Första skivan till filmen Braveheart är ju klassisk. Sen funkar väl Titanicskivan hyfsat. En del klassisk musik som nämts tidigare.
Musik med vissa speciella kännetecken, t ex en liten snutt som hörs ofta, fast i lite olika varianter kan vara verkligt stämningsdanande. Som exempel kan jag nämna musiken ur Braveheart.
För att förtydliga mig kan jag berätta om när min grupp spelade äventyret Barbia. Vi visste att tiden var knapp, och vi hade många ledtrådar att gå på så därför bestämde vi oss för att dela på gruppen. Ena halvan reste norrut, och andra (med mig i) reste söderut. Vi fick reda på rätt mycket, och när vi efter svåra strapatser slutligen återvände och trädde in i Vindarnas tempel, sårade och trötta spelades ett välbekant musikstycke, och genast kände man att man var tillbaka på en välbekant plats och att man verkligen hade uträttat någonting viktigt. Det är lite svårt att beskriva känslan, men ni som har varit med om något liknande förstår väl.
Musik av mer skiftande karaktär ger enligt mig en mer "dämpad" känsla. Funkar bra i lite mer low-fantasyaktiga äventyr.
"Is that thunder, or are you just rolling damage"? - Sett på WebRPG