Vi använde mycket musik under högstadiet och har sedan använt det vid andra tillfällen. Mycket Dark Wave (Arcana, Protagonist, Elend etc.) eller instrumental metal signerad Therion.
Men varför jag kommit till denna slutsats är enkel: om du sitter där med din skivsamling som SL och fipplar med CD-spelaren varje gång något intressant ska hända så är det du som SL, och inte de olydiga spelarna, som tappar närvaro. Dessutom är det ofta Iron Maiden och inte Drakar och Demoner som ger mig nostalgiska rysningar efter högstadiets spelomgångar... ska det vara så?
Egentligen tycker jag väl att lågmäld instrumental musik - särskilt sådan som kommer från skräckfilmer - kan fungera alldeles utmärkt som bakgrund. Men om valet är att ha eller inte ha så lutar det nog mot inte. Har jag bakgrundsmusik så måste den fylla ett väldigt specifikt syfte.
Sedan var denna förvandling från att använda till att inte använda kommer ifrån - det har jag ingen aning om. För inte alls länge sedan hade vi det nästan hela tiden... nu har vi det aldrig.