Nekromanti Bakgrundsmusik

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag undviker det helst, om inte RP faktiskt är på en konsert eller på en plats där musiken faktiskt spelas.

Möjligen kan det funka om sången är på ett språk spelarna inte förstår.

Big Marco

Läskig
Beror på hur det används - är det klubbmusik i en modern setting så sure. Är det hårdrocksengelska i Eon så nej.

Genesis

Ni dés ni maître
Jag antog väldigt länge att det var dåligt, men sedan så spelade jag i ett scenario där spelledaren använde sig av det, och det störde inte alls. Sedan dess har jag inte haft något emot det.

Möjligtvis kan jag tänka mig att sång på svenska kan störa. Jag har bara kört engelska.

EDIT: Hoppsan, det var tänkt som ett svar på originalinlägget. Så kan det gå.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Det fungerade för mig då jag var yngre i alla fall (och inte hunnit köpa på mig tillräckligt med instrumentalmusik) - och fungerar ännu i dag vid de få tillfällen jag använder det. Så jag säger ja, det fungerar. Men detä r antagligen otroligt individuellt.

Pom

Swashbuckler
Jag ansluter mig till kören som säger att det funkar om inte texten är i förgrunden. Lyckligtvis är det ovanligt med tydlig textning i populärmusik och klassisk musik. Klassisk musik sjungs dessutom ofta på språk som väldigt få rollspelare behärskar.

Poängen med bakgrunds- och stämningsljud är att de skall vara bakgrunds- och stämningsljud, inte meningsfyllda budskap i exaktare mening.

Jag har använt musik med hörbar och förståelig text, men inte ofta och bara när det varit speciella tillfällen där musik + text gett exakt rätt stämning.

Robert Jonsson

Jag minns ett Kult-äventyr som jag hörde några killar tala om på ett Konvent för länge sen (tror det FiKon...). Där hade spelledaren skapat ett egett soundtrack som spelades under valda delar av kampanjen och varje låt hade ledtrådar till storyn som karaktärerna spelade.

Visst, det är ett fasligt meta-gaejmande men jag tyckte det var en riktigt häftig idé. (Kanske för spelarna var helt frälsta när dme beskrev det.) I så fall skulle musiken inte längre vara bakgrundsmusik, utan spela en större narrativ roll. Det är dock svårt att skapa den kopplingen på ett bra spelbart sätt och att foga in musik som passar (då måste man nästan skriva in storyn kring musiken).

Pom

Swashbuckler
Ambitiöst!

Jag tror inte jag själv kommer att spelleda någon kampanj där just det greppet är lämpligt, men som engångsexperiment förstår jag att det var mycket givande för alla.

Att spela ledmotivet innan personen/företéelsen som ledmotiv tillhör är annonserad är så långt jag sträckt mig när det gäller att ge spelarna ledtrådar från musik.

Johan K

Gammal & dryg
Funkar det med bakgrundsmusik med sång i? Är det störande eller vad tycker ni?
Varför skulled et inte funka ?
För min delö så funkar det lika bra som musik utan sång. Så det är bara at tuta & köra.

MrG

Swashbuckler
Bakgrundsmusik - funkar

Japp, till såpan har vi nästan alltid Frank Sinatra i bakgrunden, Thug R Us hade James Bond låtar, ofta Enya och dylika sångerskor till Pendragon, en del skum jazz till CoC och blandar Morricone med Cash till västern.

Och klassikern för mig är att köra "I´m going slightly mad" av Quenns till CoC, det har flera gånger gjort spelarna nervösa :gremwink:

-Gunnar

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Skrivit eget soundtrack? Som i komponerat sin egen musik?

Annars har det blivit vana för mig när jag är i kampanjer att plocka ihop ett soundtrack ur musiksamlingen. Ett tema per rollperson och viktig SLP, några för specifika känslostämningar och platser. Och så en ouvertyr att spela medan spelarna kommer till ro.

Det är för övrigt rätt bra med ouvertyr, det är min signal till dem att jag är redo att börja spelleda, och när de är lugna så har de signalerat att de är redo att börja spela, då byter jag till "spelmusik" och så kör vi igång.

Robert Jonsson

Nej, det var slarvigt skrivet av mig. Vad jag menade var att han plockade låtar från existerande band (jag minns att Metallica var ett band, tror Black Sabbath också var med) och fått in dem i berättelsen så att de gav ledtrådar till handlingen.

