Nekromanti Baldurs gate: EE Tips och tricks

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Rymdhamster said:
Ah, jag lider med dig! Jag har gjort samma grej så ofta! Man trycker ju på quicksaveknappen så ofta att det går av bara farten.

Den enda jag har märkt att man kan göra för att minska risken är att ha quickloadknappen lång ifrån quicksaveknappen. Det är förödande när de sitter bredvid varandra.
Kör på iPad. Då sitter dessvärre knapparna där de sitter. Urgh.

Übereil

Swashbuckler
Vitulv said:
En sak man INTE ska göra, som jag precis gjorde. När man slitit med en dungeon i en timme eller så, och efter mycket jävla om och men (och tusen reloads) lyckats komma en bra bit in och kliver i en fälla så halva partyt insta-dör. Få då INTE hjärnsläpp och klicka på quicksave istället för load.

Nu mår jag riktigt, riktigt illa. Skjut mig för fan.
Redigt trist. :gremfrown:

Vilken dungeon på vilken level?

Och (allmänt tips, sådär) det är i såna lägen det är bra med dubbla saves så man slipper välja mellan att köra om från början eller hitta ett halvt party till.

Übereil

Vitulv

Übereil said:
Vitulv said:
En sak man INTE ska göra, som jag precis gjorde. När man slitit med en dungeon i en timme eller så, och efter mycket jävla om och men (och tusen reloads) lyckats komma en bra bit in och kliver i en fälla så halva partyt insta-dör. Få då INTE hjärnsläpp och klicka på quicksave istället för load.

Nu mår jag riktigt, riktigt illa. Skjut mig för fan.
Redigt trist. :gremfrown:

Vilken dungeon på vilken level?

Och (allmänt tips, sådär) det är i såna lägen det är bra med dubbla saves så man slipper välja mellan att köra om från början eller hitta ett halvt party till.

Übereil
Jo, jag vet att man ska ha dubbla saves och så, men ibland glömmer man. Det var dungeonen under halvlängdsmannabyn.

Übereil

Swashbuckler
Vitulv said:
Jo, jag vet att man ska ha dubbla saves och så, men ibland glömmer man.
Jo, man behöver det ju så sällan.

Vitulv said:
Det var dungeonen under halvlängdsmannabyn.[/url]

Intressant, den har jag faktiskt aldrig besökt, vill jag minnas (vill minnas att jag varit överallt väst om vägen söder om bron till Baldur's Gate men knappt alls varit öster om vägen, då jag tröttnade i Cloakwood Mines under mitt längsta försök att ta mig igenom spelet).

Har hört läst att det ska vara en av de drygaste delarna av spelet dock. Och om halva ens party dog av en fälla så låter det väl inte helt otroligt...

Übereil

Vitulv

Übereil said:
Har hört läst att det ska vara en av de drygaste delarna av spelet dock. Och om halva ens party dog av en fälla så låter det väl inte helt otroligt...
Den är rätt dryg, yes. Framförallt är det väldigt smala, labyrintliknande gångar som går kors och tvärs, och med tanke på att navigationsförmågan hos gubbarna i BG så... eh, blir det lite drygt ibland.

Fällan var en chain lightning som klippte halva gruppen på två studs. Hade jag inte råkat savea så hade jag nog tyckt det var rätt kul :gremlaugh:

Dum Panda

Warrior
De smala gångarna + lightning bolt trap som studsar på väggarna = instant death

RasmusL

Champion
Sleep och Charm Person bör nämnas är fruktansvärt starka. Bandit Camp på lvl 1 med ett party bestående av magiker och tjuvar? Inga problem (även om jag dingade lvl 2 på väg till "bossarna" i lägret)!

Vitulv

Vitulv said:
Übereil said:
Den är rätt dryg, yes. Framförallt är det väldigt smala, labyrintliknande gångar som går kors och tvärs, och med tanke på att navigationsförmågan hos gubbarna i BG så... eh, blir det lite drygt ibland.

Fällan var en chain lightning som klippte halva gruppen på två studs. Hade jag inte råkat savea så hade jag nog tyckt det var rätt kul :gremlaugh:
Nu har jag gjort om dungeonen, och kom ut vid Firewine Bridge. Sweet!

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Som princip sparar jag alltid på ett nytt ställe precis innan jag lämnar ett område och sparar alltid på ytterligare ett nytt ställe så fort jag kommer till ett nytt område. Sen quicksavar jag i området.

RasmusL

Champion
Rymdhamster said:
Som princip sparar jag alltid på ett nytt ställe precis innan jag lämnar ett område och sparar alltid på ytterligare ett nytt ställe så fort jag kommer till ett nytt område. Sen quicksavar jag i området.
Det är larvigt att använda mer än en slot för quicksave och en slot för autosave!

God45

#PrayersForBahakan
Om man är en magiker och därför levlarn lika snabbt som en glaciär rör sig, vilken level bör man ha när man når staden med gruvorna? :gremsmile:

Übereil

Swashbuckler
God45 said:
Om man är en magiker och därför levlarn lika snabbt som en glaciär rör sig, vilken level bör man ha när man når staden med gruvorna? :gremsmile:
Du kommer vara värdelös större delen av första spelet så det gör nog ingen skillnad - det är ändå alla andra som kommer göra det verkliga jobbet.

Übereil, spring gärna 20 meter bakom resten av partyt också

God45

#PrayersForBahakan
Übereil said:
God45 said:
Du kommer vara värdelös större delen av första spelet så det gör nog ingen skillnad - det är ändå alla andra som kommer göra det verkliga jobbet.

Men, men, men min sleep,spell är lite bra ju :gremfrown:

Übereil

Swashbuckler
God45 said:
Übereil said:
God45 said:

Jo, det kanske bara är jag som inte kan spela mage ordentligt ("va fan, magic missile gör ju ingenting - och så kan man bara göra en om dan?"). Sleep och Charm Person nämndes ju ovan som vettiga spells.

Übereil

RasmusL

Champion
God45 said:
Ja, sleep är autowin hela Nashkel Mines förutom bossen, och där:

Använd charm person på feta fiender. Förutom att slå ihjäl deras kompisar kan du kasta slut på deras spells och säg åt dem att slåss med händerna (AIn är ofta dum nog att inte byta tillbaka till ett vettigt vapen), och när duration tar slut är det bara att kasta en ny.

Jag tog Nashkel mines med 4-mannaparty (mig själv som wild mage, montaron xzar och imoen) utan problem, plockade därefter upp Xan och Edwin (caster party! och nej, det är inte bra att spela utan fighters/rangers) och tog bandit camp med lite större svårighet men fortfarande görbart utan loada allt för mycket.