Nekromanti Balansering

Köttsår

Veteran
Re: Österländskt rymdförnuft

en fråga (eller två egentligen) som dyker upp i mitt huvud när jag läser detta är dock om man inte skapar ett nytt problem.. om det dessutom hade funnits en soldat med hyffsad datorvana med i nödkapseln, blir det då inte så att han istället för att göra ett försök själv bara lutar sig tillbaks och låter våpet få panik så att jobbet blir avklarat? bara för att hans spelare råkar veta vad våpet har för nackdelar.. eller om soldaten har nackdelen "lyder alltid order" så kan hans sergant säga åt honom att gå in ensam och rensa ut alla aliens, för om han faktiskt spelar sin nackdel och tar självmordsuppdraget så kommer han ju garanterat att lyckas.

och varifrån kommer "gelèmässigt" egentligen?

Krille

Super Moderator
Re: Österländskt rymdförnuft

"eller om soldaten har nackdelen "lyder alltid order" så kan hans sergant säga åt honom att gå in ensam och rensa ut alla aliens, för om han faktiskt spelar sin nackdel och tar självmordsuppdraget så kommer han ju garanterat att lyckas."

...lyckas med ett självmordsuppdrag? Är det det som de sysslar med på Västbanken och i Gaza?

Så gärna för mig. Soldaten lyckas med sitt självmordsuppdrag, och får ett posthumt Victoriakors och en särskild minneshögtid där hans plutonskamrater snyftar, minns hans självuppoffrande hjältemod, dricker en skål till hans ära och skramlar ihop en liten extragåva till hans änka.

Jag ser egentligen inte problemet. Våpet rollspelar och de kommer undan. Soldaten rollspelar inte, vilket märks sen när soldaten vill använda sin egenskap "Lyder order".

Sen är du kvar i det gamla tänket. Soldaten har inte nackdelen "lyder order". De har vi ju just gjort oss av med, remember?

"och varifrån kommer "gelèmässigt" egentligen?"

Från Yassilus.

entomophobiac

Low Prep High Play
Poängen är väl att "Survival of the fittest" inte direkt påverkar rollpersoner, eftersom det tar en förbaskad tid och dessutom äger rum precis hela tiden.

Det enda som det poängterar är att de rollpersoner som faktiskt är bättre oftast kommer att överleva de som är sämre. Men vem har inte hört om en Level [högt] rollperson som dött/skadats på grund av ett dåligt beslut? Intelligens är ju också något som har med den starkes överlevnad att göra.

Sak samma. Jag tror vi är på ungefär samma spår. Den enda skillnaden kanske är att jag ser det roliga i ett spel som viktigare än spelbalansen. Den är sekundär. Men däremot får den ju inte glömmas bort helt, för det kan göra ett system oanvändbart.