I övrigt håller jag med dig om att tillvägagångssättet är ett bra ettt. Jag har skaffat ett par bärbara högtalare till min MP3-spelare och det är lättare nu att skifta mellan olika slingor av musik då det behövs. I love my techy gizmos. :gremgrin:

wilper

Jag tar och ändrar ID3 taggarna i låtarna så att XMMS (Winamp för Linux, typ) visar vilken musik det är typ "Spännande", "Sorgligt" eller "Ninjaklanen anfaller". Sedan kan jag med ett getöga på laptopen växla mellan låtar och juster volym utan att behöva kura ihop mig över en fjärrkontroll. De jag har spelat med har sagt att jag tittar på datorn för mycket iaf, vilket jag var orolig för skulle vara fallet. Jag har dock inga anteckningar i datorn, utan allt sådant är på papper.

Och.. specialkomponerad musik skulle vara kickass btw. :)

PVC

Veteran
Allting är naturligtvis beroende på situationen. Men i allmänhet brukar sång som inte är allt för påträngande fungera lika bra som instrumental musik.

Den största risken med sång i bakgrunden är att spalarna tappar koncentrationen; dock brukar jag bara leta efter andra saker att avleda min uppmärksamhet när spelandet är tråkigt och då spelar det ju inten roll vad för bakgrundsmusik. Vill man vara helt säker kan man som andra sagt använda sång på okänt språk eller sång utan egentliga ord.

Lycan

Hero
Min upplevelse är att folk inte lyssnar sådär värst aktivt på musiken. Jag brukar slänga in alla möjliga konstiga grejor, och enda gångerna folk klagar är när de får felaktiga associationer.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag har absolut inget problem med sång i bakgrundsmusiken. Till exempel använde några av Tom Waits allra mest groteska låtar till den vandöda staden Fari-Nhata i Den Femte Konfluxen, vilket i mitt tycke gav en mycket mer särpräglad och dyster stämning än vanlig "fantasybakgrundsmusik".

Robert Jonsson

Jag vill inte peta i ID3-taggarna eftersom det messar upp min sortering i I-Tunes. Använder sådan musik då jag skriver också nämligen. Däremot gör jag spellistor och det går snabbt att skifta mellan dem och det fungerar väl ungefär så som du gör med ID3-taggarna.

Håller med om specialkomponerad musik rockar. Det är därför jag har det till Bortom: Lögnens slöja. När Noas sista drag läggs upp så kommer en del teman lägga upp tillsammans med det. :gremsmile:

wilper

Hmm?

1. Skapa en map "Ascoola kampanjen"
2. Kopiera in M.A. Numminen - Som en gummiboll.mp3 till "Ascoola kampanjen"
3. Ändra ID3-taggen i kopian till Rollspel - Slutstridsmusik.

Får I-tunes krupp av det? Skräpprogram!

Robert Jonsson

Nej, den får inte krupp av det. Jag får krupp av det. Ändrar jag ID3-taggen så går inte ade automatiska sorteringsfunktionerna jag byggt upp och som automatgenereras särskilt bra längre. Det är som om du ska försöka se ut genom en bilruta efter att måla den svart. Du kan fortfarande hitta fram rätt, men det är tamigtusan inte särskilt lätt. :gremwink:

Bäst vore om det fanns ett liknande system med Etiketter såsom Wordpress och G-mail har. Det skulle jag vilja ha. :gremsmile:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Bah!

ID3-taggar ska enbart innehålla korrekt information om artist, låttitel, årtal, genre, skiva och nummer på skivan. Annars får man ju krupp på skiten.

Och hålla på och kopiera en massa låtar? Bah, amatörmässigt!

Itunes får krupp av lite alltmöjligt, eftersom det är ett skitprogram som tror att det är bättre än vad jag är på att sortera min musik och dessutom drar onödigt med systemresurser. Ska man bara lyssna på musik finns det inget bättre än ett egenhändigt specialinställt Foobar. Man kan t.om få det att se ut nästan exakt som Itunes, med skillnaden att det ändå inte blir skitfult och fortfarande inte tar särdeles mycket systemresurser.

Ska man spela upp musik i rollspel finns det nog inget bättre än mitt eget Tempest, tyvärr. Jag säger tyvärr, för just nu är skiten skriven i Visual Basic och har inte uppdaterats på några år. Det är fortfarande bäst. Skitpraktiskt - jag lägger upp de låtar jag vill ha i bekväma minneslistor, och så väljer jag låt som ska loopas genom att först välja spellista med F1-F12 och sedan låt med 0-9.

Mao, jag har en mycket tyst dator bakom mig med avstängd skärm som är kopplad till ett högtalarsystem, och på en låg pall bredvid mig har jag ett tangentbord. När jag ska byta låt sträcker jag lite lojt ner handen och trycker "f1" och sedan "5", och så har jag bytt musik. Skiten har crossfadeing också, fast det är så fulhackat att jag inte vet om det blir kvar i nästa version. Tempest är gratis och jättebra. Ta en titt. Kommentera gärna om ni testar. Nästa version ska skrivas i Python och kommer att kunna köras i Linux och OSX också.

//Krank, som är för nyvaken för det där med finkänslighet