Galdermester
Warrior
Jeg har tenkt endel balansen mellom kriger og mystiker, og jeg synes at den er litt "skjev" i Eon!Ymir;n313575 said:En gyllene regel har varit att magiker inte ska kunna överglänsa andra rollpersoner på deras grej. Dvs, en krigare med svärd är fortfarande bättre på sin grej, att slåss mot folk, än vad en magiker är.
Det kan selvfølgelig bare være meg og i gruppen jeg spiller i, så det hadde vært fint og fått noen innspill.
I Eon så er det jo ingen begrensninger med tanke på mystikk & magi som i andre rollespill. Andre rollespill har laget skille ved at for eksempel magikere ikke kan bære jern hvis de skal kunne kaste magi (noe som setter begrensninger både på våpen og rustninger), i andre spill har magikere og prester mye mindre HP enn krigeryrker (altså de tåler mye mindre), andre steder har de dårligere forutsetninger for å sloss, eller de kan ikke bære tunge rustninger osv.
Eon er jo et "realistisk rollespill", så derfor har det ikke noen sånne begrensninger. Det hadde jo vært litt rart at hvis en kriger for ville lære seg litt magi, og dermed så plutselig tålte han mye mindre, eventuelt så ble han plutselig dårligere til å sloss (det med at jern hindrer magi kunne dog selvfølgelig vært "logisk mulig").
Effekten av at det ikke er noen begrensninger, er jo at en som lager en krigermunk eller en magiker vil kjøpe seg maks opp på for eksempel sverd og skjold, og vil bli akkurat like gode som de "rendyrkede" krigerne. Jeg tipper at noen kommer til å tenke at "ja, men alt koster poeng, så det vil være prioriteringer", og det er jo sant. Men en begynner med såpass mange erfarenhetspoeng at for eksempel en prest kan fint velge teologi, seremoni, kanalisere og så sverd, skjold og undvike, og kjøpe seg opp maks på de.
Jeg har ikke regnet eller tatt noen dyp analyse av dette, men av sånn "kort erfaring" så vil en mystiker bli mye bedre til å slåss i nærkamp enn en kriger, og hvis han heller ønsker å lage en mer "snikete rogue" så blir han bedre på å snike seg å gjemme seg osv enn en rogue noen gang blir. Alt dette pga han blir lett like god som alle andre klasser, men får heftige bonuser på "toppen".
Det er ikke sånn at besvergelsene eller bønnene er "overpowered" i seg selv, for eksempel så er ikke en "fireball" mye bedre enn en bue eller armbrøst. Men de kommer heller på toppen av det en kriger vanligvis gjør.
Det som er dumt med denne balansen er jo at ingen vil lage en "kriger", når de for eksmepel kan lage en Martariprest som kan kaste "skärpe" og gjøre +2T6 i skade, og så bønner for å gi seg selv pluss på alle chockslag, skrekkslag osv.
Skal en lage en rolleperson som er god til å slåss i nærkamp så burde en for eksempel lage en krigerprest som kan forblinde motstanderen i de rundene han er forsvarer, og som kan booste sine egne ferdighetsverdier, skade, chockslag osv.
Ved å ikke ha noen slags begrensninger så blir de "klassiske krigerne" og "mystikerne" helt like, bare at mystikerne blir mektigere. Men er det bare jeg som har disse tankene og er det noen som har funnet ut ett sett og løse det på?
Jeg vil jo helst ikke at en skal ha noen kunstige sperrer eller lignende. Jeg har vært inne på tanken at en kanskje kunne ha begrensninger på ferdighetsgruppene som en kunne kjøpe seg opp på maks, slik at krigeren kan kjøpe seg opp høyere i stridsferdighetene, og så feks mystikere i "mystikk&kunnskapsferdigheter". Eller at for eksempel krigerklassen er den eneste klassen som kan starte med stridsferdigheter. Jeg er ikke overlykkelig av noen av disse løsningene, så det har bare vært tanker, men er det noen andre som har noen lignende tanker eller løsninger? :grin: