Nekromanti baka baka kaka

Netfeed

Swashbuckler
hittade detta och skulle vilja veta hur det fungerar här på wrnu

Lagen om elektronisk kommunikation (2003:389)
som träder ikraft from och med 25 Juli förbjuder
webplaster som sätter cookies att göra detta om
man inte har fått tillstånd först av användaren.
Samt man måste meddela vad man gör med kakan
också.
<font size="1">inte jag som skrivit detta, är en copy-paste</font size>

man vill ju inte att wrnu skall vara olaglig, så det vore ju trevligt att veta om man blir informerad om detta ^_^

inte för att jag bryr mig men någon annan kanske gör det

//Netfeed, som hoppas han inte stör någon nämnvärt mycket

Troberg

Sinister eater
Lagen om elektronisk kommunikation (2003:389)
som träder ikraft from och med 25 Juli förbjuder
webplaster som sätter cookies att göra detta om
man inte har fått tillstånd först av användaren.
Samt man måste meddela vad man gör med kakan
också.
Är wrnu gjord av plast?!?! :gremgrin:

Skämt åsido, det här känns ju som rätt tillfälle att massanmäla siter man inte gillar!

Netfeed

Swashbuckler
jag vet inte, det var en copy-paste från en annan webbsida....
han måste stava som en kratta

Foggmock

Myrmidon
Jag märkte av det på jobbet, där jag regelbundet använder Post- och Telestyrelsens hemsida. De hade ett avtal som förstasida istället för den vanliga ett tag där man fick kryssa i att man accepterade cookies. De verkar iallafall ha koll på lagen.

Dessutom står det en massa information om lagen här och här.

Rickard

Urverk speldesign
Smaka kaka är valfritt

Om hemsidedesignern hade varit tvungen att fråga användaren om denne hade accepterat cookies så hade det varit helidiotiskt.. För det första så kan man själv ställa in i webbläsaren (iaf. i IE) att den ska fråga varje gång den tar emot en cookie och för det andra så blir det bara jobbigt för surfaren som måste klicka "Ja" eller "OK" varje gång denne besöker en hemsida..

Dock så hittade jag denna text:
"Informationen behöver inte ges innan användaren går in på webbsidan, utan kan ges under tiden användaren är inne på hemsidan. Detta förutsätter dock att hemsidan har cookies som användaren kan undvika genom att ställa in sin webbläsare."
http://www.pts.se/Sidor/sida.asp?SectionId=1930

Vilket gör lagen lite smartare sammansatt.. Du som användare är alltså den som ska hindra att få cookies, inte hemsideskaparen.. Dock måste denne, som skrivet, skriva ut det någonstans..

Alltså tycker jag den där typen har fel när denne skriver: "förbjuder webplaster som sätter cookies att göra detta om man inte har fått tillstånd först av användaren."

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som informerar

Troberg

Sinister eater
Re: Smaka kaka är valfritt

Alltså tycker jag den där typen har fel när denne skriver: "förbjuder webplaster som sätter cookies att göra detta om man inte har fått tillstånd först av användaren."
Tja, man kan ju tolka det som att man inte får försöka forcera spärrarna i browsern?

Rickard

Urverk speldesign

"Tja, man kan ju tolka det som att man inte får försöka forcera spärrarna i browsern?"
Man kan också tolka det som att användaren har gett sitt tillstånd genom att acceptera cookies i webbläsaren.. Men jag tycker det ändå är slarvigt skrivet..

Sedan skulle jag gärna vilja veta hur du hade tänkt dig att man skulle kunna "hacka" en webbläsare via en hemsida som denne besöker.. Det enda gången jag kan tänka mig det har hänt var när MS lämnade ett stort säkerhetshål i sin webbläsare..

/[color:\\"green\\"]Han[/color]s kunskap sträcker sig visserligen endast till java-, javaskript- och html-knappande

Troberg

Sinister eater

Sedan skulle jag gärna vilja veta hur du hade tänkt dig att man skulle kunna "hacka" en webbläsare via en hemsida som denne besöker.. Det enda gången jag kan tänka mig det har hänt var när MS lämnade ett stort säkerhetshål i sin webbläsare..
Enda gången? De gör sånt hela tiden...

seinet

Swashbuckler
Vi diskuterar frågan inom redaktionen, lösningen blir antagligen att lägga till information om att forumen använder kakor i den text man skall registrera en ny användare. På så sätt får nya användare godkänna det en gång för all framtid.

/Seinet Wintermute