Nekromanti Bakgrund? PLEASE!

solvebring

Superhero
Skulle behöva en tabell där man kan slå fram bakgrundshändelser, om ni förstår vad jag dillar om.

Exempel: 1. "Din karaktär har jobbat hårt under sitt liv, lägg till 1T6 i startkapital. 2. "Din karaktär har under sitt liv sysslat med skumraskaffärer, lägg till en tjuv som kontakt. Etc, etc.

Någon som har något sådant att dela med sig av? Det är svårt att komma på mycket till en sådan tabell själv. Håller på med ålder och bakgrundsmodifikation. :gremsmile:

Rickard

Urverk speldesign
Du kan finna mina bakgrundstabeller på http://dod.slurk.cjb.net.. Dock så är de rätt implementerade i mitt karaktärsskaparsystem.. Det finns dock (på sida 2 på en sida) mina gamla tabeller till DoD4..

Själv har jag inte listat någon förklaring till varför rollpersonen har den förmågan, utan det är upp till spelaren att bestämma.. Själv tröttnade jag på Eons tabeller där man kan få tabellresultat som "Du är bög. +2 i Dansa och +4 i Matlagning.".. Vissa förmågeförklaringar förstörde helt enkelt min rollperson för att de styrde så mycket.. DoD:s förmågetabeller var inte bättre.. De var ibland intetsägande eller totalt menlösa.. "Tappad bakom en vagn.. +3 på FV i Köra vagn" till sjöfarare och +3 på Läppläsning till någon som är blind..

/Han som försöker säga att om man ska ha bakgrundstabeller så ska de vara breda så att spelaren har valet att hitta på olika förklaringar till varför dennes rollperson har förmågan

solvebring

Superhero
Hahahaha... Dina tolkningar till Eons och DoDtabeller hoppas jag inte är riktigt sanna. Hehehe, dock var din tolkning av DoDtabellerna kul. Håller med, DoD's tabeller är dåliga, därför letar jag bättre material. Inte spelat Eon för övrigt... Thanks!

Ceram

Hero
händelsetabell

därför letar jag bättre material. Inte spelat Eon för övrigt...
Nu är jag mycket tveksam om det klassas som bättre men jag har en gammal händelsetabell till just eon som jag bifogar här. Jag har inte läst den på ett par år men om du tolkar om lite hursomhelst så kanske nått är andvändbart.

/Ceram, bifogar