I min nuvarande EDD-kampanj fick jag reda på att en av rollpersonerna var ifrån Felicien och hade en äldre syster som stod rollpersonen nära men som lämnat familjen under upprörda ord. Jag frågade såklart om systern kanske tagit värvning som felicisk kapare och det gick spelaren med på. Jag gjorde sedan systern till en piratdrottning vars stora flotta hade slagit sig ihop med en viktig antagonist – som också visade sig vara en fiende till samma rollperson ifrån dennes studier vid magiakademin. Det ingick i premissen för kampanjen att skapa fiender och bundsförvanter till sin rollperson och spelaren hade namngivit sin fiende och beskrivit relationen och bakgrunden med 2-3 meningar. I skrivande stund vet inte rollpersonen av någondera lever efter att Zorakins flotta har bränt Montagor där de befann sig och en person sågs vara hängd ifrån rånocken på Zorakins regalskepp. Profetian säger att "En furstinna överblickar riket ifrån märsens nock".Hur ställer ni i tråden er till att en spelledare lägger sig i rollpersonernas bakgrunder?
Anledningen till frågan är att jag inför uppstarten av spel i T2K själv funderar på att addera bakgrundskrokar, eventuellt något element av mörka hemligheter som kan komma att påverka spelargruppens framfart samt npc’s från deras förflutna.
Här anpassade jag två befintliga personer men det var i samarbete med spelaren och inom vad denne hade beskrivit, då tycker jag det är kul och skall uppmuntras. Att ta en spelarskapad person och göra om denne emot vad spelaren har beskrivit tycker jag inte är riktigt godkänt. Det handlar delvis om "kontraktet kring bordet" eller vad en skall kalla det. Jag tycker att en spelare skall få ha kontroll över det den skapar och på samma sätt som jag som spelare respekterar SLs äventyrskonstruktion (jag rånar inte omedelbart köpmannen när denne kommer in på värdshuset) respekterar jag som spelledare spelarens rollpersonskonstruktion.
Dessutom tror jag det blir roligare när spelaren rollspelar det där vi kom överens om i bakgrunden och känner ägandeskap över det än om det är något de bara får sig pådyvlat.