Nekromanti Baldur's Gate II

Troberg

Sinister eater
Re: Surpuppa Deluxe

Det håller jag inte med om. Även med mina tämligen usla D20-kunskaper främst baserade på WoT så kan jag nog ändå säga att reglerna i BG II är starkt förenklade och de facto mycket mer fokuserade på strid än de sin förlaga.
BG är baserat på en förhandsversion av 3e-reglerna, och därför inte helt i överensstämmelse med dem, men allt viktigt är på plats, spell-listor och sånt är mer eller mindre oförändrat osv. Definitivt tillräckligt för att man ska få en känsla för spelet. Det är mindre som skiljer BG och d20 än vad som skiljer d20 från d20 med en normal mängd husregler och missförstånd.

Att faktiskt spela med de riktiga reglerna och med tillgång till hela världen hade i alla fall gett mig mer än att bara spela det underhållande men ändå ordentligt linjära och rälsade datorspelet.
Rälsning har ingenting med saken att göra. Det påverkar inte regelupplevelsen eller världens innehåll. Dessutom, har du som spelare tillgång till hela världen? Du måste ju jämföra spelen ur spelarperspektiv, de enda som kan jämföra dem ur spelledarperspektiv är de som ligger bakom systemdesign och utveckling av spelet.

När vi ändå snackar datorrollspel så kan jag passa på att vädra min åsikt om Morrowind. Världen är stor och fri men olyckligtvis är plotten och de uppdrag man kan utföra inte lika underhållande eller växlande. Huvudstoryn är tråkig och föga orginell, idéen med de olika husen och gillena kunde ha utvecklas så mycket mer. Att bli överhuvud medför ju egentligen ingenting. För mig känns Morrowind som ett bra spel, men som kunde blivit riktigt lysande om man bara hade vågat ta ett par steg längre. En mindre värld men bättre handling och större frihet när det gällde uppdragen och deras respektive lösningar hade inte skadat.
De hade inte kommit undan med en mindre värld, den är redan brutalt nedklippt från Daggerfall. Det finns dock en mycket kapabel editor med spelet och jag misstänker att om man bara ser sig onkring på internet så finns allt det du frågar efter. Morrowind har också en trevlig hantering av mods så att man kan lägga till dem, aktivera dem och avaktivera dem utan risk. Sånt uppskattas.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jasså

BG är baserat på en förhandsversion av 3e-reglerna, och därför inte helt i överensstämmelse med dem, men allt viktigt är på plats, spell-listor och sånt är mer eller mindre oförändrat osv.
Jag kunde ha tagit gift på att BG var "straight and only slightly modified AD&D" och att BGII var "straight and a little bit more modified AD&D". Så kändes det när jag spelade det. Fick inga 3e-vibbar.

Verkligen intressant, har du länkar så att jag kan läsa mer? Skulle vara intressant att få veta mer om hur de gifte ihop AD&D och 3e.

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hmmmm

Gjorde sökningar och det jag fick fram var:

BG = AD&D 2n edition
BG2 = AD&D 2nd edition
Icewind Dale = AD&D 2nd edition + 3e enhancements
Temple of elemental evil = 3e
Neverwinter Nights 3e
Neverwinter Nights = 3e5

Så var har du fått informationen om att BG2 delvis skulle vara 3e? Vill gärna veta...

Magnus - nyfiken

Troberg

Sinister eater
Re: Jasså

Jag kunde ha tagit gift på att BG var "straight and only slightly modified AD&D" och att BGII var "straight and a little bit more modified AD&D". Så kändes det när jag spelade det. Fick inga 3e-vibbar.
Verkligen intressant, har du länkar så att jag kan läsa mer? Skulle vara intressant att få veta mer om hur de gifte ihop AD&D och 3e.
I ärlighetens namn har jag bara mitt halvusla minne att gå på, men jag har något minne av att ha läst en intervju med en av utvecklarna där han beskrev att de inte hade de färdiga reglerna så att de fick ta vad de fick och fylla ut med sunt förnuft och gamla regler. Jag kan dock har rört ihop det med NWN. Det är möjligt att NWN var "nästan d20" och BG var "AD&D Next Generation".

