Hejsan!
Är ny användare här på www.rollspel.nu men är en gammal rollspelare som dock inte spelat rollspel på över 10 år. Slutade spela strax innan den första versionen av Eon släpptes.
Jag är istället uppväxt med de tidigare versionerna av Drakar och Demoner, Sagan om Ringen, Western och Mutant.
De sista åren av min rollspelskarriär spelade min spelgrupp främst Drakar och Demoner -91. Det var också detta spelet som introducerade de s.k. bakgrundspoängen för oss vid skapandet av sin rollperson. Även om systemet hade vissa problem såg vi ändå detta som ett steg i rätt riktning för att skapa intressanta rollspersoner.
Härom dagen bestämde jag mig då plötsligt för att beställa Eons grundregler (tredje versionen) och ett gäng moduler från Neogames. Jag vet inte om jag någonsin kommer spela spelet då jag som sagt inte har spelat rollspel på många herrans år och då jag inte längre umgås med folk som är intresserade av denna typen av tidsfördriv. Men jag tyckte det skulle vara skojigt att sätta mig in i dagens rollspel litegranna och åter uppleva tiden då man låg nerbäddad i sängen, eller nedsjunken i soffan, och läste kilovis med regler.
Något som jag dock upptäckte snabbt, och varför jag nu också skriver detta inlägget, är att man i Eon åter gått tillbaka till att slumpen får bestämma mycket av kreationen av rollpersonen. Detta är något jag personligen tycker är synd och undrar hur andra ser på den saken. Det känns lite som det steget som Drakar och Demoner -91 tog nu har tagit ett steg tillbaka.
Nu är visserligen inte Eon detsamma som Drakar och Demoner men det känns ändå som slumpmässigt framtagna rollpersoner tillhör det förgångna. Åtminstone i min värld. För jag inbillar mig att i slutändan kommer det ju ändå bli så att spelaren (tillsammans med SL) kommer att sätta sig över slumpen när resultatet inte blir som man hade tänkt sig.
I vilket fall som helst så ser Eon världen väldigt intressant ut och jag kan knappt bärga mig att få fortsätta läsningen senare idag. Att åter få blicka tilbaka till en svunnen tid som innhöll så mycket spänning, dramatik och glädje.
Är ny användare här på www.rollspel.nu men är en gammal rollspelare som dock inte spelat rollspel på över 10 år. Slutade spela strax innan den första versionen av Eon släpptes.
Jag är istället uppväxt med de tidigare versionerna av Drakar och Demoner, Sagan om Ringen, Western och Mutant.
De sista åren av min rollspelskarriär spelade min spelgrupp främst Drakar och Demoner -91. Det var också detta spelet som introducerade de s.k. bakgrundspoängen för oss vid skapandet av sin rollperson. Även om systemet hade vissa problem såg vi ändå detta som ett steg i rätt riktning för att skapa intressanta rollspersoner.
Härom dagen bestämde jag mig då plötsligt för att beställa Eons grundregler (tredje versionen) och ett gäng moduler från Neogames. Jag vet inte om jag någonsin kommer spela spelet då jag som sagt inte har spelat rollspel på många herrans år och då jag inte längre umgås med folk som är intresserade av denna typen av tidsfördriv. Men jag tyckte det skulle vara skojigt att sätta mig in i dagens rollspel litegranna och åter uppleva tiden då man låg nerbäddad i sängen, eller nedsjunken i soffan, och läste kilovis med regler.
Något som jag dock upptäckte snabbt, och varför jag nu också skriver detta inlägget, är att man i Eon åter gått tillbaka till att slumpen får bestämma mycket av kreationen av rollpersonen. Detta är något jag personligen tycker är synd och undrar hur andra ser på den saken. Det känns lite som det steget som Drakar och Demoner -91 tog nu har tagit ett steg tillbaka.
Nu är visserligen inte Eon detsamma som Drakar och Demoner men det känns ändå som slumpmässigt framtagna rollpersoner tillhör det förgångna. Åtminstone i min värld. För jag inbillar mig att i slutändan kommer det ju ändå bli så att spelaren (tillsammans med SL) kommer att sätta sig över slumpen när resultatet inte blir som man hade tänkt sig.
I vilket fall som helst så ser Eon världen väldigt intressant ut och jag kan knappt bärga mig att få fortsätta läsningen senare idag. Att åter få blicka tilbaka till en svunnen tid som innhöll så mycket spänning, dramatik och glädje.