inte för mycket, gärna ofullständig
Det varierar enormt mycket. Jag har gjort karaktärer utan bakgrund och karaktärer med utförlig bakgrund. Jag tror min mest "nedskrivna" karaktär hade en bakgrund på tre maskinskrivna sidor.
Min favoritmetod är att göra det mesta verbalt med SL och bara skriva ned litet minnesanteckningar. Det går snabbt, blir anpassat till spelvärlden och undanröjer missförstånd på ett tidigt stadium.
Ett knep kan vara att fråga "varför" ett par gånger när karaktären beskrivs:
- "Jag är en riktigt duktig svärdsfighter"
- varför är du så duktig?
- "för att hmm, min adelsman till far anställde de bästa lärarna"
- varför gjorde han det?
- "hmm, jag är den förstfödde sonen och måste försvara släktens heder"
- varför är du inte hemma om du är förstfödd?
- "jag tröttnade på ansvaret och smet"
osv...
Det jag vill ha i en bakgrund är
inte en fullständig historia från dag ett av killens liv av vad han gjort och varför. Jag vill hellre ha ett fåtal små intressanta detaljer och en vag skiss av resten, för det är vad jag har användning för, som spelare eller SL. Man kan ju alltid fylla på bakgrunden under spelets gång, även om vissa inte gillar den metoden
Överhuvud taget tycker jag att för mycket bakgrund kan vara mera störande än för litet. Det är svårt nog för en spelledare att hålla ordning på fem nya karaktärer. Om varje karaktär dessutom har en bakgrund på tio sidor så finns det en överhängande risk att Sl dör av pappersförgiftning