Troberg

Sinister eater
Se mitt inlägg ovan [ANT]

Det var ett tag sen jag spelade de spelen, så jag var lite förvirrad.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Minnet är en konstig filur

Det låter mer som jag minns det. NWN var också troligen den första gång de körde 3e genom en dator, tror jag, och då fick mycket feedback som jag tror låg till grund för 3.5. Kan vara så, men det är ju ren spekulation från min sida.

Ska bli intressant att se BGIII dock.

M.

Haplo

Veteran
Re: Hmmmm

Jag har för mig att det var "Pool of Radiance: Ruins of Myth Drannor" som använde nån sorts blandning av AD&D 2E och D&D 3E. Det kom ut efter BG2 och före NWN.

Läs mera här.

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Minnet är en konstig filur

Så vitt jag vet är tre klasser (monk, sorcerer, barbarian) och en ras (half-orc) de enda element i BG2 som kommer från 3rd edition, och till och med i de fallen är det nog mera korrekt att säga att de är inspirerade av 3e

(så vitt jag föstår är BGs munkar och halvorker från original-AD&D, och sorcerervarianten verkar vara improviserad, så det verkar mest vara frågan om att någon sagt "titta, det finns munkar och halvorker i D&D igen, så då kan vi ha med dem också", snarare än att de faktiskt försökt få med så mycket 3e som möjligt)

Troberg

Sinister eater
Re: Minnet är en konstig filur

Minnet är en konstig filur
Jo, det är inte alltid så exakt. Jag löser problemet genom att inte tro att det finns en objektiv verklighet. Enkelt och praktiskt.

Ska bli intressant att se BGIII dock.
Kommer det ett sådant? Jag trodde att man dumpat den produktlinjen till förmån för NWN?

Feliath

Swashbuckler
Baldur's Gate III [OT]

Kommer det ett sådant? Jag trodde att man dumpat den produktlinjen till förmån för NWN?
Nej, jag tror att du har rätt. Som jag förstått det gjorde man expansionen Throne of Bhaal till BG2 av det som skulle ha blivit det tredje spelet i serien.

/Feliath - but then, the memory thing again

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Baldur's Gate III [OT]

Baldur's Gate III har annonserats flera gånger, och den senaste gången har inte blivit nedlagd än. Varken Bioware (som gjorde BG I och II) eller Black Isle Studios/Interplay (som lades ner/gick i konkurs) för ett par månader sen) verkar vara iblandade, så det ser ut som om Atari, som så vitt jag förstår har alla rättigheter till D&D som datorspel, skulle lägga ut det på entreprenad, eller något sånt.

Här är en länk som jag hade tänkt klämma in i texten på något diskret och elegant sätt, men jag glömde bort det.

Targon

Hero
Re: Varför denna förakt?

Baldurs Gate tycker jag iallafall är ett av de bästa dataspel som finns, men varför denna förakt mot detta spel?
Nja, jag tog väl i en del i mitt första inlägg, mest för att verkligen få en diskussion om de delar av spelet som jag själv personligen har problem med. Det är helt klart så att jag knappast känner något "förakt" för Baldurs Gate II. Närmare sanningen är att jag aldrig blev förälskad i det spelet men ansåg det likväl, åtminstone fram till en viss punkt, vara högst spelbart. Jag ägnade ändå ganska många timmar åt det när jag lirade det, så det kan inte vara tecken på förakt.

Ok, den omedelbara anledningen till att jag slutade spela Baldurs Gate II var ganska enkelt. Jag körde fast trots ivrigt läsande i fuskguiden och bekymrade mig därefter inte nämnvärt över att komma vidare.

Jag har alltså inga problem med spelet i sig. Det är väl snarare jag som är för obegåvad och otålmodig lirare som helt enkelt gav upp efter att ha kört fast. Nej, mitt problem med spelet är snarare spelvärlden. Walium må ha rätt att jag inte ska döma Forgotten Realms utifrån BGII, men efter att på senare år kollat på en del Forgotten Realms-moduler kan jag enkelt säga att BGII verkligen ansträngt sig att göra en trogen gestaltning av Forgotten Realms. Så i den aspekten håller jag med troberg.

