Nekromanti Bakgrundsljud

Doda

Veteran
Joined
17 Dec 2002
Messages
73
Location
Karlstad
Jag funderar på att använda bakgrunsljud till Eon, t.ex. regn, åska, fågelsång, "hamnljud" och liknande. Har någon provat det förrut? Var kan man hitta det?

Vilken musik passar till en totalt våldsbefriad intrigkampanj i Ciremelo?

//Doda
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,450
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Hallå där!

Har tänkt i de banor du tänker men har aldrig testat det...
Skulle nog kunna fungera riktigt fint om du har en förmåga att fungera som SL och DJ på en gång. Jag skulle rekomendera att endast använda dessa ljudefekter då du vill visa dina spelare att just den här "scenen" är speciel. Resterande delar av kampanjen borde nog lite skön musik duga.

Jag blev nyfiken på din Ciremelokampanj. Berätta mer!

Tzimisce
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
"Jag funderar på att använda bakgrunsljud till Eon, t.ex. regn, åska, fågelsång, "hamnljud" och liknande."

Se efter på valfritt biblioteket, men lite tur har de skivor med ljudeffekter (bl.a. bakgrundsljud) i skivsamlingen. Så gjorde jag.


"Vilken musik passar till en totalt våldsbefriad intrigkampanj i Ciremelo?"

Ska man vara petig hade väl renodlad renässansmusik kunnat vara trevligt. Men eftersom den är så jedrans tråkig föreslår jag några smärre anakronismer.
En shysst inspelning av Vivaldis De Fyra Årstiderna (se till att där finns en cembalo med någonstans) ger nog bra stämning.

- Lycan
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Några ord från en som lekt med musik.

Hej.

Min bror lyckades rippa ut ljudspåret från Neverwinter Nights, loopa det och bränna in det på en CD. För att sedan spela det på sin stereo under en hel spelsession när han spelledde regnsynd. Det skulle tydligen fungerat riktigt bra.
Jag vet dock inte vart man kan få tag på bakgrundsljud på ett enkelt och lagligt sätt :gremfrown:

För din kampanj i Ciremelo så skulle jag vilja rekommendera ett album som heter Aion av ett band som heter Dead Can Dance. Dom gör album med "teman", och temat på Aion är något slags medeltida, renässansmusik. Så det torde passa ganska bra till Ciremelo.

Dom har också ett till album som heter Toward the Within, som har något slags arab-liknande tema. Rekommenderas varmt för spel i västländerna.


Annars vill jag bara ha sagt att välplanerad musik i rollspel kan fungera väldigt bra. När jag spelledde Neotech så hade jag ungefär 800 MB musik på en kompis bärbara dator som jag kopplade till en stereo. Resultatet blev ett bra musikarkiv som kunde bytas och förändras blixtsnabbt. Jag behöver bara "Röda arméns manskör" till mina spelare, och börjar genast minnas Västamerika och ryska legoknektssoldater på tåg. :gremwink:

Lycka till med musiken

/Naug
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,258
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Dead can Dance [Mycket, mycket OT]

Dom har också ett till album som heter Toward the Within, som har något slags arab-liknande tema. Rekommenderas varmt för spel i västländerna.

Oj...den skivan kände jag inte till, och jag trodde då jag hade allt av DcD. Är den väldigt ny, eller är det kanske 'The Serpent's Egg' du menar?

- Ymir, går och lyssnar på 'Saltarello'
 

Grendel

Warrior
Joined
29 Mar 2003
Messages
379
Location
Göteborg.
Spelmusiken till Arcanum

Musiken till Arcanum (som ligger i mp3-format på skivan) skulle kunna gå, både till lugnt spelande och hack-n-slash. Genomgående stråkar och nån gång lite trummor. Mycket stämningsfullt. [color:\\"red\\"] Å ett fantastiskt spel! [/color]

Dessutom kanske wave-filerna till Age of Mythology skulle kunna funka som ljudeffekter. Mycket vågor, fåglar och andra ljud. Bara loopa dem.
 

