Ex på bakgrund från Mekton II som jag slog fram lite snabbt nu:
Båda föräldrarna i livet, jag kommer överens väldigt bra med en av dem men den andra tål inte att se mig och min känsla för dem är lika.
Familjen, en gång rika och högt uppsatta på något vis, har nu förlorat alls och lever i fattigdom.
Mitt mål är att rädda vad som är kvar av min familj.
Jag har sex syskon. Av dem så ogillar tre mig, en hatar mig och två neutrala. Hmm, vad fan har jag gjort egentligen?
Jag har fyra vänner. En är en fd fiende, en en fd älskare, en annan är en gammal vän till familjen. Sista är en lärare eller mentor.
Jag har tre fiender.
En fd älskare - Jag tackade nej till att börja arbeta i dennes familjeföretag. Blev dumpad och nu hatad. Träffades vi så skulle denne antagligen skada mig indirekt eller försöka motverka mig.
En fiendeagent eller mektonkrigare - Orsakade en fysisk skada, en förlorad arm. Möttes vi skulle det antagligen bli all out krig och våld.
En släkting - Jag orsakade en förnedrande omständighet för denne släkting.
Träffades vi så skulle denne antagligen skada mig indirekt eller försöka motverka mig.
Jag är singel, återhämtar mig från någon tragisk kärlekshistoria, Släktingar och social påverkan höll oss isär och fick det att brista. Jag är fortfarande förälskar, men hon hatar mig.
Jag har långt rakt grönt hår och lika gröna ögon. Jag har rätt växlande humor, envis och handlar innan jag tänker mig för. Det mest värdefulla är något slags smycke. Jag värderar kärlek över allt annat. Och den person som betyder mest för mig är en förälder (antagligen den som inte hatar mig).
I vart fall jag när jag slår fram denna får en extremt stark bild av vem denna individ är, utsatt, ensam, endast en förälder som bryr sig och tar hand om karaktären medans syskon och en förälder till är i bästa fall neutrala och i värsta fall rakt ut hatar oss. Verkar vara extremt omständigt kärleksliv och en släkting som blivit förnedrad. Sen faller allt på plats med humörsvängningar, envis och handlar utan eftertanke! Såklart jag är ansvarig för massa skit här, kanske rent av ansvarig för hela familjens öde? Jag vill direkt spela den här personen, försöka vinna över min släkt och familj igen, försöka få deras förlåtelse, lappa ihop det trasiga kärlekslivet kanske... eller komma över den här kvinnan som jag ännu är djupt förälskad i, och antagligen är det väl en mor eller farförälders bröllopsring som är smycken jag håller kärt och ämnat ge till henne men nu har fastsatt på en bit tugummi på instrumentpanelen i min mech...
En sådan har karaktär kräver ju i princip att det är dennes liv vi spelar! Dessa SLPs är ju allt som behövs. Sure, vi kan ut på uppdrag också och panga andra mektons, men är det var den här karaktärens liv är? Är det var värderingarna finns? Första rubriken säger allt: Danger! Romance! Giant Robot Combat!
Edit: och målade med flit inte ut resultaten så mkt förens senare, för de är ju alla också öppna för tolkningar, inläsning av tidigare händelser och relationer, osv.