Musik, bakgrundsljud etc.
Är det något ni använder er av när ni spelar?
Isåfall, vad?
Jag hittade en rätt häftig webbsajt med bakgrundsljud: http://tabletopaudio.com/
Annars brukar jag sätta upp en spellista med musik från Game of Thrones, Crusader Kings II, Pillars of the Earth etc.
Om det blir rollspel i Noir, Western eller något helt annat så får ju musiken anpassas.
Jag brukade köra mycket med bakgrundsmusik när jag körde mycket modern horror. Silent Hill-soundtracken var då extremt behjälpliga. Jag har också använt delar av soundtracken till Guy Richies lite skitigare filmer (Lock Stock, Snatch, framför allt Rocknrolla) till Null State.
Jag uppskattar musik som skapar stämning men inte drar till sig uppmärksamheten. Datorspelsmusik brukar vara överlägsen där; musik med sång går nästan alltid bort och filmmusik är ju typ alltid timad till filmens dramatik. Det ska mer ligga som ett litet jämnt muller i bakgrunden, tycker jag.
Mundo said:
Ja precis. Serier och datorspel brukar fixa det rätt bra med att helt enkelt lägga musiken i bakgrunden för att skapa en stämning.
Alltid bakgrundsmusik, gärna ambienceljud, alltså ljudet av en djungel eller regn eller storm. Jag kan nästan inte spela utan bakgrundsmusik.
Det blir alltid Spotify för mig, mp3or är bökigt. Jag brukar börja med att skapa en playlist som jag alltid har i bakgrunden när jag skriver och klurar, och sen är den på i bakgrunden när vi spelar. Delar gärna med mig av de playlists jag har om någon är intresserad.
Awesome sida förresten, tack för tipset!
Saknar bara en repeatknapp på spelaren på sidan...
Helt orelaterat: Det kändes helt fantastiskt att upptäcka att man kunde ställa in så att man ser bloggen i klassiskt läge istället för det där vedervärdiga "tidskrift"-grejset som skuttar omkring och som stänger hela artikeln man sitter och läser om man råkar klicka på sidan och grejer...
Ibland händer det att vi har bakgrunds musik, men allt som oftasts så har vi ingen. Vet inte varför våran SL oftast spelar utan bakgrunds musik.
Men när det gäller mig själv så kan jag säga att jag inte igentligen tycker om att ha bakgrunds musik när jag/vi spelar, varken i pnp rpg's, eller i data/konsol-spel... specielt på data/konsol (där jag allt som oftast antingen sänker ner den väldigt lågt, om inte stänger av den helt). Anledningen har att göra med hur min fokus fungerar mm.
Jag tycker inte om bakgrundsmusik, men det kan bero på taffliga spelledare som förstört upplevelsen för mig.
"Det regnar"
*ljudet av regn*
5 timmar senare...
"Det regnar fortfarande"
*samma jävla regnljud i 5 timmar i sträck*
Det är faktiskt en form av vattentortyr.
"Ni hör..."
...
"vänta..."
...
*2 minuter går, medan spelledaren frenetiskt letar i sitt MP3-arkiv*
...
(gäsp)
...
*ytterligare 2 minuter går*
...
"Det här!"
Öh? Va? Spelar vi fortfarande???
Mundo said:
Men det är ju ambient-ljud, inte bakgrundsmusik!
Ja, ambient ljud klarar jag mig ofta utan, men bakgrundsmusik är nästan ett måste för mig. Det ska ju spelas på en låg volym så det inte stör såklart, och gärna utan sång.
http://naturesoundsfor.me
Den här kan man köra för sig, eller i kombination med någon av de andra.
Jag testade att köra grott-ambienten från Tabletop Audio tillsammans med vattendroppar och brus från Naturesounds, för att skapa en kloak. Funkade rätt bra.
Jag sätter ihop två eller tre mappar på en USB-pinne.
Mapp 1 innehåller en eller flera titellåtar som markerar den formella inledningen av spelmötet. I kampanjen i Järn som jag spelleder just nu så består den av den här låten:
Mapp 2 innehåller generellt passande musik till spelet. Den körs på autorepeat och shuffle. Till Järn-kampanjen så ligger en salig blandning av valda bitar från Bear McCrearys "Battlestar Galactica: Razor/The Plan", Tuomas Kantelainens "Mongol", Kitaros "Heaven and Earth, Kenji Kawais "Seven Swords" och valda spår från Lisa Gerrard.
Ibland delar jag upp mapp 2 i två mappar: generell ambient i den ena och ösig action i den andra som då blir mapp 3. Men allt eftersom jag blir äldre och latare så struntar jag ofta i det och sänker volymen när det inte är fajt. Även denna mapp körs på autorepeat och shuffle.
Fördelen med att ta med sig musik på en pinne är att den kan spelas även offline på en stor hög med olika enheter: laptop, tablets (mha adapter), PS3, flertalet moderna bluray- och dvd-spelare och hemmabioreceivers, HTPCs etc, och att den inte försvinner om artisten får krupp på Spotify och tar bort sin musik därifrån.
Nackdelen med att ta med sig musik på en pinne är att ett antal olika spelarmjukvaror har börjat att vägra att bara spela innehållet i en mapp, utan istället sorterar in saker efter artist och/eller album och spelar efter det, eller kräver en spellista om man ska frångå artist/album-strukturen. Och det är jättebajs.
Jag pillar absolut inte med ambient-ljud och utöver titellåten så pillar jag absolut inte med individuella spår. I absolut värsta fall när ett spår definitivt inte passar så trycker jag fram till nästa spår.
Jag kör med samma teknik även när jag spelar hemma, eftersom ljudanläggningen vid rollspelsskrivande (datorn i arbetsrummet) inte är samma som vid rollspelande (mediaspelare i vardagsrummet).
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.