Troberg
Sinister eater
Re: Surpuppa Deluxe
BG är baserat på en förhandsversion av 3e-reglerna, och därför inte helt i överensstämmelse med dem, men allt viktigt är på plats, spell-listor och sånt är mer eller mindre oförändrat osv. Definitivt tillräckligt för att man ska få en känsla för spelet. Det är mindre som skiljer BG och d20 än vad som skiljer d20 från d20 med en normal mängd husregler och missförstånd.Det håller jag inte med om. Även med mina tämligen usla D20-kunskaper främst baserade på WoT så kan jag nog ändå säga att reglerna i BG II är starkt förenklade och de facto mycket mer fokuserade på strid än de sin förlaga.
Rälsning har ingenting med saken att göra. Det påverkar inte regelupplevelsen eller världens innehåll. Dessutom, har du som spelare tillgång till hela världen? Du måste ju jämföra spelen ur spelarperspektiv, de enda som kan jämföra dem ur spelledarperspektiv är de som ligger bakom systemdesign och utveckling av spelet.Att faktiskt spela med de riktiga reglerna och med tillgång till hela världen hade i alla fall gett mig mer än att bara spela det underhållande men ändå ordentligt linjära och rälsade datorspelet.
De hade inte kommit undan med en mindre värld, den är redan brutalt nedklippt från Daggerfall. Det finns dock en mycket kapabel editor med spelet och jag misstänker att om man bara ser sig onkring på internet så finns allt det du frågar efter. Morrowind har också en trevlig hantering av mods så att man kan lägga till dem, aktivera dem och avaktivera dem utan risk. Sånt uppskattas.När vi ändå snackar datorrollspel så kan jag passa på att vädra min åsikt om Morrowind. Världen är stor och fri men olyckligtvis är plotten och de uppdrag man kan utföra inte lika underhållande eller växlande. Huvudstoryn är tråkig och föga orginell, idéen med de olika husen och gillena kunde ha utvecklas så mycket mer. Att bli överhuvud medför ju egentligen ingenting. För mig känns Morrowind som ett bra spel, men som kunde blivit riktigt lysande om man bara hade vågat ta ett par steg längre. En mindre värld men bättre handling och större frihet när det gällde uppdragen och deras respektive lösningar hade inte skadat.