Doda

Veteran
Joined
17 Dec 2002
Messages
73
Location
Karlstad
Ciremelokampanjen (Min spelgrupp: SPOILER) (OT)

Väldigt förenklat: Handelshuset Temiranz anställde först rollpersonerna för att utföra några illegala uppdrag (sabotage, lurendrejeri m.m.) och började stegvis linda in dem i ett nät av utpressning och skulder som de inte kan ta sig ur utan hjälp. De tvingar rollpersonerna att göra saker de absolut inte vill, men RP kan för närvarande inte göra något åt det, utom att i hemlighet kontakta de handelshus och familjer de tidigare hade som offer för sina ljusskygga uppdrag, och försöka få dem att hjälpa dem ur härvan, vilket de oftast inte är sugna på att göra om de inte tjänar på det själva (konstigt va?). RP måste alltså vara Temiranz nickedockor, och fortsätta sätta käppar i hjulet för de handelshus som de samtidigt i hemlighet konspirerar med, mot Temiranz. I slutänden kommer det dock visa sig vara en långt större och mer omfattande härva än RP anat, och det är egentligen Sällskapet som rycker i trådarna... (men nej, kampanjen kommer INTE att leda fram till Mörkret. Jag avskyr Mörkret)

Tack för alla tips på ljud och musik, förresten. Jag har själv ett bra tips till Eon i allmänhet: Musiken i Legend of Zelda: Ocarina of Time.
Spelmusik passar bättre än filmmusik, i mitt tycke. Filmmusiken är liksom avpassad till ett strikt manus, där höjdpunkterna(kan inte riktrigt de musikaliska termerna) i musiken stämmer med filmen. Spelmusiken är gjord för att ligga och gnola i bakgrunden i alla möjliga situationer, och bara skapa stämmning. Precis vad man vill i rollspel alltså.

/Doda (Zelda-vän och Mörker-fiende)
 

trinker

Warrior
Joined
6 Aug 2000
Messages
299
Om du går in här så hittar du dock bara några exempel. Men det kommer riktigt bra musik till World of Warcraft!!

mvh cozcin
 

Alchas

Veteran
Joined
6 May 2003
Messages
11
Re: Dead can Dance [Mycket, mycket OT]

Det är en liveskiva, kom ut 1994.... Mycket bra, det är iofs det mesta med dem.
 

Doda

Veteran
Joined
17 Dec 2002
Messages
73
Location
Karlstad
Mer om kampanjen

Problemet är att den är mycket noggrant anpassad till mina spelare, samt att spelarnas handlingar styr händelseutvecklingen otroligt mycket, så att det är svårt, och dessutom meningslöst, att skriva ner den som mer än kladdiga anteckningar, då det inte finns något klart händelseförlopp som troligen kommer att följas om kampanjen skulle spelas med en annan spelgrupp. Men om ni vill ha bakgrundsstoryn som inspiration skulle jag gärna skriva ner den (när jag har mer tid)

Hittade för övrigt perfekt bakgrundsmusik till kampanjen:
Soundtrack - Legend of Zelda - Gerudo Valley (Orchestrated)

//Doda
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Jag funderar på att använda bakgrunsljud till Eon, t.ex. regn, åska, fågelsång, "hamnljud" och liknande. Har någon provat det förrut? Var kan man hitta det?

Google är ett mycket bra verktyg om man vill hitta saker och ting, exempelvis ljudeffekter.

Söker man med hjälp av detta eminenta verktyg hittar man en och annan site, där man för dyra pengar kan köpa effekter.

Men det finns även siter som har gratisnedladdningar.
 

jorik

Veteran
Joined
9 Nov 2002
Messages
102
Location
Flurkmark
Köp The Celtic Circle vetja...
Den är ganska skön att lyssna på vid rollspelsarragemang.

/jorik
 

Aleon

Veteran
Joined
21 May 2003
Messages
4
Location
Herrljunga
man kan ju lyssna på tex, braveheart skivan eller tex enya, enigma, det är jävligt bra tycker jag och mina polare som jag kör med!!
 

Hartland

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
384
Location
Umeå
Personligen gillar jag musiken i från the elder scrolls 3: Morrowind. Och Taku Iwasaki's kenshin teman(som i flera). Morrowind låtarna kan spelas direkt från datorn om spelet ligger inne på hårdiskan men de andra har jag ingen anning hur men (som naug säger) får tag på dom lagligt, så vida man inte importerar kanske... humm.
För övrigt så har man en dator i rumet kan man ju spela musik där ifrån, kan funka, har gjort det för mig, men ha inte för lång spellista då tar det en stund att hitta rätt låt.

aja. klotrar bara lite.
 
Top