne, som bara lite tyst vill påpeka att rysk musik äger.

G

Guest

Guest
Jag skulle föreslå öster om Alarinn. Ödemarkerna däromkring är outforskade och i mitt tycke väldigt intressanta. Plus det faktum att om någon idiot skulle bege sig ut på en sådan enorm sjö så vore det Léaramalverna vars heder får dem att avstå från fega handlingar. Att bege sig ut på den enorma sjön kanske kan ge svaret om alvernas egentliga ursprung (om man bortser från Tokons Gamla Tro) och är ju om inte annat ett otroligt äventyr för ett antal unga Léaramalver.

ClawHawk

Veteran
Anser att Bajkalsjön är en interessant plats, och tycker att du är på rätt väg. Personligen skulle jag (precis som Ymir) förlägga sjön bland ringbergen.

Angående din fråga om folkets, som eventuellt skulle bo där, inställning till sjön anser jag att de antagligen skulle anse att sjön är någon sorts "band" till deras gud som står för värme, samt eventuellt till en eventuell "vattengud"(har inte någon EON-modul tillgänglig här, så jag kan inte namnen osv.). alltså vore platsen helig. Platsen vore antagligen bebodd året om (om än bara i mindre skala på vintern). Kanske vore platsen en genväg till skugglandet, vilket skulle leda till att en Lindorm vore möjlig. I sådana fall skulle nog folket som bodde där nog rädda för att beträda vattnet, dels beroende på lindormen, och dels beroende på att båtar och dylikt som färdas för långt in på platser som fungerar som portalr till skugglandet att "försvinna".

Det övriga djurlivet runtomkring bör beskrivas som ståtligt och märkligt.

Jaggernaut

Hero
Anser att Bajkalsjön är en interessant plats, och tycker att du är på rätt väg.

Ehh :gremconfused:

Personligen skulle jag (precis som Ymir) förlägga sjön bland ringbergen.

Jo även jag kommer nog att göra det, Kyzul är jävelstor, även om jag gärna skulle ha sett att sjön låg lite längre norrut. Har nyligen sett ett program om isbjörnar och kom då att tänka på diskussionen om isbjörnar här på forumet. Det jag vill säga är att jag funderade på ifall isbjörnarna (åtminstone de som inte befinner sig allt för långt) skulle vandra ned till Kyzul på vintern (där finns det säl och så).

Platsen vore antagligen bebodd året om (om än bara i mindre skala på vintern).

Jo bebodd året om är väl området runt sjön men för att citera B&M "Handelsplatsen har knappt några permanenta invånare, men på sensommaren kan befolkningen tillfälligt uppgå i enorma antal - åtminstone 30.000." fast det säger förstås inget om andra eventuella boplatser där det mycket väl kan bo folk året om. Kanske beror det att det bor så lite folk runt sjön på vintrarna att isbjörnarna kommer från norr :gremlaugh:.

Kanske vore platsen en genväg till skugglandet, vilket skulle leda till att en Lindorm vore möjlig. I sådana fall skulle nog folket som bodde där nog rädda för att beträda vattnet, dels beroende på lindormen, och dels beroende på att båtar och dylikt som färdas för långt in på platser som fungerar som portalr till skugglandet att "försvinna".

Ha!, föreställer mig just nu vilken panik besättningen på den lilla båten drabbas av då det plötsligt uppstår dimma på sjön runtomkring dem.

Det övriga djurlivet runtomkring bör beskrivas som ståtligt och märkligt.

Det är en idé som tål att tänkas på (vilket för övrigt de andra också är, tänkbara alltså :gremlaugh:)

Jaggernaut såld på isbjörnar

Silvervarg

Warrior
Denna sjö måste jag läsa om :gremlaugh:

Tycker det skulle vara riktigt kul med en Bajkalsjö i mundana...

Är det ett riktigt sjöodjur eller bara någon förvuxen individ av en något mindre (fortfarande ganska stor) t.ex. stör eller marulk?
Sådant förkommer ju i våran värld. Tex blev en tax (tror det var en tax) uppäten av en bamsig mal i tyskland. Någonstans i england så käkade en mal upp alla änder i en sjö. Problemet med jättar är att de ofta kan döda allt annat djurliv i vattendraget...
Eller så är detta gigantiska sjödjur mera intresserad av större byten som badande människor/isbjörnar/hästar/boskap och andra stora djur som lever däromkring.
Folket runt skulle enligt mig betrakta sjön som helig då det är en stor matkälla...

Silvervarg ser med intresse på tråden.

Jaggernaut

Hero
Denna sjö måste jag läsa om

Nr 1/2005 är det nummer av Illustrerad Vetenskap där det står om sjön.
En länk till I V hemsida där det står vilka källtexter som använts.

Sådant förkommer ju i våran värld. Tex blev en tax (tror det var en tax) uppäten av en bamsig mal i tyskland. Någonstans i england så käkade en mal upp alla änder i en sjö.

Jo det var faktist från våran värld jag fick den idén.

Problemet med jättar är att de ofta kan döda allt annat djurliv i vattendraget...

Jo det kan vara ett problem men iofs kanske inte för en sådan stor sjö som Bajkalsjön. Tror inte att en enda jätte (mal, marulk, stör whatever...) skulle kunna ställa till med en sådan skada vad gäller djurlivet i en sådan jättesjö.