Nekromanti Balansering av Egenskaper i F!

Tomatalven

Hero
Jag har inte kört fantasy! Än, men när jag kollar på reglerna för vilka handlingar som passar till vilka egenskaper så tycker jag att Fysik och Närvaro är lite "överprioriterat". T. ex tycker jag motorik borde användas när man smyger eller gömmer sig, dels för att det ju liksom är fingerfärdighet fast typ i hela kroppen, men ändå inte så styrke/uthållighetskrävande, dels för att lyfta fram det mer i "rampljuset". På samma sätt som man fördelar Charismans funktioner på närvaro och inteligens kan man väl fördela Dexterity på fysik och motorik. Inteligens kan man göra vikyigare genom att låta magiker börja med int+magi antal spells. Annars används det ju typ bara till att övertala. Vad tycker ni? Jag gillar verkligen att det är så lättmoddat!

Duddmannen

Hero
Jag reagerade på detta också till en början, men har nu kommit att tycka att det har en viss charm. För mig känns det lite mer old-school att vissa val är uppenbart bättre än andra - det är så jag vill ha det. Sedan är jag givetvis inte främmande för att ändra, till exempel att låta de av mina spelare som satt högt i Motorik få slå med de tärningarna istället för Fysik i vissa fall. Det handlar mera om hur bra de kan motivera varför det ska vara så. Det spelar ju inte på så många tärningar i skillnad efter ett tag.

Herr Grönstedt

Swordsman
Egentligen är grovmotorik och finmotorik ganska olika saker. Fast resonerar man så så får man snart väldigt många egenskaper, och visst är det som du säger at man kunde vikta upp en del egenskaper lite.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Herr Grönstedt said:
Egentligen är grovmotorik och finmotorik ganska olika saker. Fast resonerar man så så får man snart väldigt många egenskaper, och visst är det som du säger at man kunde vikta upp en del egenskaper lite.
Det är därför man inte tänker "vad har folk för egenskaper" utan "vilka aspekter är jag intresserad av att simulera, och hur bör de klumpas ihop för att alla egenskaper ska bli ungefär lika användbara i den tilltänkta spelstilen" =)

Tomatalven

Hero
Jag har blivit besatt av att alla karaktärer på samma level ska vara lika bra, men kanske på olika saker. Blir irriterad på rollspel där det inte är självklart ^^ Samma grej gäller när det gäller egenskaper till en viss grad. Är jag inte old school? :gremtongue:

Arfert

Facit
Jag jobbar på att de andra Egenskaperna ska kunna påverka olika delar av strid på nåt sätt. För att folk ändå är mest intresserade av att döda diverse motståndare. :gremwink:

Tomatalven

Hero
Nice! Ska det med i en expansion? För jag har börjat utbeckla lite mer regler för besvärjelseutdormning med mera. Förresten, en sak som skulle kunna göra Inteligens mer användbart: på samma sätt som man får skadebonus om man har extra hög fysik får man Inlärningsbonus för höga Inteligensnivåer. Den kan funka så att när du köper uppgradering av förmågor får du 1+bonusen poäng att dela ut på förmågorna. Det sänker också kostnaden för att köpa nya förmågor, det blir originalkostnaden - inlärningsbonusen.

Arfert

Facit
Det kommer i så fall i 2nd edirion. Som kommer relativt snart, då jag bara har 9 ex av grundboken i lager.

hakanlo

Hero
När jag spelar F! heter egenskaperna Styrka, Rörlighet, Intelligens och Psyke. Vad de innefattar förskjuts motsvarande namngivningen. I strid får man använda Rörlighet om man slås med dolkar, spjut, mm. Slåss man med klubbor och yxor måste man använda Styrka. Om man envisas får man använda psyke får att skjuta pilbåge.

Arfert

Facit
Hakanlo said:
När jag spelar F! heter egenskaperna Styrka, Rörlighet, Intelligens och Psyke. Vad de innefattar förskjuts motsvarande namngivningen. I strid får man använda Rörlighet om man slås med dolkar, spjut, mm. Slåss man med klubbor och yxor måste man använda Styrka. Om man envisas får man använda psyke får att skjuta pilbåge.
Intressant modifiering.

Tomatalven

Hero
Arfert said:
Det kommer i så fall i 2nd edirion. Som kommer relativt snart, då jag bara har 9 ex av grundboken i lager.
Men vafan... Hade jsg vetat det hade jag väntat till i vår med att köpa... x) Hur stora skillnader blir det?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ah, men hade du inte köpt dit ex hade det varit 10 ex kvar innan det blivit dags för en andra utgåva =) Nio personer till måste köpa ett ex trots att det är så nära till en ny version :gremwink:

Tomatalven

Hero
En stridsteknik där du använder Inteligens: Förutse attack. När motståndaren alpr sin attack kan du slå ett Int-slag med svårighetsgrad motståndarens Int, lyckas du får du en extra försvarstärning.

Arfert

Facit
Tomatalven said:
Arfert said:
Men vafan... Hade jsg vetat det hade jag väntat till i vår med att köpa... x) Hur stora skillnader blir det?
Inte jättestor skillnad alls. Och jag skulle tro att nästa ed kommer TIDIGAST i sommar. Av olika skäl.

Tomatalven

Hero
Grubblar på andra sätt att använda Inteligens i magi, inspirerat av det nya supplementet Originalen! , men för "vanliga", klasslösa magiker. En magikers Begränsningar (hur många sorters magi hen inte kan) påverkas av nivån i Inteligens. T.ex Inteligens 1: 4 Begränsningar, 2-3 : 3 Begränsningar, 4-6: 2 st. 7-9: 1 och först vid 10 i inteligens kan man utföra vilken magi som helst.

Bassejr

Hero
Tomatalven said:
Grubblar på andra sätt att använda Inteligens i magi, inspirerat av det nya supplementet Originalen! , men för "vanliga", klasslösa magiker. En magikers Begränsningar (hur många sorters magi hen inte kan) påverkas av nivån i Inteligens. T.ex Inteligens 1: 4 Begränsningar, 2-3 : 3 Begränsningar, 4-6: 2 st. 7-9: 1 och först vid 10 i inteligens kan man utföra vilken magi som helst.
Har fortfarande inte kunnat läsa Originalen. Vad exakt går begränsningarna ut på? och vad menas med "Sorters magi"?

Tomatalven

Hero
Bassejr said:
Tomatalven said:
Har fortfarande inte kunnat läsa Originalen. Vad exakt går begränsningarna ut på? och vad menas med "Sorters magi"?
I originalen har varje klass flera begränsningar, t.ex kan en alv inte kasta besvärjelser som helar, renar eller välsignar(3 magibgränsningar enligt min definition alltså). På det här sättet blir magiker mer profilerade på olika sorters magi, men det går fortfarande att improvisera fram spells i stunden. T.ex spelare: "jag vill frammana ett klot av katthår!" SL: "Ok, svårighetsgraden blir...". Det är roligare än att ha en färdig magilosta för karaktären, tycke jag.