Re: Whee...
Jag antar att du med effekt under 1 menar att tärningen landar på mindre än det man drog ifrån. Strikt sett så får man ju en effekt under 1 om man slår 16 mot en chans av 11 (dvs en miss med -5). Att få en chans till att lyckas i det fallet bara för att man drog ifrån 1 verkar orimligt...
Ja, duuh..
Man skulle kanske kunna anta att en viss andel av läges-skadan är ihållande. För stryktåliga pers kunde denna andel vara mindre, för veka personer kunde andelen vara större.
/.../
Eller kanske ett enkelt tröskelvärde: förlorar man mer läge än sin skedetålighet(/2?) så förlorar man X poäng mera långsiktigt...
/.../
Om man bara vill anpassa effekten till rätt intervall kanske man kan dela med 2 eller tre istället? Det är trevligare än tabeller
Jag vill ju verkligen ha en massa olika variablar: Det ska gå att få en smäll som slår dig ur balans, det ska gå att få en smäll som skadar moment snarare än balans.. Osv. Men det kanske är här jag får göra avkall..
En lösning vore kanske att låta folk kämpa sig ur sina underlägen. Man kan när man vinner få bota sitt eget underläge snarare än att skada motståndarens.. kanske utan att effekten halveras först, om man vill ha en snabbare växlande strid.
Hmm, säg så här: Kanske man skulle få lägga upp två värden för Läget i Moment och Balans: Alltså hur mycket man satsar på attack, och hur mycket man satsar på försvar, ungefär. Lyckas man nå över den andres balans (försvar) så skadar man, lyckas man nå över den andres moment ´(attack) så byts iniativet.. Man kan flytta en del från tärningsslaget till dessa satsningar för att förenkla det hela. Kanske bara ha ett tärningsslag, såvida inte den försvarande försöker sig på något speciellt? (Och i SLP:s fall kan man utgå från att dom inte gör det) Vet inte riktigt, men det känns som om det skulle kunna fungera.
Att satsa mer på försvar innebär också att man har svårare att klanta till det. Att satsa mer på attack gör att det är lättare att trötta ut sig.. Eller så. -När jag säger "satsa" så menar jag inte att man ska förbruka poäng, utan mer att man ungefär har 10 poäng att fördela mellan Balans och Moment varje runda.. Eller så. För att göra det enkelt för sig:
Momenthögen = Moment
Balanshögen = Balans-Moment
Samtidigt så ska vissa vara
bra på att använda t. ex just Moment. Detta kanske kan funka.. Jag får låta det sjunka in lite, kom gärna med idéer och tankar.