Nekromanti Balans och Moment i Strid

Troberg

Sinister eater
Re: Jag vet.. hjälp.. :-O

(eller snarare Einsteins) visdomsord "Keep it as simple as possible, but no simpler" är en bra målsättning.
Attans, har Einstein snott det av mig! Skämt åsido, jag visste inte att det var han som sagt det först, jag har hört det från en annan källa.

Troberg

Sinister eater
Re: Jag vet.. hjälp.. :-O

Antagligen. Och jag fasar för hur detta intresse kan kombineras med ditt intresse för bilar och buskörning av dessa.
Du inser min plan! Jag funderar på att köpa en liten billig begagnad bil (troligen en Honda Civic CRX som redan har bra vägegenskaper och skaplig motor för sin vikt och dessutom lämplig utformning för den tänkta modifikationen) och sedan montera några pulsjetmotorer på den för lite extra kick vid rödlysena.

I första skedet provkör jag nog dem på något simplare, just nu verkar det som en enkel isjakt eller cykel. Isjakten har ju fördelen att man kan provköra där folk inte klagar på ljudet och att man inte behöver bry sig om att kunna styra.

Troberg

Sinister eater
En förrädare med andra ord :-) [NT]

NT = No Text (Ingen text)

Sodivra

Champion
Hur - då?

I mitt system så är skada, initiativ, färdighetsmodifikation, skada man delar ut och försvar alla aspekter av samma sak. Enkelt, prydligt och ganska så realistiskt

Det var ju lite det som var tanken med balans/moment. Balans/Moment är skada, iniativ, Balans är färdighetsmodifikation och försvar och Moment är iniativ. Men nu känns det alltså lite trögt.
Med andra ord, vill du utveckla?

Sodivra

Champion
Re: Whee...

Jag antar att du med effekt under 1 menar att tärningen landar på mindre än det man drog ifrån. Strikt sett så får man ju en effekt under 1 om man slår 16 mot en chans av 11 (dvs en miss med -5). Att få en chans till att lyckas i det fallet bara för att man drog ifrån 1 verkar orimligt...

Ja, duuh.. :)

Man skulle kanske kunna anta att en viss andel av läges-skadan är ihållande. För stryktåliga pers kunde denna andel vara mindre, för veka personer kunde andelen vara större.
/.../
Eller kanske ett enkelt tröskelvärde: förlorar man mer läge än sin skedetålighet(/2?) så förlorar man X poäng mera långsiktigt...
/.../
Om man bara vill anpassa effekten till rätt intervall kanske man kan dela med 2 eller tre istället? Det är trevligare än tabeller

Jag vill ju verkligen ha en massa olika variablar: Det ska gå att få en smäll som slår dig ur balans, det ska gå att få en smäll som skadar moment snarare än balans.. Osv. Men det kanske är här jag får göra avkall..

En lösning vore kanske att låta folk kämpa sig ur sina underlägen. Man kan när man vinner få bota sitt eget underläge snarare än att skada motståndarens.. kanske utan att effekten halveras först, om man vill ha en snabbare växlande strid.
Hmm, säg så här: Kanske man skulle få lägga upp två värden för Läget i Moment och Balans: Alltså hur mycket man satsar på attack, och hur mycket man satsar på försvar, ungefär. Lyckas man nå över den andres balans (försvar) så skadar man, lyckas man nå över den andres moment ´(attack) så byts iniativet.. Man kan flytta en del från tärningsslaget till dessa satsningar för att förenkla det hela. Kanske bara ha ett tärningsslag, såvida inte den försvarande försöker sig på något speciellt? (Och i SLP:s fall kan man utgå från att dom inte gör det) Vet inte riktigt, men det känns som om det skulle kunna fungera.

Att satsa mer på försvar innebär också att man har svårare att klanta till det. Att satsa mer på attack gör att det är lättare att trötta ut sig.. Eller så. -När jag säger "satsa" så menar jag inte att man ska förbruka poäng, utan mer att man ungefär har 10 poäng att fördela mellan Balans och Moment varje runda.. Eller så. För att göra det enkelt för sig:
Momenthögen = Moment
Balanshögen = Balans-Moment

Samtidigt så ska vissa vara bra på att använda t. ex just Moment. Detta kanske kan funka.. Jag får låta det sjunka in lite, kom gärna med idéer och tankar.

Troberg

Sinister eater
Re: Hur - då?

Med andra ord, vill du utveckla?
Gärna, men tyvärr har jag inte tid just nu, en stor del av systemet måste förklaras eftersom det mesta siiter ihop. Jag får spara den godbiten till en annan gång.