Så vad är det gå jag ogillar med spelvärlden. Ja, det är naturligtvis högst personligt, men jag ogillar helt enkelt spelvärldens form av fantasy. Själv är jag tolkienist i grunden, något som starkt präglar min uppfattning om vad som är bra och stämningsfylld fantasy. Tolkien- och Conan-fantasy är min grej, medan DoD-fantasy IMHO är alltför eklektistisk i sitt ständiga pendlande mellan forntidsfantasy och senmedeltidsfantasy.

Alltså, spelet i sig är schysst. Dess spelvärld, dock, betraktar jag som mindre schysst, något som helt enkelt beror på att jag har en annan syn på fantasy än de som designade Forgotten Realms.

Targon

Hero
Om surpuppor

Det låter inte som om du är en särskilt tolerant människa.

Ditt inlägg får dig bara att låta som en motvals och intolerant gammal surgubbe som bara är ute efter att provocera.
Jaha, du gillar BGII. Kul för dig! Men för det behöver du väl inte ta mitt inlägg så förbaskat personligt. Är du intresserad av ett klargörande från min sida, så hänvisar jag till mitt inlägg till DarkMystic.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag tror mer att...

...det är så här:

BGII-designers:

"Titta, Skills&Powers och alla tusen splatbooks har lagt till coola saker, och vissa fungerar till och med! Titta, en sorcerer! Fett, den tar vi! Och vi måste ha monk och barbarian med, de finns i den här boken till AD&D 2nd!"

3e-designers:

"Titta, Skills&Powers och alla tusen splatbooks har lagt till coola saker, och vissa fungerar till och med! Titta, en sorcerer! Fett, den tar vi! Och vi måste ha monk och barbarian med, de finns i den här boken till AD&D 2nd!"

3e har hämtat mycket mer från AD&D 2nd än vad folk i allmänhet tror. Det är bara det att det hämtat från tilläggsböckerna. :gremlaugh:

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Ah, just det

Pools of Radiance var det. Det stod ju om det i Dragon. Tack för minnesuppdateringen!

Magnus

Pendragon

Swashbuckler
Den gamla republikens knektar

Torment har den bästa intrigen av alla datorspel jag spelat. Det är ett äventyr med filosofiskt djup och vändingar av perspektivet som kommer helt överraskande - särskilt mot slutet när sakernas rätta tillstånd avslöjas.

Jag spelade det när det var nytt så kanske skulle det kännas lite ålderstiget nu (gjorde en misslyckad nostalgitripp till första MYST nyligen), men storyn är knappast överträffad. "Champions of Norrath" som jag spelar på PS2 just nu är en riktig kalkon vid jämförelse.
Nu ska jag först och främst säga att jag faktiskt aldrig blev klar med plöja igenom hela Torment (en fadäs 2/3 genom spelet och idiotin att bara hålla sig med en savening satte p för det). Jag har däremot haft mer kul Baldur's Gate II, även om ståryn inte är lika djup. I BG2 för det dock med sig att man har större valfrihet vad det gäller karatärsgenerering osv. Men någon djup rollspelsupplevelse är det inte.

Att Torment dock skulle vara det bästa och slutgiltiga i den kategorin håller jag dock inte alls med om; Knigts of the Old Republic ger Torment en rejäl spark i arschlet i min mening, då det är minst lika djupt, men inte flummar ut tillnärmelsevis lika mycket i onödan. Plus att man har större valfrihet att mecka ihop sina karaktär.

Och just ja, som datorspelsmotor sparkar D20 häck med AD&D.

/Joel - föredrar en lajjtsejber

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Baldurs gate vs Planescape Torment

Håller nog med om att Planescape: Torment är det bättre av de två. Men Final Fantasy 7? Du skämtar!

Ok. Jag har väldigt svårt för Japanska spel överhuvudtaget, undantaget fighting, men jag har aldrig förstått hur Final Fantasy spelen blivit så hyllade, eftersom kontrollerna är bland de sämsta som någonsin funnits i spel.

Visst - smaken är som baken - men vem är det som har lurat tio miljoner människor att köpa vad jag uppfattar som ett rent skitspel?

Vad är det som är så otroligt bra med FF7?

Planescape: Torment är helt genialt. Flera av de senare spelen i Ultima serien är också geniala. Men FF7?

Tja. Jag får väl snällt konstatera att jag är för mycket västerlänning för att uppskatta spelen från öarna i ost.